fotografia especulativa un intent (assaig) de visibilització (manifest)

Main Article Content

Florian Cramer

Aquest assaig i manifest defineixen la fotografia especulativa des d’una perspectiva històrica i a través de la poètica pràctica, com a fotografia que integra elements fantàstics i experimentals tant en els seus temes com en els seus processos. Aquesta fotografia és encara més urgent en un moment en el qual la intel·ligència artificial (IA) generativa i la fotografia computacional estan portant la fotografia a un punt mort de realisme fabricat però generalitzat. El text defineix la fotografia especulativa en els seus aspectes semiòtics i de teoria de la informació, descriu una taxonomia de qualitats especulatives en la fotografia juntament amb exemples de fotògrafs i comunitats fotogràfiques que les practiquen, i presta especial atenció a les subcultures contemporànies de la reutilització de la càmera digital (digicam) de principis de la dècada de 2000 i a les redefinicions popculturals d’«estètica» d’internet. Encara que les teories i definicions de la fotografia especulativa han existit des de la dècada de 1970, estan disperses i cobreixen només certs aspectes del concepte més ampli proposat aquí. Aquest document argumenta que la fotografia especulativa rebutja l’empiricisme i les nocions de veritat mentre practica un art del «mitjà» en els seus significats més literals: físic, artístic i espiritual.

Paraules clau:

fotografia, especulativa, fotografia experimental, fotografia computacional, hauntologia, estètica, intel·ligència artificial, digicam

Article Details

Com citar
Cramer, Florian. “Fotografia especulativa: un intent (assaig) de visibilització (manifest)”. Artnodes, no. 34, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i34.424946.
Biografia de l'autor/a

Florian Cramer, Acadèmia Willem de Kooning, Universitat de Ciències Aplicades de Rotterdam

Professor de recerca orientat a la pràctica en l’Acadèmia Willem de Kooning de la Universitat de Ciències Aplicades de Rotterdam, Països Baixos. Va estudiar Història Comparativa i Artística a Berlín, Konstanz i Amherst/Massachusetts, va ser professor de Literatura Comparativa 1998-2004 i ha estat professor i tutor de recerca en escoles d’art a Rotterdam des de 2004. Les publicacions recents inclouen: Lumbung, Commons and Community Art, juntament amb Simon Kentgens, Rotterdam: HumDrumPress, 2023, A Near-sighted Falling into Technology: Through the Looking Glass of Art Practice as Human Self-Experimentation, Accidents and Coincidence, amb Elaine W. Ho, a: Joke Brouwer i Sjoerd van Tuinen (eds.), Technological Accidents, Accidental Technologies, Rotterdam: V2_ Publicació, 2023; Making Matters. A Vocabulary for Collective Arts, editat amb Janneke Wesseling, Anja Groten, Klaas Kuitenbrouwer, Pia Louwerens i  Marie-José Sondeijker, Amsterdam: Valiz, 2022; sobre poètica computacional especulativa: Words Made Flesh, Institut Piet Zwart, 2005.

Referències

ALG. “2002.12 cONVENIENCE, tENTATIVELY a, 2002.12 tENTATIVELY, a cONVENIENCE interviewed by aundre-g (Aundre Gandy) for his ‘Strike’ zine”. Idioideo. (n.d.). http://idioideo.pleintekst.nl/InterviewStrike.html. [Accessed: 3 May 2024].

Anonymous. “FAQ”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Aesthetics_Wiki:FAQ. [Accessed: 3 February 2024].

Anonymous. “Fotonight Web”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Fotonight_Web. [Accessed: 3 February 2024].

Anonymous. “Frutiger Aero”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/Frutiger_Aero. [Accessed: 3 February 2024].

Anonymous. “List of Aesthetics”. Aesthetics Wiki. https://aesthetics.fandom.com/wiki/List_of_Aesthetics. [Accessed: 3 February 2024].

Barthes, Roland. Writing Degree Zero. New York: Hill & Wang Pub, 1990 [1953].

Buzzo, Daniel. “The Volca project: a sensory experiment in collaborative visualisation”. Transimage 2018. Proceedings of the 5th Biennial Transdisciplinary Imaging Conference. (2018). DOI: https://doi.org/10.1145/3170427.3177767

Cassirer, Ernst. The Philosophy of Symbolic Forms. London: Routledge, 2022 [1923]. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429284922

Chokkattu, Julian. “The Evolution of Smartphone Night Photography”. Video, 10:31. YouTube (2022). https://www.youtube.com/watch?v=nk-26lSbIMk. [Accessed: 3 February 2024].

Consumer Aesthetics Research Institute, The. CARI | the Consumer Aesthetics Research Institute. (2024). https://cari.institute/. [Accessed: 3 February 2024].

Cristofovici, Anca. Touching surfaces: Photographic aesthetics, temporality, aging. Amsterdam: Rodopi, 2009. DOI: https://doi.org/10.1163/9789401206693

Digicam.love. digicam.love. (2024). http://digicam.love. [Accessed: 3 February 2024].

Fuller, Matthew. Behind the Blip: Software as Culture. New York: Autonomedia, 2003.

Greenway, John L. “The Photograph as Esthetic Norm in Fin-de-Siècle Scandinavia.” Fin(s) de Siècle in Scandinavian Perspective: Studies in Honor of Harald S. Naess, (1993):141-149.

Lachmann, Renate. Erzählte Phantastik. Zu Phantasiegeschichte und Semantik phantastischer Texte. Frankfurt: Suhrkamp, 2002.

Panofsky, Erwin. Perspective as Symbolic Form. Princeton: Princeton University Press, 2020 [1927].

Saguaro, William. Aesthetic Shit. Apple Music. (2022). https://music.apple.com/us/album/william-saguaro/1645907228. [Accessed: 3 February 2024].

Thomas, Lew. Structural(Ism) and Photography. San Francisco: NFS Press, 1978.

Trachtenberg, Alan. “Camera Work: Notes toward an Investigation”. The Massachusetts Review, vol. 19, no. 4, (1978): 834-858.

Articles similars

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.