Analysis of the arguments created by students in introductory courses of university Physics when tackling problematic situations
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Mikel Ceberio Garate
Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
José Manuel Almudí García
Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
José Luis Zubimendi Herranz
Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
In this article, we analyse the quality of the arguments used by the college students who follow a traditional teaching in first engineering course when, faced with a problematic situation of physics, must choose by the strategy or most appropriate resolution path. We value the appropriateness of their conclusions, the pertinence of the laws and principles that have been considered to reach a conclusion (conceptual pertinence), the quality of the evidence managed and if its conclusions are validated by the consistency of reasoning (sufficiency of the reasoning). The most noteworthy shortcomings have arisen relating to the lack of evidence supporting the explanation and the fact that, when considering this evidence, often, it is not properly reasoned the relationship between the evidence and the conclusions.
Keywords
argumentation, problem solving, physics teaching at university
Article Details
How to Cite
Ceberio Garate, Mikel et al. “Analysis of the arguments created by students in introductory courses of university Physics when tackling problematic situations”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 3, pp. 71-88, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287545.
Author Biographies
Mikel Ceberio Garate, Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
Departamento de Física Aplicada I. UPV/EHU
Subdirector de Innovación Docente EUITI-Bilbao (UPV-EHU)
José Manuel Almudí García, Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU)
Departamento de Física Aplicada I. UPV/EHU
Most read articles by the same author(s)
- Jenaro Guisasola Aranzabal, Mikel Ceberio Gárate, José Manuel Almudí García, Ángel Ezquerra Martínez, Alicia M. Polo Díez, Requirements for the development of school audiovisuals , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2011: Vol.: 29 Núm.: 3
- Jenaro Guisasola Aranzabal, José Luis Zubimendi, José Manuel Almudí García, Mikel Ceberio, Dificultades persistentes en el aprendizaje de la Electricidad; Estrategias de razonamiento de los estudiantes al explicar fenómenos de carga eléctrica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2008: Vol.: 26 Núm.: 2
- Mikel Ceberio, Jenaro Guisasola Aranzabal, José Manuel Almudí García, ¿Cuáles son las innovaciones didácticas que propone la investigación en resolución de problemas de física y qué resultados alcanzan? , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2008: Vol.: 26 Núm.: 3
- Jenaro Guisasola Aranzabal, José Manuel Almudí García, José Luis Zubimendi, Dificultades de aprendizaje de los estudiantes universitarios en la teoría del campo magnético y elección de los objetivos de enseñanza , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2003: Vol.: 21 Núm.: 1
- Jenaro Guisasola Aranzabal, Mikel Ceberio Gárate, José Manuel Almudí García, José Luis Zubimendi Herranz, La resolución de problemas basada en el desarrollo de investigaciones guiadas en cursos introductorios de física universitaria , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2011: Vol.: 29 Núm.: 3
- Kristina Zuza, José Manuel Almudí García, Jenaro Guisasola, Review of research on students ideas on the interpretation of electromagnetic induction phenomena , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2012: Vol.: 30 Núm.: 2
- Jenaro Guisasola Aranzabal, José Manuel Almudí García, Mikel Ceberio, Concepciones alternativas sobre el campo magnético estacionario. Selección de cuestiones realizadas para su detección , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2003: Vol.: 21 Núm.: 2
- José Manuel Almudí García, Mikel Ceberio Garate, José Luis Zubimendi Herranz, Análisis de los argumentos elaborados por estudiantes de cursos introductorios de Física universitaria ante situaciones problemáticas pertenecientes al ámbito de la inducción electromagnética , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Jenaro Guisasola Aranzabal, José Manuel Almudí García, José Luis Zubimendi, K. Zuza, Campo magnético: diseño y evaluación de estrategias de enseñanza basadas en el aprendizaje como investigación orientada , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2005: Vol.: 23 Núm.: 3
- Jenaro Guisasola Aranzabal, José Luis Zubimendi, José Manuel Almudí García, Mikel Ceberio, Propuesta de enseñanza en cursos introductorios de física en la universidad, basada en la investigación didáctica : siete años de experiencia y resultados , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2007: Vol.: 25 Núm.: 1