fotografia especulativa un intent (assaig) de visibilització (manifest)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest assaig i manifest defineixen la fotografia especulativa des d’una perspectiva històrica i a través de la poètica pràctica, com a fotografia que integra elements fantàstics i experimentals tant en els seus temes com en els seus processos. Aquesta fotografia és encara més urgent en un moment en el qual la intel·ligència artificial (IA) generativa i la fotografia computacional estan portant la fotografia a un punt mort de realisme fabricat però generalitzat. El text defineix la fotografia especulativa en els seus aspectes semiòtics i de teoria de la informació, descriu una taxonomia de qualitats especulatives en la fotografia juntament amb exemples de fotògrafs i comunitats fotogràfiques que les practiquen, i presta especial atenció a les subcultures contemporànies de la reutilització de la càmera digital (digicam) de principis de la dècada de 2000 i a les redefinicions popculturals d’«estètica» d’internet. Encara que les teories i definicions de la fotografia especulativa han existit des de la dècada de 1970, estan disperses i cobreixen només certs aspectes del concepte més ampli proposat aquí. Aquest document argumenta que la fotografia especulativa rebutja l’empiricisme i les nocions de veritat mentre practica un art del «mitjà» en els seus significats més literals: físic, artístic i espiritual.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Florian Cramer, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Florian Cramer, Acadèmia Willem de Kooning, Universitat de Ciències Aplicades de Rotterdam
Professor de recerca orientat a la pràctica en l’Acadèmia Willem de Kooning de la Universitat de Ciències Aplicades de Rotterdam, Països Baixos. Va estudiar Història Comparativa i Artística a Berlín, Konstanz i Amherst/Massachusetts, va ser professor de Literatura Comparativa 1998-2004 i ha estat professor i tutor de recerca en escoles d’art a Rotterdam des de 2004. Les publicacions recents inclouen: Lumbung, Commons and Community Art, juntament amb Simon Kentgens, Rotterdam: HumDrumPress, 2023, A Near-sighted Falling into Technology: Through the Looking Glass of Art Practice as Human Self-Experimentation, Accidents and Coincidence, amb Elaine W. Ho, a: Joke Brouwer i Sjoerd van Tuinen (eds.), Technological Accidents, Accidental Technologies, Rotterdam: V2_ Publicació, 2023; Making Matters. A Vocabulary for Collective Arts, editat amb Janneke Wesseling, Anja Groten, Klaas Kuitenbrouwer, Pia Louwerens i Marie-José Sondeijker, Amsterdam: Valiz, 2022; sobre poètica computacional especulativa: Words Made Flesh, Institut Piet Zwart, 2005.
Referències
ALG. “2002.12 cONVENIENCE, tENTATIVELY a, 2002.12 tENTATIVELY, a cONVENIENCE interviewed by aundre-g (Aundre Gandy) for his ‘Strike’ zine”. Idioideo. (n.d.). http://idioideo.pleintekst.nl/InterviewStrike.html. [Accessed: 3 May 2024].
Anonymous. “FAQ”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Aesthetics_Wiki:FAQ. [Accessed: 3 February 2024].
Anonymous. “Fotonight Web”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Fotonight_Web. [Accessed: 3 February 2024].
Anonymous. “Frutiger Aero”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Frutiger_Aero. [Accessed: 3 February 2024].
Anonymous. “List of Aesthetics”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/List_of_Aesthetics. [Accessed: 3 February 2024].
Barthes, Roland. Writing Degree Zero. New York: Hill & Wang Pub, 1990 [1953].
Buzzo, Daniel. “The Volca project: a sensory experiment in collaborative visualisation”. Transimage 2018. Proceedings of the 5th Biennial Transdisciplinary Imaging Conference. (2018). DOI: https://doi.org/10.1145/3170427.3177767
Cassirer, Ernst. The Philosophy of Symbolic Forms. London: Routledge, 2022 [1923]. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429284922
Chokkattu, Julian. “The Evolution of Smartphone Night Photography”. Video, 10:31. YouTube (2022). https://www.youtube.com/watch?v=nk-26lSbIMk. [Accessed: 3 February 2024].
Consumer Aesthetics Research Institute, The. CARI | the Consumer Aesthetics Research Institute. (2024). https://cari.institute/. [Accessed: 3 February 2024].
Cristofovici, Anca. Touching surfaces: Photographic aesthetics, temporality, aging. Amsterdam: Rodopi, 2009. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401206693
Digicam.love. digicam.love. (2024). http://digicam.love. [Accessed: 3 February 2024].
Fuller, Matthew. Behind the Blip: Software as Culture. New York: Autonomedia, 2003.
Greenway, John L. “The Photograph as Esthetic Norm in Fin-de-Siècle Scandinavia.” Fin(s) de Siècle in Scandinavian Perspective: Studies in Honor of Harald S. Naess, (1993):141-149.
Lachmann, Renate. Erzählte Phantastik. Zu Phantasiegeschichte und Semantik phantastischer Texte. Frankfurt: Suhrkamp, 2002.
Panofsky, Erwin. Perspective as Symbolic Form. Princeton: Princeton University Press, 2020 [1927].
Saguaro, William. Aesthetic Shit. Apple Music. (2022). https://music.apple.com/us/album/william-saguaro/1645907228. [Accessed: 3 February 2024].
Thomas, Lew. Structural(Ism) and Photography. San Francisco: NFS Press, 1978.
Trachtenberg, Alan. “Camera Work: Notes toward an Investigation”. The Massachusetts Review, vol. 19, no. 4, (1978): 834-858.
Articles similars
- Maria Luisa Palumbo, Listening spaces: Espais que escolten , Artnodes: Núm. 6: (Novembre 2006). NODE 6. Organicitats (coord.: Pau Alsina)
- Mónica Rikić Fusté, Crisis existencials de màquines conscients: reflexions sobre la condició maquínica mitjançant l'art i la filosofia especulativa , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Bruno Caldas Vianna, Art generatiu: entre els nodes de les xarxes neuronals , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Philip Galanter, Cap a una relació ètica amb les màquines que generin art , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Meredith Tromble, No preguntis què pot fer l’IA per l’art, sinó què pot fer l’art per l’IA , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Federica Matelli, La quotidianitat en les pràctiques artístiques contemporànies: cap al règim poètic-especulatiu. El cas de Nicolás Lamas , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Jorge Luis (coord.) Marzo, La gestió matemàtica de la sinceritat. Algoritmes i veridicció , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Salvador Jiménez-Donaire Martínez, Mitjans obsolets, tecnologia i temps en l’art sonor experimental de William Basinski , Artnodes: Núm. 30
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.