Teaching the topic of energy to 6-12 year olds: an approach using machines from the science curriculum
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Antonio García-Carmona
Departamento de Didáctica de las Ciencias. Universidad de Sevilla
Ana M. Criado
This paper proposes a method for teaching energy in primary school based on machines from the science curriculum. A literature review on the different approaches to teaching energy and students’ associated learning difculties are presented. A hypothesis is presented consisting of three levels for progressive introduction of the concepts. This is followed by a discussion on the application for the development of students’ scientic competencies. Emphasis is placed on the suggested learning outcomes for each education level. Lastly, a didactic classroom activity is presented in the context of inquiry-based learning to develop students conceptual understandings related to energy and machines.
Keywords
energy, inquiry-based learning, science education, machines, primary education
Article Details
How to Cite
García-Carmona, Antonio; and Criado, Ana M. “Teaching the topic of energy to 6-12 year olds: an approach using machines from the science curriculum”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 31, no. 3, pp. 87-102, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/285796.
Author Biographies
Antonio García-Carmona, Departamento de Didáctica de las Ciencias. Universidad de Sevilla
Profesor del Departamento de Didáctica de las Ciencias, Universidad de SevillaAna M. Criado
Profesora del Departamento de Didáctica de las Ciencias, Universidad de SevillaMost read articles by the same author(s)
- Marta Cruz-Guzmán Alcalá, Antonio García-Carmona, Ana María Criado García-Legaz, Sequences of question-prediction-testing to learn about the states of matter in Preschool Education , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 35 No. 3 (2017)
- Marta Cruz-Guzmán, Antonio García-Carmona, Ana María Criado, Preguntas de indagación y contenidos de ciencia escolar en el diseño de actividades experimentales : predilecciones de los estudiantes de profesorado de infantil , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Antonio García-Carmona, Ana M. Criado, Pedro Cañal, Scientific literacy at the 3-6 year old stage: an analysis of spain’s national curriculum , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 2
- Marta Guzmán, María Puig Gutiérrez, Antonio García-Carmona, What types of activities do pre-service elementary teachers design and implement when they teach science through science learning corners? , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 No. 1 (2020)
- Antonio García-Carmona, Aprendiendo hidrostática mediante actividades de investigación orientada : análisis de una experiencia con alumnos de 15-16 años , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2009: Vol.: 27 Núm.: 2
- José Antonio Acevedo Díaz, Antonio García-Carmona, The story of a controversy in the History of Technology for learning about the Nature of Technology: Tesla vs. Edison-The War of the Currents , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 34 No. 1 (2016)
- Radu Bogdan Toma, Antonio García-Carmona, «Of STEM we like everything but STEM». A critical analysis of a buzzing educational trend , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 39 No. 1 (2021)
- Antonio García-Carmona, Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero Mas, Estado actual y perspectivas de la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2011: Vol.: 29 Núm.: 3
- Antonio García-Carmona, The nature of science in press articles about science: content analysis and pedagogical potential , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 3
- Antonio García-Carmona, Ana M. Criado, Pedro Cañal, What science education is promoted for primary education in Spain? An analysis of the national curriculum , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 1