Topologies de l'art en l'era de la informació
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Hi ha moltes maneres de caracteritzar els últims anys de l'art electrònic i dels nous mitjans, discursos basats en el seu esdevenir històric en paral·lel a l'avanç de les tecnologies, amb les quals experimenta i discuteix; o basats en el desenvolupament d'algunes de les seves característiques més específiques com la interactivitat, la comunicació, la sinestèsia o la seva relació amb el món virtual. En aquest assaig es proposa una visió més hibrida en la línia del discurs proposat per Edward Shanken, en què l'art dels nous mitjans i l'art contemporani, especialment el relacionat amb els moviments d'avantguarda com l'art cinètic, l'art conceptual, la performance i el moviment fluxus, el dadaisme i el situacionisme, o el cinema experimental, discorren no tant en continuïtat sinó paral·lelament. Tots dos es desenvolupen a partir d'un pensament posat en moviment, un pensament topològic, expressat en autors com Bergson, Deleuze, Serres, Agamben o Latour en què els objectes i els límits estables han desaparegut en favor d'un món complex en què el que és definitori són les relacions, les intensitats i les connexions i la seva capacitat de generar nous territoris simultanis i mutables. En aquest entorn en què la vida esdevé intercanvi d'informació l'art abandona el lloc estable atorgat per la tradició per a aventurar-se en la creació de nous contextos i formes d'interacció per a la producció d'un sentit emergent. Des dels espais cinètics i immersius de les instal·lacions multimèdia, a l'espai urbà i l'espai ubic i virtual de la xarxa, a la convivència de tots dos en la realitat augmentada, fins a arribar a l'ecologia d'un món tot connectat on s'uneixen tecnologia i vida, cultura i naturalesa, el que es produeix localment i les seves repercussions globals.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Sandra Alvaro, UAB
Sandra Álvaro és artista dels nous mitjans i investigadora doctoral del Departament de Filosofia de la UABArticles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Margit Rosen, Al principi, estava l’analògic. Una història alternativa dels començaments de l’art computacional , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.