Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències

Main Article Content

Alessandro Manetti
https://orcid.org/0000-0003-1500-4904
Pablo Lara-Navarra
https://orcid.org/0000-0003-0595-3161
Jordi Sánchez-Navarro
https://orcid.org/0000-0002-0311-1385

Aquest article suggereix un nou enfocament per desenvolupar eines de previsió del futur (o futurecasting), i presenta la metodologia per crear un mapa digital de tendències basat en la disciplina del disseny. Per a això, l’article proposa un conjunt de processos que condueixen a l’establiment dels elements, els components i les interaccions propis d’un sistema de visualització de tendències. El resultat de l’aplicació del conjunt de processos descrit es tradueix en la creació d’un mapa visual interactiu i automàtic de tendències, que ajuda els usuaris a interpretar i preveure els canvis en la societat i, per tant, es converteix en una eina que ofereix solucions a problemes complexos, la qual cosa genera oportunitats d’innovació. A més, l’article exposa els resultats tangibles de la metodologia descrita i en detalla un cas específic: el mapa digital de tendències anomenat Deflexor.

Paraules clau:

estudis del futur, tendències, visualització de dades, metodologies de disseny, transformació digital, design thinking

Article Details

Com citar
Manetti, Alessandro et al. “Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències”. Artnodes, no. 30, pp. 1-10, doi:10.7238/artnodes.v0i30.401218.
Biografies de l'autor/a

Alessandro Manetti, Universitat Oberta de Catalunya

Estrateg de disseny i gerent educatiu. Com a sociòleg de formació, ha dedicat més de 25 anys a treballar en la indústria creativa i cultural, especialment en el món de la moda, el disseny, la comunicació, la creativitat, les tendències i els canvis socials contemporanis aplicats a l’educació i la recerca. A l’Istituto Europeu di Design entre els anys 1995 y 2022, va fundar l’I+ED Lab: un departament que desenvolupa innovació per projectes educatius sobre disseny i que dirigeix projectes acadèmics per oferir productes i serveis reals. En l’actualitat, és director executiu de l’IED España i director general de l’IED Barcelona. També és vicepresident de la Cambra de Comerç Italiana a Barcelona. L’any 2014, el president de la República d’Itàlia li va atorgar la distinció honorària de Cavaliere dell’Ordine della Stella.

Pablo Lara-Navarra, Universitat Oberta de Catalunya

Professor associat a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Té un doctorat de la Universitat Pompeu Fabra. Va completar el màster en Coneixements i Societat de la Informació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Té un diploma en Bibliotecología i Ciències de la Informació i una llicenciatura en Documentació per la Universitat de Granada. Membre del grup de recerca en Aprenentatges, Mitjans i Entreteniment (GAME), reconegut com a grup de recerca consolidat per l’AGAUR (Generalitat de Catalunya) (2017 SGR 293). La seva carrera com a gestor ha estat estretament vinculada a la de director d’Innovació Estratègica i director d’R+D Corporatiu i a la Universitat Oberta de Catalunya. A 22@Network Barcelona va ser president del Comitè d’Innovació de l’Associació. És membre d’AENOR (Associació Espanyola de Normalització). Assessora i col·labora amb institucions com Emagister, IED, Grup ICA, ICAlia, Bestiari, Inteknio, UNDP (Programa de Desenvolupament de les Nacions Unides), entre d’altres.

Jordi Sánchez-Navarro, Universitat Oberta de Catalunya

Profesor asociado en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Actualmente trabaja como decano de la Facultad de Ciencias de la Información y la Comunicación, imparte docencia en máster e investiga sobre cultura visual, historia cultural del cine y la TV, animación y cultura del diseño. Coordinador del grupo de investigación en Aprendizajes, Medios y Entretenimiento (GAME), reconocido como grupo de investigación consolidado por AGAUR (Generalitat de Catalunya) (2017 SGR 293). Editor de la colección de libros Filmografías esenciales (Editorial UOC). Fue director del Saló Internacional del Còmic de Barcelona y director adjunto del Festival Internacional de Cine Fantástico de Sitges en Cataluña, donde aún colabora como programador en la sección de animación (Anima’t) y como curador científico de la sección Sitges Cocoon, centrada en la innovación tecnológica en comunicación audiovisual. Ha sido uno de los investigadores principales de los proyectos financiados Cultura lúdica, competencia digital y aprendizaje (LUDOLITERACY) (CSO2014-57302-P, 20152018) y Culturas narrativas: Storytelling digital, acción social y creación de públicos (D-STORIES) (RTI2018-098417-B-I00, 20192021).

Referències

Buchanan, Richard. “Branzi’s Dilemma: Design in Contemporary Culture”. Design Issues, vol. 14, no. 1 (1998). DOI: https://doi.org/10.2307/1511825

Bucolo, Sam and Cara Wrigley. “Design-Led Innovation: Overcoming Challenges to Designing Competitiveness to Succeed in High Cost Environments”. In: Global Perspectives on Achieving Success in High and Low Cost Operating Environments, edited by Göran Roos and Narelle Kennedy. Hershey: IGI Global, 2014. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5828-8.ch009

Caldas, Dario. Observatório de sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. Rio de Janeiro: SENAC, 2004.

Costa, Joan. La esquemática: visualizar la información. Barcelona: Paidós, 2003.

Costa, Joan. La forma de las ideas: cómo piensa la mente: estrategias de la imaginación creativa. Barcelona: Costa Punto Com, 2008.

Costa, Joan. La forma de las ideas: cómo piensa la mente: estrategias de la imaginación creativa. Madrid: Experimenta, 2020.

Debernardo, Héctor. Más allá de la transformación digital: Guía para que los datos y algoritmos contribuyan al éxito de la empresa. Mexico City: Héctor Debernardo, 2021.

Dürfeld, Michael, Anika Schultz, Christian Stein, Benjamin Thomack, and Nadia Zeissig. “ID+Lab - Analyzing, Modeling and Designing Interdisciplinarity”. Artnodes, no. 22 (2018). DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i22.3214

Derrida, Jacques and Bogdan Ghiu. Despre gramatologie. Cluj-Napoca: Tact, 2008.

Erlhoff, Michael and Timothy Marshall. Design Dictionary: Perspectives on Design Terminology. Berlin, Boston: Birkhäuser, 2007. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7643-8140-0

Gandomi, Amir and Murtaza Haider. “Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics”. International Journal of Information Management, no. 35 (2015). DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2014.10.007

Gremais, Alguirdas Julien. Semantique structurale: recherche de methode. Paris: Larousse, 1966.

Harley, John Brian. The new nature of maps: Essays in the history of cartography. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2001.

Jarauta, Francisco. Cuadernos de Diseño 2: Arte y Diseño. Barcelona: Istituto Europeo di Design, 2006.

Jensen, Uwe. “Variable definition and composition of the dataset”. In: Data processing and documentation: Generating high quality research data in quantitative social science. Edited by Sebastian Netscher and Eder Christina. Köln: GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, 2018. DOI: https://doi.org/10.21241/ssoar.59492

Julier, Guy. The culture of design. London: SAGE, 2013.

Leinwand, Paul and Mahedeva Matt Mani. “Digitizing isn’t the same as digital transformation”. Harvard Business Review (26 of March de 2021). https://hbr.org/2021/03/digitizing-isnt-the-same-as-digital-transformation

Manetti, Alessandro. Fifteen of Fifty Book: future and present visions through design education projects and cutting-edge designers. Barcelona: IED, 2018.

Manetti, Alessandro, Pablo Lara-Navarra, and Jordi Sánchez-Navarro. “Design process for the generation of future education scenarios”. Comunicar, vol. XXX, no. 73 (2022): 33-44. DOI: https://doi.org/10.3916/C73-2022-03

Manetti, Alessandro, Antonia Ferrer-Sapena, Enrique A. Sánchez-Pérez, and Pablo Lara-Navarra. “Design Trend Forecasting by Combining Conceptual Analysis and Semantic Projections: New Tools for Open Innovation”. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, vol. 7, no. 1 (2021): 92. DOI: https://doi.org/10.3390/joitmc7010092

Maffei, Nicolas. “Information overload: Negotiating visual complexity in a data-rich world”. In: Reading graphic design in cultural context. Edited by Grace Lees-Maffei and Nicolas Maffei, 144-158. London: Bloomsbury Visual Arts, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5040/9781474293808.0015

Netscher, Sebastian and Eder Christina (ed.). Data processing and documentation: Generating high quality research data in quantitative social science. Cologne: GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, 2018. DOI: https://doi.org/10.21241/ssoar.59492

Kevin N. Otto, and Kristin Wood. “Product evolution: A reverse engineering and redesign methodology”. Research in Engineering Design, no. 10 (1998): 226-243. DOI: https://doi.org/10.1007/s001639870003

Oxman, Rivka. “Thinking difference: Theories and models of parametric design thinking”. Design studies, no. 52 (2017): 4-39. DOI: https://doi.org/10.1016/j.destud.2017.06.001

Petitot, Jean and Stephen Lyle. Elements of neurogeometry: functional architectures of vision, (2017). https://www.degruyter.com/database/EDS/entry/structure/html

Vejlgaard, Henrik. Anatomy of a trend. Confetti Publishing, 2008.

Wood, Kristin, Daniel Jensen, Joseph Bezdek, Kevin Otto. “Reverse engineering and redesign: Courses to incrementally and systematically teach design”. Journal of Engineering Education, no. 90 (2013). DOI: https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2001.tb00615.x

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.