fotografia especulativa un intent (assaig) de visibilització (manifest)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest assaig i manifest defineixen la fotografia especulativa des d’una perspectiva històrica i a través de la poètica pràctica, com a fotografia que integra elements fantàstics i experimentals tant en els seus temes com en els seus processos. Aquesta fotografia és encara més urgent en un moment en el qual la intel·ligència artificial (IA) generativa i la fotografia computacional estan portant la fotografia a un punt mort de realisme fabricat però generalitzat. El text defineix la fotografia especulativa en els seus aspectes semiòtics i de teoria de la informació, descriu una taxonomia de qualitats especulatives en la fotografia juntament amb exemples de fotògrafs i comunitats fotogràfiques que les practiquen, i presta especial atenció a les subcultures contemporànies de la reutilització de la càmera digital (digicam) de principis de la dècada de 2000 i a les redefinicions popculturals d’«estètica» d’internet. Encara que les teories i definicions de la fotografia especulativa han existit des de la dècada de 1970, estan disperses i cobreixen només certs aspectes del concepte més ampli proposat aquí. Aquest document argumenta que la fotografia especulativa rebutja l’empiricisme i les nocions de veritat mentre practica un art del «mitjà» en els seus significats més literals: físic, artístic i espiritual.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Florian Cramer, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Florian Cramer, Acadèmia Willem de Kooning, Universitat de Ciències Aplicades de Rotterdam
Professor de recerca orientat a la pràctica en l’Acadèmia Willem de Kooning de la Universitat de Ciències Aplicades de Rotterdam, Països Baixos. Va estudiar Història Comparativa i Artística a Berlín, Konstanz i Amherst/Massachusetts, va ser professor de Literatura Comparativa 1998-2004 i ha estat professor i tutor de recerca en escoles d’art a Rotterdam des de 2004. Les publicacions recents inclouen: Lumbung, Commons and Community Art, juntament amb Simon Kentgens, Rotterdam: HumDrumPress, 2023, A Near-sighted Falling into Technology: Through the Looking Glass of Art Practice as Human Self-Experimentation, Accidents and Coincidence, amb Elaine W. Ho, a: Joke Brouwer i Sjoerd van Tuinen (eds.), Technological Accidents, Accidental Technologies, Rotterdam: V2_ Publicació, 2023; Making Matters. A Vocabulary for Collective Arts, editat amb Janneke Wesseling, Anja Groten, Klaas Kuitenbrouwer, Pia Louwerens i Marie-José Sondeijker, Amsterdam: Valiz, 2022; sobre poètica computacional especulativa: Words Made Flesh, Institut Piet Zwart, 2005.
Referències
ALG. “2002.12 cONVENIENCE, tENTATIVELY a, 2002.12 tENTATIVELY, a cONVENIENCE interviewed by aundre-g (Aundre Gandy) for his ‘Strike’ zine”. Idioideo. (n.d.). http://idioideo.pleintekst.nl/InterviewStrike.html. [Accessed: 3 May 2024].
Anonymous. “FAQ”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Aesthetics_Wiki:FAQ. [Accessed: 3 February 2024].
Anonymous. “Fotonight Web”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Fotonight_Web. [Accessed: 3 February 2024].
Anonymous. “Frutiger Aero”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Frutiger_Aero. [Accessed: 3 February 2024].
Anonymous. “List of Aesthetics”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/List_of_Aesthetics. [Accessed: 3 February 2024].
Barthes, Roland. Writing Degree Zero. New York: Hill & Wang Pub, 1990 [1953].
Buzzo, Daniel. “The Volca project: a sensory experiment in collaborative visualisation”. Transimage 2018. Proceedings of the 5th Biennial Transdisciplinary Imaging Conference. (2018). DOI: https://doi.org/10.1145/3170427.3177767
Cassirer, Ernst. The Philosophy of Symbolic Forms. London: Routledge, 2022 [1923]. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429284922
Chokkattu, Julian. “The Evolution of Smartphone Night Photography”. Video, 10:31. YouTube (2022). https://www.youtube.com/watch?v=nk-26lSbIMk. [Accessed: 3 February 2024].
Consumer Aesthetics Research Institute, The. CARI | the Consumer Aesthetics Research Institute. (2024). https://cari.institute/. [Accessed: 3 February 2024].
Cristofovici, Anca. Touching surfaces: Photographic aesthetics, temporality, aging. Amsterdam: Rodopi, 2009. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401206693
Digicam.love. digicam.love. (2024). http://digicam.love. [Accessed: 3 February 2024].
Fuller, Matthew. Behind the Blip: Software as Culture. New York: Autonomedia, 2003.
Greenway, John L. “The Photograph as Esthetic Norm in Fin-de-Siècle Scandinavia.” Fin(s) de Siècle in Scandinavian Perspective: Studies in Honor of Harald S. Naess, (1993):141-149.
Lachmann, Renate. Erzählte Phantastik. Zu Phantasiegeschichte und Semantik phantastischer Texte. Frankfurt: Suhrkamp, 2002.
Panofsky, Erwin. Perspective as Symbolic Form. Princeton: Princeton University Press, 2020 [1927].
Saguaro, William. Aesthetic Shit. Apple Music. (2022). https://music.apple.com/us/album/william-saguaro/1645907228. [Accessed: 3 February 2024].
Thomas, Lew. Structural(Ism) and Photography. San Francisco: NFS Press, 1978.
Trachtenberg, Alan. “Camera Work: Notes toward an Investigation”. The Massachusetts Review, vol. 19, no. 4, (1978): 834-858.
Articles similars
- Víctor Murillo Lígorred, Agència, imatges i índex en les fotopintures de Gerhard Richter: els quadres com a artefactes visuals , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Andrea Soto, Vilém Flusser: imatges improbables , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Maximilian Lehner, Les cooperacions entre l'art i la tecnologia poden aportar un paradigma en la investigació artística? , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Esther Pizarro Juanas, Ecologies de la saturació. Recerca artística: Space Debris :: Constel·lacions de deixalles , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Jose-Antonio Soriano-Colchero, Instal·lacions pictòriques anamòrfiques aplicades a l’arquitectura: disseny virtual amb Sketchup per a projectes reals , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Jazmín Adler, Arts electròniques argentines a les portes de l’escena internacional: idearis de modernització i realitats institucionals oscil·lants , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Borja Jaume Pérez, Art i realitat augmentada. Il·lusions òptiques en l'espai híbrid , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Víctor G. Peco, Nerea Garzón-Arenas, José Carlos Espinel, Concha Herrero, Escultura i noves tecnologies en la divulgació científica i educativa: models 3D de foraminífers com a referents de l’acidificació dels oceans i el canvi climàtic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Espen Aarseth, Investigació sobre jocs: aproximacions metodològiques a l'anàlisi de jocs , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Sandra Alvaro, Topologies de l'art en l'era de la informació , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.