La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Al llarg de la història d'Occident, allò epistèmic ha deixat la seva empremta en les formes estètiques de l'art. La filosofia, la teologia i la ciència han cristal·litzat en les formes de la imatge, de l'eikon. Malgrat les diferències essencials entre aquests models estètics, tots ells coincideixen en la recerca de l'universal. No obstant això, aquests models no són els únics i veritables. Hi ha altres epistemes i altres estètiques més enllà de l'eurocentrisme. La teoria decolonial llatinoamericana critica els processos de colonialisme del saber i del veure, alhora que proposa una nova manera de pensar i de crear. Aquesta nova manera no és tan excloent i unidireccional com l'occidental, sinó que està oberta al diàleg intercultural i transdisciplinari de sabers. Així, per donar compte de la relació entre epistemologia i estètica en el marc decolonial, prendrem com a cas d'estudi els plantejaments a l’entorn de la recerca en arts adoptats per la Universidad de las Artes d'Equador.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Miguel Alfonso Bouhaben, Escuela Superior Politécnica del Litoral Universidad de las Artes del Ecuador
PhD en Comunicació Audiovisual (Universidad Complutense de Madrid). Llicenciat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada (UCM). Llicenciat en Filosofia (UCM). Actualment és docent investigador titular a temps complet en Recerca Audiovisual i Multimèdia i en Art i Ciència a la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL) i docent contractat en Teoria del Cinema i Filosofia i Cinema (Universidad de las Artes d'Equador).
Durant 15 anys ha estat professor de Filosofia de batxillerat en diversos IES de la Comunitat Autònoma de Madrid. Ha estat professor d'Estètica, Semiòtica i Producció Audiovisual a la Universidad Sant Gregorio de Portoviejo (Equador), professor de Llenguatge i Cultura Visual en el mestratge en Gestió de Marca i de Metodologia de la Recerca en el mestratge de Postproducció Digital Audiovisual (ESPOL). També ha col·laborat com a professor del màster en Recerca en Art de la Facultat de Belles Arts (UCM) i del màster en Teoria, Crítica i Valoració de l'Art Contemporani del Instituto Superior de Arte (I|Art). Ha estat professor de «Filosofia i cinema» a la Facultat de Filosofia (UCM), professor del curs Les ruptures del cinema polític. Temptatives per a una narrativa audiovisual del cinema dels moviments socials de la Facultad de Ciencias de la Información (UCM) i professor de Cinema a la Fundación Shakespeare d'Espanya.
Ha publicat més d'una trentena d'articles de recerca i capítols de llibre. Les seves línies principals de recerca són: Filosofia i cinema; Feminisme i Visualitat; Decolonialisme i Imatge; i Política Visual. És director de les revistes científiques Ñawi. Arte, Diseño y Comunicación (ESPOL) i de Ombligo. Revista Comunicación Visual (Universidad San Gregorio de Portoviejo). Membre dels Comités Científicos de Accesos (Universidad Complutense de Madrid), revista Latina de Sociología (Universidade da Coruña), revista Comunicación y Medios (Universidad de Chile), revista USGP (Universidad San Gregorio de Portoviejo) i revista EAC (Universidad de Loja). També ha participat en els projectes de recerca «El problema antropológico, político y filosófico de la justicia indígena y del pluralismo político. Un análisis en el contexto sociocultural y político ecuatoriano» (Universidad Técnica del Norte), «El retorno de la mujer ecuatoriana desde Europa: visiones transnacionales y contextos familiares» (Pontifícia Universiad Católica de Equador) i «Filosofía y cine. Teoría, Análisis y Práctica del Ensayo Fílmico» (UCM). Membre del grup de recerca HUM-870 Cine y Letras: Estudios Transdisciplinares sobre el Arte Cinematográfico (Universidad de Granada) i membre del grup de recerca Género, Estética y Cultura Audiovisual (GECA) (Universidad Complutense de Madrid)
És l'investigador principal (IP) del Grupo de Investigación Cultura Visual, Comunicación y Decolonialidad (CUVICODE) (Escuela Superior Politécnica del Litoral). Autor dels documentals Palabras i La muerte de la filosofía, que han estat projectats en diversos festivals internacionals d'Espanya, Portugal i Argentina.
És autor de més d'una trentena d'articles en revistes científiques indexades a ISI, SCOPUS I LATINDEX. Entre d’altres: Kamchatka, BRAC Barcelona Research Art Creation, L’Atalante, Aisthesis, Fotocinema, Calle 14, Cine Documental, Doc on-line, Sans Soleil, Metakinema o Imagofagia.
Articles similars
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Víctor G. Peco, Nerea Garzón-Arenas, José Carlos Espinel, Concha Herrero, Escultura i noves tecnologies en la divulgació científica i educativa: models 3D de foraminífers com a referents de l’acidificació dels oceans i el canvi climàtic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- José Vicente Martín Martínez, Sergio Luna Lozano, El rostre sintètic. Estratègies de representació a l’entorn del retrat artificial , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- José Vicente Martín Martínez, Iván Albalate Gauchía, Mirant dins de la caixa. El visor de diorames amb enfocament selectiu com a cas pràctic d'arqueologia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Andres E Burbano, Eduardo Mazuera, Zachary B.S. Meyer, Esteban Garcia Bravo, Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Sonia 1972 Ríos Moyano, Leticia Crespillo Marí, Javier 1979 González Torres, Narratives antropològiques de l’alteritat maquínica en les albors de les teories posthumanes i transhumanes. Una primera aproximació des del cinema i les sèries streaming , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.