Les necessitats de la petita infància: els mil dies d’or
pdf
pdf (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Torras Genís, Isabel. “Les necessitats de la petita infància: els mil dies d’or”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 74, pp. 17-35, doi:10.34810/EducacioSocialn74id364796.


Resum

Aquest article planteja quines són les necessitats dels primers anys de vida dels nadons i com satisfer-les des de la parentalitat positiva, per tal que els infants puguin créixer de forma sana, equilibrada i desenvolupant al màxim les seves potencialitats. Es posa especial èmfasi en l’establiment del vincle segur, en la confiança bàsica i en el diàleg amb el món intern del bebè, per tal de donar resposta a les seves necessitats de manera serena i adient. L’article també aborda el paper decisiu que tenen les famílies en el desenvolupament
harmònic dels infants i es pregunta què necessiten per poder exercir la seva funció adequadament. En els darrers apartats es reflexiona sobre l’acompanyament i el suport a famílies en situació d’especial vulnerabilitat i es fan alguns apunts sobre la tasca dels professionals socials que treballen al costat de les famílies amb fills menors de tres anys, destacant la importància de les actituds que s’hi adopten.

Paraules clau

  • petita infància
  • mil dies d'or
  • families
  • parentalitat positiva
  • acompanyament
  • vincle
  • desenvolupament infantil
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn74id364796
pdf
pdf (Castellano)

Referències

Amorós Azpilicueta, C. (2008) Desamparo y adopción desde la perspectiva del menor. Intercambios, papeles de psicoanàlisis / Intercanvis, papers de psicoanàlisi, 21, 7-12.

Barudy, J. i Dantagnan, M. (2005). Los buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Bowlby J. (1993). El vínculo afectivo. Barcelona: Paidós.

Bowlby J. (1998). El apego y la pérdida. Barcelona: Paidós.

Bretones, E., Monteys, I., Morales, E., Rendón, G., Solé, J., Ubieto, J.R. (2012). Familias y educación social. Un encuentro necesario. Barcelona: Editorial UOC.

Erikson, E. (1973). Ocho edades del hombre. En Erikson: Infancia y sociedad (Cap. 7, pp. 222-247). Buenos Aires: Paidós.

Forner, A. (2001). Serveis per a la infancia. Estudis n.7. Diputació de Barcelona.

Gerhardt, S. (2008). El amor maternal: la influencia del afecto en el desarrollo mental y emocional del bebé. Barcelona: Albesa.

Giné, S. (2011). Necesidades de apoyo de las familias de personas con discapacidad intelectual de Catalunya. Siglo Cero, 42(240):31-49.

Horno, P. (2008). Desarrollo del vínculo afectivo. En: AEPap ed. Curso de Actualización Pediatría 2008. Madrid: Exlibris Ediciones; 2008. p. 303-10. https://www.aepap.org/sites/default/files/aepap2008_libro_299-310_vinculo.pdf

Madigan, S., Browne, D., Racine, N., Mori, C., & Tough, S. (2019). Screen Time and Poor Early Child Development: Investigating Direction of Effects. JAMA Pediatrics.

Naciones Unidas (2020). La importancia de los primeros mil días de vida. Naciones Unidas-Bolivia.

Loizaga, F. (2011). Parentalitat positiva. Les bases de la construcció de la persona. A Educació social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 49, 71-89

López Sánchez, F. (2008). Necesidades en la infancia y en la adolescencia. Madrid: Ed. Pirámide

McWey, L.M. (2004). Predictors of attachment styles of children in foster care: An attachment theory model for working with families. A Journal of Marital and Family Therapy. 30, 439-452.

Pikler, E. (1984). Moverse en libertad. Desarrollo de la motricidad global. Madrid: Narcea

Ramis, A. (2019). Hores i mesos de pantalles: conseqüències per les criatures menudes. http://www.annaramis.cat/de-0-a-3-pantalles-res/

Riudor, X. (2018). Polítiques de suport a les famílies (informe CTESC). Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Rodrigo, M.J.; Máiquez, M.L. y Martín, J.C. (2010). La Educación Parental como recurso psicoeducativo para promover la parentalidad positiva. Madrid: Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP). http:// www.femp.es/files/566-964-archivo/ Folle - to%20parentalidad%202.pdf

Sallés, C. i Ger, S. (2011). Les competències parentals en la família contemporània: descripció, promoció i avaluació. A Educació social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 49, 25-48.

Save the children (2017). Desheredados. Desigualdad infantil, igualdad de oportunidades y políticas públicas en España. Barcelona: Save the children.

Save the children (2019). Donde todo empieza. Educación infantil de 0 a 3 años para igualar oportunidades. Madrid: Save the children.

Talarn, A., Sáinz, F. & Rigat, A. (2013). Relaciones, vivencias y psicopatologia. Las bases relacionales del sufrimiento mental excesivo. Barcelona: Herder.

Torras, I. i Lorenzo, A. (2018). Monoparentalitat femenina i pobresa. Barcelona: Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.

Torras, I. (2018). Elogi de la mirada atenta. A Educació social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 68, 6-8.

UNICEF (2012). Desarrollo emocional. Clave para la primera infancia. Argentina: Fundación Kaleidos.

Van Belle, J. (2016). Early Childhood Education and Care (ECEC) and its long–term effects on educational and labour market outcomes. Santa Monica: RAND.

Winnicott, D.W. (1979). Escritos de pediatría y psicoanálisis. Barcelona: Laia.

Winnicott, D.W. (1992). Los procesos de maduración y el ambiente facilitador. Barcelona: Paidós.