Science meets art: the case of Galileo’s telescope
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Margarita Ana Vázquez Manassero
Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
Ángel Vázquez Alonso
Universidad de las Islas Baleares
An interdisciplinary approach for teaching science based on the history of science and history of art is proposed. The approach is innovative, as it traces the history of science for learning, and is complemented by products of art, whose accessibility and understanding amplify the attraction and motivation for students. As history and art are also school subjects, science teaching is approached by an interdisciplinary humanistic view through integrating science and humanities. The approach is contextualized with the case of Galileo’s telescope, which provides additional issues on nature of science and technology, the relationships between science and technology (scientific instruments) and the general relations of science and technology with society (art). As an example, a global educational proposal for the case is developed.
Keywords
interdisciplinary teaching, history of science, history of art, nature of science and technology, Galileo’s telescope
Article Details
How to Cite
Vázquez Manassero, Margarita Ana; and Vázquez Alonso, Ángel. “Science meets art: the case of Galileo’s telescope”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 35, no. 3, pp. 195-1, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/329214.
Author Biographies
Margarita Ana Vázquez Manassero, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
Facultad de Geografía e Historia Departamento de Historia del ArtePersonal contratado en formación
Ángel Vázquez Alonso, Universidad de las Islas Baleares
Centro de Estudios de Posgrado
Profesor asociado
Most read articles by the same author(s)
- Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero Mas, Características del conocimiento científico : creencias de los estudiantes , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1999: Vol.: 17 Núm.: 3
- Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero Mas, La relevancia de la educación científica : actitudes y valores de los estudiantes relacionados con la ciencia y la tecnología , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2009: Vol.: 27 Núm.: 1
- Antonio García-Carmona, Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero Mas, Estado actual y perspectivas de la enseñanza de la naturaleza de la ciencia: una revisión de las creencias y obstáculos del profesorado , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2011: Vol.: 29 Núm.: 3
- María Antonia Manassero Mas, Ángel Vázquez Alonso, Instrumentos y métodos para la evaluación de las actitudes relacionadas con la ciencia, la tecnología y la sociedad , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2002: Vol.: 20 Núm.: 1
- Antonio García-Carmona, Ángel Vázquez Alonso, Maria Antònia Manassero Mas, Students’ understanding about nature of science : analysis of current situations and perspectives , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2012: Vol.: 30 Núm.: 1
- Ángel Vázquez Alonso, El paradigma de las concepciones alternativas y la formación de los profesores de ciencias , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1994: Vol.: 12 Núm.: 1
- Ángel Vázquez Alonso, María Antonia Manassero Mas, Una evaluación de las actitudes relacionadas con la ciencia , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1997: Vol.: 15 Núm.: 2
- Ángel Vázquez Alonso, Concepciones alternativas en Física y Química de Bachillerato : una metodología diagnóstica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1990: Vol.: 8 Núm.: 3
- Ángel Vázquez Alonso, Calificaciones, pruebas objetivas y aprendizaje significativo en Química y Física de COU , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1992: Vol.: 10 Núm.: 3
- Ángel Vázquez Alonso, Evaluación instructiva de alumnos que comienzan BUP en el àrea de física y química , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1985: Extra. Part 2 : I Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias