Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L'arqueologia de mitjans és, al mateix temps, un mètode i una estètica per abordar objectes tècnics. En una àmplia varietat d'aquest tipus de pràctiques acadèmiques i artístiques, l'arqueologia de mitjans radical es contraposarà a la metàfora arqueològica suau, fent èmfasi en l'enfocament de Foucault i en el significat no humà de l'arqueologia activa en els mitjans. Una de les característiques de l'arqueologia de mitjans és que se centra en el materialisme dels mitjans, vinculada analíticament o creativament a pràctiques com el curtcircuitat creatiu.
Alguns esdeveniments fascinants, com l'aparició i l’excavació d'uns jocs d'ordinador enterrats (el cas dels jocs d'E. T.), exigeixen una resistència crítica orientada als codis respecte a la metàfora arqueològica, de la mateixa manera que l'arqueologia de mitjans, com a recerca artística en casos com el projecte dels «mitjans morts», exigeix una contralectura epistemològica en relació amb els mitjans. Es proposarà l'arqueografia de mitjans diagramàtica com a alternativa a narratives culturalment familiars d'historiografia dels mitjans.
Se situarà un focus específic sobre l’art i la preservació videogràfics, on els mateixos algorismes es converteixen en els arqueòlegs dels enregistraments arcaics de vídeo. El mètode de l'arqueologia de mitjans té més a veure amb la «re-presència» del senyal (segons Sobchack) que amb la seva historització (com el cas de l'enregistrament televisiu en els seus inicis, i del «disc amb fotografies» de la missió espacial Voyager). L'arqueologia de mitjans, com a mètode de recerca tecnològica, es manté propera al senyal (ja sigui de formes d'ona analògiques o polsos digitals).
Ja s'ha escrit sobre l'arqueografia de mitjans com a mode per a la seva presentació (per exemple, el llibre The Autobiography of Video, d'Ina Blom). Quant al repte del patrimoni temporal dels mitjans, la preservació de l'art videogràfic és una arqueologia de mitjans aplicada.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Wolfgang Ernst, Universitat Humboldt de Berlín
Format acadèmicament com a historiador (doctorat) i expert en estudis clàssics (Filologia Llatina i Arqueologia Clàssica) i amb un interès constant per la tempo(re)alitats culturals, Wolfgang Ernst va créixer dins de l'emergent «escola alemanya» d'estudis de mitjans d'orientació tecnològica, i ha estat professor titular de Teories de mitjans a l'Institut de Musicologia i Estudis de Mitjans a la Universitat Humboldt de Berlín des del 2003 (amb jubilació anticipada a la tardor de 2022). El seu interès acadèmic s'ha centrat en la teoria arxivística i la museologia, abans d'orientar-se a les materialitats de mitjans.
Dedica la seva recerca actual a l'arqueologia de mitjans com a mètode, la teoria d'emmagatzematge tècnic, les tecnologies de transmissió cultural, l'estètica dels mitjans microtemporals i el seu potencial cronopoètic, i l'anàlisi del so («sonicitat») des del punt de vista de l'epistemologia dels mitjans.
Articles similars
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Matthew Bernico, Mitjans apòcrifs: arqueologia d’una presència paranormal intervinguda , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Mira Stolpe Törneman, Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Siegfried Zielinski, Daniel Irrgang, Declaració del node de materiologia i variantologia: invitació al diàleg , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Benoît Turquety, Color-moviment: moments en una epistemologia de temps profund dels mitjans , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Mauricio Vásquez Arias, Fantasmàtica i mèdiums en el taller dels Rodríguez. Aproximacions a la pervivència de gestos tècnics en dispositius culturals de l’artesanat colombià , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Alex Arteaga, Estètica corporitzada i situada; Un enfocament enactiu a una noció cognitiva d'estètica , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Jordi Sánchez-Navarro, Mobilitats, estètica de frontera i arqueologia prospectiva en la ciència-ficció cosmopolita de Miguel Llansó: "Crumbs" i "Jesus Shows You the Way to the Highway" com anarxius , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.