A framework for developing food competence in compulsory education
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Enrique España
Universidad de Málaga
Aurelio Cabello Garrido
IES Sierra Bermeja (Málaga)
Ángel Blanco López
Universidad de Málaga
In this paper, a theoretical framework for developing Food Competence in compulsory education is presented. The approaches involved initially lead us to leave the school context and move into daily life in order to find out what the current situation in our society is. Thus, it was possible to focus on those aspects which are more necessary and which are found in greatest need with a view to act on them specifically. Based on the definition of human nutrition and the limits of this context, the Food Competences that a citizen should have are characterized in this paper. As a result, the framework for its development in compulsory education is described. It has been organized around seven axes: food, the body’s work regarding nutrition, cooking, growing and processing food, buying groceries, eating with others, physical activity and rest.
Keywords
context-based, food competence, compulsory education
Article Details
How to Cite
España, Enrique et al. “A framework for developing food competence in compulsory education”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 3, pp. 611-29, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287568.
Author Biographies
Enrique España, Universidad de Málaga
Departamento de Didáctica de las Ciencias ExperimentalesAurelio Cabello Garrido, IES Sierra Bermeja (Málaga)
Departamento de Biología y GeologíaÁngel Blanco López, Universidad de Málaga
Departamento de Didáctica de las Ciencias ExperimentalesMost read articles by the same author(s)
- Ángel Blanco López, Lucía Ruiz, Teresa Prieto, El desarrollo histórico del conocimiento sobre las disoluciones y su relación con la Teoría Cinético-Molecular. Implicaciones didácticas , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2010: Vol.: 28 Núm.: 3
- Antonio Joaquin Franco Mariscal, Ángel Blanco López, Enrique España Ramos, The development of scientific competence in a teaching unit on oral and dental health. Design and analysis of tasks , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 3
- Teresa Prieto Ruiz, Ángel Blanco López, Vito-Battista Brero Peinado, La progresión en el aprendizaje de dominios específicos : una propuesta para la investigación , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2002: Vol.: 20 Núm.: 1
- T. Prieto, Ángel Blanco López, E. Camacho Domínguez, I. Galache, A. Giménez, A. Rodríguez, Teoria cuántica. Un enfoque entre el desarrollo histórico y el paradigma de enseñanza por investigación , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1987: Extra. Part 3 : II Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- Ángel Blanco López, T. Prieto, Estados de agregación de la material. Una propuesta para su enseñanza en la iniciación a la química , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1989: Extra. Part 2: III Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- E. Camacho Domínguez, Ángel Blanco López, I. Galache, A. García Barneto, Mª A. Jiménez López, T. Prieto, A. Rodríguez, Influencia posterior de una iniciación experimental a la química , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1987: Extra. Part 2 : II Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- A. Jiménez, Ángel Blanco López, E. Camacho Domínguez, I. Galache, T. Prieto, A. Rodríguez, Cuestiones cuyo aprendizaje presenta mayor dificultad en la enseñanza de la química , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1987: Extra. Part 3 : II Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- Ángel Blanco López, T. Prieto, Estudio sobre la comprensión de las disoluciones al final del bachillerato y Cou , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1993: Extra. Part 3 : IV Congreso Internacional Investigación Didáctica Ciencias y Matemáticas
- José Antonio Serón Rueda, Ángel Blanco López, Vito Brero Peinado, Enrique España Ramos, Valoraciones de estudiantes de las especialidades de ciencias del Máster en Profesorado de Educación Secundaria sobre el uso de actividades de juego de rol , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- T. Prieto, Ángel Blanco López, A. Rodríguez, Interpretaciones de los alumnos sobre el fenómeno de la disolución al comienzo del aprendizaje de la química. Un estudio en 8º de EGB. , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1989: Extra. Part 3: III Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias