Factors rellevants en la satisfacció dels professionals en centres d’educació infantil
pdf
pdf (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Torras Genís, Isabel et al. “Factors rellevants en la satisfacció dels professionals en centres d’educació infantil: percepció del seu exercici en la relació amb infants, famílies i territori”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 81, pp. 99-120, doi:10.34810/EducacioSocialn81id405265.


Resum

L’estudi que presentem té per objecte conèixer la percepció dels educadors de centres educatius
infantils 0-3 en relació amb l’exercici i la satisfacció professional. Així mateix, cerca identificar factors rellevants que incideixin en el nivell de satisfacció professional. Per això es va construir un qüestionari ad hoc compost per 48 preguntes de tipologies diverses (obertes, tancades, de resposta múltiple, tipus Likert), perexplorar la percepció de l’exercici professional en les dimensions considerades fonamentals segons la bibliografia consultada: atenció directa als infants del centre infantil, comunicació amb les famílies i treball en xarxa amb els agents del territori. Van respondre al qüestionari 119 professionals de 19 centres educatius infantils. Es va dur a terme una anàlisi de tipus descriptiu i inferencial de les dades utilitzant el programa d’anàlisi estadística SPPS 26.0. Els resultats mostren una alta percepció d’exercici i satisfacció en l’atenció directa amb l’infant i en la comunicació amb les famílies, i més baixa en relació amb el treball en xarxa. Pel que fa als factors rellevants que incideixen en el nivell de satisfacció, destaquen la comunicació fluida amb les famílies i el fet de compartir-hi criteris educatius; essent aquesta darrera variable l’única que mostra una
relació estadísticament significativa amb totes les mesures de satisfacció professional analitzades. La
discussió fa palès la importància de reforçar el treball amb les famílies i els professionals del territori més enllà de l’aula concreta on es desenvolupa l’acció educativa.

Paraules clau

  • educació de la petita infància
  • família
  • treball en equip
  • interdisciplinarietat
  • satisfacció professional
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn81id405265
pdf
pdf (Castellano)

Referències

Amorós, C. y Portabella, A. (2001) Guarderías infantiles y salud mental. Intercambios, Papeles De psicoanálisis (7), 7-24. https://www.raco.cat/index.php/Intercanvis/article/view/3551442-12-2019

Asamblea General de Naciones Unidas. Convención sobre los Derechos del Niño. Resolución 44/25, de 20 de noviembre de 1989. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Barudy, J. y Dantagnan, M. (2010). Los desafíos invisibles de ser madre o padre. Manual de evaluación de las competencias y la resiliencia parental. Gedisa.

Bowlby, J. (1998). El apego y la pérdida. Paidós.

Bronfenbrenner, U. (1986). Ecology of the family as a context for human development: research perspectives. Developmental Psychology, 22(6), 723-742.

Canton, I. y Tellez, S. (2016) La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación. 13(1), 214-226.

https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/10188/29LaSatisfaccionLaboralYProfesional.pdf?sequence=1

Caride, A. (2003). Educación social, ciudadanía y desarrollo en el escenario de las comunidades locales. En: Garcia Molina, J. (Coord.). De nuevo la educación social (p. 69-88). Dykinson.

Chokler, M. (s/d). El concepto de autonomía en el desarrollo infantil temprano. Coherencia entre teoría y práctica. Pikler-Lóczy. Euskal Herriko elkartea. https://www.piklerloczy.org/sites/default/files/documentos/myrtha_chokler_el_concepto_de_autonomia_en_el_des._infantil.pdf

Civís, M. & Riera, J. (2007). La nueva pedagogía comunitaria. Un marco renovado para la acción sociopedagógica interprofesional. Nau llibres.

Comité de los Derechos del Niño (2013). Observación general Nº 14 sobre el derecho del niño a que su interés superior sea una consideración primordial. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/3990_d_CRC.C.GC.14_sp.pdf

De Sousa, B. (2009). Más allá del pensamiento abismal: de las líneas globales a una ecología de saberes. Dins: Tapia Mallea, L. (Coord.) Pluralismo epistemológico (pp. 31-66). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales y CIDES-UMSA.

Doltó, F. (2000). Las etapas de la infancia. Paidos.

Forner, A. (2001). Serveis per a la infància. Estudis núm. 7. Diputació de Barcelona.

Gerhardt, S. (2008). El amor maternal: la influencia del afecto en el desarrollo mental y emocional del bebé. Albesa

Geis, A. y Longás, J. (2006) Dirigir la escuela 0-3. Graó.

Gútiez, P. (1995) La educación infantil: modelos de atención a la infancia. Revista Complutense de Educación, vol. 6 (1). Servicio de Publicaciones Universidad. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED9595120101A/17708

Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona (2019) El model educatiu de les escoles bressol de Barcelona. Ajuntament BCN.

Loizaga, F. (2011). Parentalidad positiva. Las bases de la construcción de la persona. Educación Social Revista de Intervención Socioeducativa, 49, 70-88. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/250179

Longás, J., Civis, M. y Riera, J. (2008). Asesoramiento al desarrollo de redes socioeducativas locales: funciones y metodología. Cultura y Educación, 20, 303-321. doi: 10.1174/113564008785826330

Longas, J. (2016). Redes territoriales de acción socioeducativa, una apuesta por la innovación social colaborativa. SIPS - Pedagogía social. Revista interuniversitaria (28), 13-15.

Longas, J. y Vilar, J. (Coords.) (2019). La Pedagogía Social en un entorno VICA ¿viejos problemas, nuevas perspectivas? Comunicaciones y Conclusiones. Congreso Internacional SIPS 2019/ XXXII Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social. https://congressos.blanquerna.edu/sips2019/wp-content/uploads/2020/01/Libro-de-actas-Congreso-SIPS-2019.pdf

McWey, L. M. (2004). Predictors of attachment styles of children in foster care: An attachment theory model for working with families. Journal of Marital and Family Therapy. 30, 439-452.

Marchesi (2007). Sobre el bienestar de los docentes. Competencias, emociones y valores. Alianza Editorial.

Massari, G. A. (2015). Key factors of preschool and primary school teachers job satisfaction. En PedActa, 5 (1)1, 27-40. http://padi.psiedu.ubbcluj.ro/pedacta/article_5_1_4.pdf

Ramis, A. (2016). Famílies i mestres, entendre’ns per educar. Eumo.

Riberas, G., Vilar, J. et al. (2017) Escoles bressol: Model EEBB.

https://www.peretarres.org/arxius/fpt/llibret_escoles_bresol_0517def.pdf

Riudor, X. (2018). Polítiques de suport a les famílies (informe CTESC). Generalitat de Catalunya

Robinson, M. S., Tejada, J. y Blanch, S. (2018) ¿Cómo construyen su identidad las educadoras de párvulos principiantes? Perspectiva educacional. 57(3). doi: 10.4151/07189729

Save the children (2019). Donde todo empieza. Educación Infantil de 0 a 3 años para igualar oportunidades. Save the Children. https://www.savethechildren.es/publicaciones/informe-donde-todo-empieza-educacion-infantil-de-0-3-anos-para-igualar-oportunidades

Spitz, R. (1997). El primer año de la vida del niño. Editorial Fondo de Cultura Económica.

Tort, A. y Collet, J. (2017). Escola, famílies i comunitat. La perspectiva imprescindible per educar avui. Octaedro.

Úcar, X. (2016). Relaciones socioeducativas. La acción de los profesionales. Ed. UOC.

Ubieto (2016). La construcción del caso en el trabajo en red. Teoría y práctica. Ed. UOC

UNICEF. (2012). Desarrollo emocional. Clave para la primera infancia. Fundación Kaleidos.

Vilar, J. (2008). Implicaciones éticas del trabajo en red y la acción comunitaria. Cultura y Educación (20), 267-277. doi: 10.1174/113564008785826394

Vilar, J., Riberas, G. y Rosa, G. (2014). El compromiso de la universidad frente a un mundo incierto y complejo. Propuestas para la formación de profesionales reflexivos. Revista Lugares d’Educaçao 4(9), 132-149.

https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rle/article/view/18906

Wild, R. (2011). Etapas del desarrollo. Herder.

Winnicott, D. W. (1990). Los bebés y sus madres. Paidos.