Crisis existencials de màquines conscients: reflexions sobre la condició maquínica mitjançant l'art i la filosofia especulativa
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Pensar la ciència i la tecnologia des de les humanitats ens permet projectar el tipus de societat que volem ser en el futur. Hem de ser conscients que, per enfrontar-nos als reptes actuals, cal trencar les divisions culturals i entendre el món de manera transversal. Ara, que gràcies al desenvolupament científic i tecnològic sabem que mai no podrem saber-ho tot, necessitem aprendre a conviure amb la incertesa i el misteri. El pensament creatiu, i concretament l'art, és una pràctica que ens permet explorar allò desconegut sense buscar una resposta absoluta a tot, ja que, de vegades, simplement no hi ha una resposta, sinó noves preguntes a priori inimaginables.
En la meva pràctica artística recent m'he dedicat a estudiar la nostra relació amb la tecnologia, a centrar el rol social de la intel·ligència artificial (IA) i a entrellaçar pensament crític amb experimentació tècnica. El meu objectiu és obrir i habitar una escletxa de pensament al voltant dels reptes tecnocientífics actuals utilitzant l'art i la imaginació com a eines.
Mitjançant el desenvolupament de diferents peces d'art electrònic, m'he permès imaginar identitats artificials postsingulars, encarnades en robots conscients, per mitjà de les quals he creat un conjunt de narratives especulatives sobre tecnologies alternatives. Aquests ens artificials fugen de projeccions distòpiques, estan dotats sempre de la condició de subjecte múltiple i actuen com a reflex social.
A manera d'al·legoria, aquestes peces representen l'evolució dels objectes tecnològics en sistemes orgànics i proposen una via de comprensió de les tecnologies com quelcom separat d’allò humà, tot convidant a valorar les màquines en la seva gènesi. En aquest assaig faig una revisió de les bases conceptuals de la meva investigació artística, mostro exemples pràctics i defenso l'art especulatiu com a eina de reformulació dels imaginaris imposats per la narrativa dominant a fi de redefinir el nostre rol en la nova cosmologia tecnosocial.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mónica Rikić Fusté, Artista independent
Artista electrònica. Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya 2021. Va estudiar Belles Arts a la Universitat de Barcelona i després va cursar un màster d'Arts digitals de la Universitat Pompeu Fabra, on va descobrir en el codi i l'electrònica un llenguatge artístic molt potent i d'acord amb les seves necessitats creatives. Actualment està acabant un màster en Filosofia contemporània a la UOC.
Amb les seves obres ha participat en festivals internacionals com l’Ars Electronica (Linz), el Creative Tech Week (Nova York), el Robotronica (Austràlia) i el FILE (Brasil), entre altres. Ha exposat en institucions nacionals com el CCCB, el CaixaForum, l’Arts Santa Mònica i el Disseny Hub Barcelona. Ha estat guardonada amb el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya 2021, en el Japan Media Arts Festival, l’Amaze Berlin, la Margaret Guthman Musical Instrument Competition (Atlanta), i amb una beca Leonardo per a investigadors i creadors culturals de la Fundación BBVA 2018. Ha fet estades artístiques a TAG (Mont-real), a QUT (Austràlia), a Platohedro (Medellín), a Medialab-Prado (Madrid) i a ETOPIA (Saragossa). Recentment una de les seves peces ha estat incorporada a la .BEEP {collection;} d'art electrònic.
Referències
Ararujo, Carolina Inés. «La desubjetivación del Sujeto: El arte de no haber sido.» Eikasia: revista de filosofía, n.º 73 (2017): 203-214. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6828512
Berardi, Franco «Bifo.» Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad. Buenos Aires: Caja Negra, 2019.
Berardi, Franco «Bifo». La fábrica de la infelicidad. Madrid: Traficantes de Sueños, 2003.
Braidotti, Rosi. Lo posthumano. Barcelona: Gedisa, 2015.
Goffman, Erving. La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu, 2001.
Hui, Yuk. «Cybernetics for the Twenty-First Century: An Interview with Philosopher Yuk Hui.» Interview with Geert Lovink. E-flux. 2019, enero de 2021. https://www.e-flux.com/journal/102/282271/cybernetics-for-the-twenty-first-century-an-interview-with-philosopher-yuk-hui/
Borja Muntadas, Figueras. «La prisión de cronos. Aspectos sociopolíticos del malestar contemporáneo.» En La Jaula del tiempo. Aspectos sociopolíticos y jurídicos de la aceleración contemporánea, 21-52. Uberlândia: LAECC, 2020.
Sadin, Eric. La humanidad aumentada. La administración digital del mundo. Buenos Aires: Caja Negra, 2017.
Said, Edward. Orientalismo. Barcelona: Debate, 2016.
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: No 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: No 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: No 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: No 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: No 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: No 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: No 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: No 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: No 30
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: No 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.