Aproximación a la dimensión normativa en didáctica de las matemáticas desde un enfoque ontosemiótico
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Juan D. Godino
Vicenç Font Moll
Miguel R. Wilhelmi
Carlos de Castro
The concepts of didactical contract, social norms and socio-mathematical norms are very relevant in mathematics education, where they are conceptualized and applied in different ways and settings. In this article, we present a synthesis of various perspectives of norms and didactical contract as well as an onto-semiotic approach to these notions in order to include them as part of the «normative dimension» of teaching and learning processes. Using this approach we categorize the norms according the facet the norm refer to: epistemic, cognitive, interactional, meditational, affective and ecological. Finally, we apply the didactical suitability criteria to provide an axiological rationality to the didactical analysis.
Article Details
How to Cite
Godino, Juan D. et al. “Aproximación a la dimensión normativa en didáctica de las matemáticas desde un enfoque ontosemiótico”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 27, no. 1, pp. 59-76, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/132207.
Most read articles by the same author(s)
- Juan D. Godino, Lilia P. Aké, Margherita Gonzato, Miguel R. Wilhelmi, Algebrization levels of school mathematics activity. Implication for primary school teacher education , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 1
- Ángel Contreras de la Fuente, Lourdes Ordóñez Cañada, Miguel R. Wilhelmi, Influencia de las pruebas de acceso a la Universidad en la Enseñanza de la integral definida en el Bachillerato , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2010: Vol.: 28 Núm.: 3
- Juan D. Godino, Margherita Gonzato, José A. Cajaraville, Teresa Fernández, An onto-semiotic approach to visualization in mathematics education , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2012: Vol.: 30 Núm.: 2
- Juan D. Godino, María Burgos Navarro, Miguel R. Wilhelmi, role of adidactical situations in mathematical learning , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 No. 1 (2020)
- Juan D. Godino, Lilia Aké, Ángel Contreras, Antonio Estepa, Teresa Fernandez, Teresa Neto, Miguel R. Wilhelmi, Carmen Díaz, María Luisa Oliveras, Eduardo Lacasta, Aitzol Lasa, Designing a questionnaire for assessing the didactic-mathematical knowledge on elementary algebraic reasoning , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2015: Vol.: 33 Núm.: 1
- Juan D. Godino, Ángel M. Recio, Significados institucionales de la demostración. Implicaciones para la educación matemática , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2001: Vol.: 19 Núm.: 3
- Vicenç Font Moll, Jorge Iván Acevedo Nanclares, Fenómenos relacionados con el uso de metáforas en el discurso del profesor. El caso de las gráficas de funciones , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2003: Vol.: 21 Núm.: 3