Science competency of students enrolling and graduating at University
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Claudia Beatriz Falicoff
Universidad Nacional del Litoral
José Manuel Domínguez Castiñeiras
Universidade de Santiago de Compostela
Héctor Santiago Odetti
Universidad Nacional del Litoral
This study presents results that show the science competency of students enrolling at the School of Biochemistry and Biological Sciences (first year of the courses of Biochemistry and Biotechnology of the Universidad Nacional del Litoral de Santa Fe, Argentina) and what competency they have when they finish University (fifth year of the same courses). To collect the information, two ad hoc questionnaires were drafted: one with questions addressing three science subcompetencies, the other one was used to examine the influence that certain contextual factors might have had on these competencies performance. The results indicate that first-year students start with a low performance level for all the science subcompetencies assessed. After instruction, in the last years, the competencies develop favorably, more so among students of Biochemistry than among those of Biotechnology.
Keywords
science competency, higher education, Chemistry
Article Details
How to Cite
Falicoff, Claudia Beatriz et al. “Science competency of students enrolling and graduating at University”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 3, pp. 133-54, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287551.
Author Biographies
Claudia Beatriz Falicoff, Universidad Nacional del Litoral
Departamento de Química General e Inorgánica. Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas.José Manuel Domínguez Castiñeiras, Universidade de Santiago de Compostela
Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais. Facultade de Ciencias da Educación.Héctor Santiago Odetti, Universidad Nacional del Litoral
Departamento de Química General e Inorgánica. Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas.
Most read articles by the same author(s)
- Germán Hugo Sánchez, Héctor Santiago Odetti, María Gabriela Lorenzo, La práctica docente en el laboratorio universitario y el conocimiento didáctico del contenido de química inorgánica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Javier Corbelle Cao, José Manuel Domínguez Castiñeiras, Current issues in teaching and learning radioactivity in secondary education , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2015: Vol.: 33 Núm.: 3
- Eugenio García-Rodeja Fernández, José Manuel Domínguez Castiñeiras, F. M. Lorenzo Barral, Las actividades abiertas en el aula : un método de investigación didáctica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1989: Extra. Part 2: III Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- Silvia García de Cajén, José Manuel Domínguez Castiñeiras, Eugenio García-Rodeja Fernández, Razonamiento y argumentación en ciencias. Diferentes puntos de vista en el currículo oficial , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2002: Vol.: 20 Núm.: 2
- José Manuel Domínguez Castiñeiras, Antonio de Pro Bueno, Eugenio García-Rodeja Fernández, Las partículas de la materia y su utilización en el campo conceptual de calor y temperatura: un estudio transversal , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1998: Vol.: 16 Núm.: 3
- José Mª Oliva Martínez, J. Matos, E. Bueno, M. Bonat, José Manuel Domínguez Castiñeiras, A. Vázquez, José Antonio Acevedo Díaz, Las exposiciones científicas escolares y su contribución en el ámbito afectivo de los alumnos participantes , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2004: Vol.: 22 Núm.: 3
- Claudia Beatriz Falicoff, Evolution of scientific competence in racing Biochemistry and Biotechnology, National University of Litoral, Argentina. A longitudinal study , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2015: Vol.: 33 Núm.: 1
- Javier Corbelle Cao, José Manuel Domínguez Castiñeiras, Student ideas concerning radioactivity at the end of secondary school and their relation to textbooks and the media. A case study , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 34 No. 3 (2016)
- Claudia Beatriz Falicoff, René Osvaldo Güemes, Héctor Santiago Odetti, Diego Carlos Manni, José Manuel Domínguez Castiñeiras, Ingresantes en la universidad : rendimiento en química y competencia científica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- J. M. Galdón, José Manuel Domínguez Castiñeiras, F. Merino, C. Ramírez, R. Gómez Carrillo, Creación y aplicación sistemática de transparencias en matemática : motivación, refuerzo y recuperación , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1989: Vol. 2. Part 3. Extra : III Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias