Color-moviment: moments en una epistemologia de temps profund dels mitjans

Main Article Content

Benoît Turquety

El color i el moviment es presenten com a fenòmens profundament diferents, però una història epistemològica dels seus conceptes revela com d’entrellaçats han estat dins de l’episteme occidental. Això apareix no sols en textos científics o filosòfics, sinó també, i principalment, en la forma en què dispositius concrets, obres d’art, mitjans i els protocols experimentals s’han concebut i desenvolupat al llarg de la història. Aquest article proposa una epistemologia de temps profund dels mitjans basada en l’anàlisi d’alguns dispositius nodals que mobilitzen tant el moviment com el color: els experiments òptics d’Isaac Newton, el fenaquistoscopi de Joseph Plateau i els projectes de mitjan segle XIX de Charles Cros per al registre del color i el moviment. Aquests mostraran com el color i el moviment s’han pensat junts en la cultura occidental.

Paraules clau
tecnologia dels mitjans, epistemologia dels mitjans, historial dels mitjans de temps profund, ciència del color, òptica

Article Details

Com citar
Turquety, Benoît. “Color-moviment: moments en una epistemologia de temps profund dels mitjans”. Artnodes, no. 34, pp. 1-8, doi:10.7238/artnodes.v0i34.426481.
Biografia de l'autor/a

Benoît Turquety, Universitat París 8

Professor de la Universitat de París 8 i director de projectes de recerca de SNF sobre càmeres Bolex i gravadores de so Nagra. El seu treball se centra principalment en la història i l’epistemologia de les tecnologies cinematogràfiques i dels mitjans, explorant les seves implicacions mediambientals i polítiques des d’una perspectiva basada en la filosofia de Gilbert Simondon.

Referències

Albera, François and Maria Tortajada (eds). Cinema Beyond Film. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/9789048508075

Albera, François and Maria Tortajada. Cine-Dispositives. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9789048523443

Arcy, Patrice d’. “Mémoire sur la durée de la sensation de la vue”. Histoire de l’Académie royale des sciences. (Paris: Imprimerie royale, 1768), 439-451.

Baudelaire, Charles. “The Salon of 1846”. Selected Writings on Art and Literature. (London: Penguin, 1972), 47-107.

Baudelaire, Charles. “Morale du joujou”. In: Claude Pichois (ed.). Œuvres complètes 1. (Paris: Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1975), 581-587.

Baudelaire, Charles. The Painter of Modern Life and Other Essays. London: Phaidon, 1995.

Brewster, David. Treatise on the Kaleidoscope. Edinburgh: Archibald Constable & Co, 1819.

Cros, Charles. Tristan Corbière, Charles Cros: Œuvres complètes. Edited by Louis Forestier & Pierre-Olivier Walzer. Paris: Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1970.

Fihman, Guy. “De la ‘Musique chromatique’ et des ‘Rythmes colorés”. Fotogenia 1, “Il colore nel cinema” (1995): 319-323.

Goethe, Johann Wolfgang von. Theory of Colours. Translated by Charles Lock Eastlake. London: John Murray, 1840.

Guillerme, Jacques and Jan Sebestik. “Les commencements de la technologie”. Thalès, no. 12 (1968): 1-72.

Newton, Isaac. Opticks: or, a Treatise of the Reflexions, Refractions, Inflexions and Colours of Light. Also Two Treatises of the Species and Magnitude of Curvilinear Figures. London: Sam. Smith and Benj. Walford, 1704. DOI: https://doi.org/10.5479/sil.302475.39088000644674

Plateau, Joseph. Sur quelques propriétés des impressions produites par la lumière sur l’organe de la vue. Liège: Henri Dessain, 1829.

Plateau, Joseph. “Des illusions d’optique sur lesquelles se fonde le petit appareil récemment appelé Phénakisticope”. Annales de chimie et de physique, no. 53 (1833): 305

Plateau, Joseph. “Troisième note sur des applications curieuses de la persistance des impressions de la rétine”. Bulletin de l’Académie royale des sciences de Belgique, no. 7 (1849): 30-39.

Roque, Georges. “Couleur et mouvement”. In: Raymond Bellour (ed.). Cinéma et peinture. Approches. (Paris: Presses universitaires de France, 1990), 11-30.

Turquety, Benoît. “Cinéma, couleur, mouvement: Kinemacolor et abstraction”. Eu-topías. Revue d’interculturalité, de communication et d’études européennes, no. 1-2 (2011): 25-37.

Turquety, Benoît. “‘Implicit Conceptual Structures:’ The Non-Human Dimension”. In: Rebecca Boguska, Guilherme Machado, Rebecca Puchta, and Martin Reljic (eds.). Tacit Cinematic Knowledge: Approaches and Practices. (Lüneburg: Meson Press, 2024), 31-46.

Young, Thomas. “The Bakerian Lecture: On the Theory of Light and Colours”. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, no. 92 (1802): 12-49. DOI: https://doi.org/10.1098/rstl.1802.0004

Young, Thomas. A Course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanical Arts in Two Volumes. Volume 1. London: Joseph Johnson, 1807. DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.22458

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.