La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Al llarg de la història d'Occident, allò epistèmic ha deixat la seva empremta en les formes estètiques de l'art. La filosofia, la teologia i la ciència han cristal·litzat en les formes de la imatge, de l'eikon. Malgrat les diferències essencials entre aquests models estètics, tots ells coincideixen en la recerca de l'universal. No obstant això, aquests models no són els únics i veritables. Hi ha altres epistemes i altres estètiques més enllà de l'eurocentrisme. La teoria decolonial llatinoamericana critica els processos de colonialisme del saber i del veure, alhora que proposa una nova manera de pensar i de crear. Aquesta nova manera no és tan excloent i unidireccional com l'occidental, sinó que està oberta al diàleg intercultural i transdisciplinari de sabers. Així, per donar compte de la relació entre epistemologia i estètica en el marc decolonial, prendrem com a cas d'estudi els plantejaments a l’entorn de la recerca en arts adoptats per la Universidad de las Artes d'Equador.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Miguel Alfonso Bouhaben, Escuela Superior Politécnica del Litoral Universidad de las Artes del Ecuador
PhD en Comunicació Audiovisual (Universidad Complutense de Madrid). Llicenciat en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada (UCM). Llicenciat en Filosofia (UCM). Actualment és docent investigador titular a temps complet en Recerca Audiovisual i Multimèdia i en Art i Ciència a la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL) i docent contractat en Teoria del Cinema i Filosofia i Cinema (Universidad de las Artes d'Equador).
Durant 15 anys ha estat professor de Filosofia de batxillerat en diversos IES de la Comunitat Autònoma de Madrid. Ha estat professor d'Estètica, Semiòtica i Producció Audiovisual a la Universidad Sant Gregorio de Portoviejo (Equador), professor de Llenguatge i Cultura Visual en el mestratge en Gestió de Marca i de Metodologia de la Recerca en el mestratge de Postproducció Digital Audiovisual (ESPOL). També ha col·laborat com a professor del màster en Recerca en Art de la Facultat de Belles Arts (UCM) i del màster en Teoria, Crítica i Valoració de l'Art Contemporani del Instituto Superior de Arte (I|Art). Ha estat professor de «Filosofia i cinema» a la Facultat de Filosofia (UCM), professor del curs Les ruptures del cinema polític. Temptatives per a una narrativa audiovisual del cinema dels moviments socials de la Facultad de Ciencias de la Información (UCM) i professor de Cinema a la Fundación Shakespeare d'Espanya.
Ha publicat més d'una trentena d'articles de recerca i capítols de llibre. Les seves línies principals de recerca són: Filosofia i cinema; Feminisme i Visualitat; Decolonialisme i Imatge; i Política Visual. És director de les revistes científiques Ñawi. Arte, Diseño y Comunicación (ESPOL) i de Ombligo. Revista Comunicación Visual (Universidad San Gregorio de Portoviejo). Membre dels Comités Científicos de Accesos (Universidad Complutense de Madrid), revista Latina de Sociología (Universidade da Coruña), revista Comunicación y Medios (Universidad de Chile), revista USGP (Universidad San Gregorio de Portoviejo) i revista EAC (Universidad de Loja). També ha participat en els projectes de recerca «El problema antropológico, político y filosófico de la justicia indígena y del pluralismo político. Un análisis en el contexto sociocultural y político ecuatoriano» (Universidad Técnica del Norte), «El retorno de la mujer ecuatoriana desde Europa: visiones transnacionales y contextos familiares» (Pontifícia Universiad Católica de Equador) i «Filosofía y cine. Teoría, Análisis y Práctica del Ensayo Fílmico» (UCM). Membre del grup de recerca HUM-870 Cine y Letras: Estudios Transdisciplinares sobre el Arte Cinematográfico (Universidad de Granada) i membre del grup de recerca Género, Estética y Cultura Audiovisual (GECA) (Universidad Complutense de Madrid)
És l'investigador principal (IP) del Grupo de Investigación Cultura Visual, Comunicación y Decolonialidad (CUVICODE) (Escuela Superior Politécnica del Litoral). Autor dels documentals Palabras i La muerte de la filosofía, que han estat projectats en diversos festivals internacionals d'Espanya, Portugal i Argentina.
És autor de més d'una trentena d'articles en revistes científiques indexades a ISI, SCOPUS I LATINDEX. Entre d’altres: Kamchatka, BRAC Barcelona Research Art Creation, L’Atalante, Aisthesis, Fotocinema, Calle 14, Cine Documental, Doc on-line, Sans Soleil, Metakinema o Imagofagia.
Articles similars
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Espen Aarseth, Robert Pratten, Carlos A. Scolari, Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Cristina Garde, David Vidal Castell, El temps circular: noves maneres de narrar l’experiència. La dramatúrgia acumulativa de La Conquesta del Pol Sud , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Daniel Barba Rodríguez, La digitalització de l’espai escenogràfic en la Fura dels Baus. Del carrer a l’espectacle digital , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Diego Ortega Alonso, Illustraciencia, un ecosistema per a la il·lustració científica , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- María Teresa Galarza-Neira, Recerca artística en l’educació superior: context d’inclusió i modalitats , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Moisés Mañas Carbonell, María José Martínez de Pisón Ramón, Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Caterina Antonopoulou, Transformacions de les xarxes més que humanes i l’impacte dels objectes materials en les obres de mitjans tàctics , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Alessandro Manetti, Pablo Lara-Navarra, Jordi Sánchez-Navarro, Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències , Artnodes: Núm. 30
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.