Color-moviment: moments en una epistemologia de temps profund dels mitjans
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El color i el moviment es presenten com a fenòmens profundament diferents, però una història epistemològica dels seus conceptes revela com d’entrellaçats han estat dins de l’episteme occidental. Això apareix no sols en textos científics o filosòfics, sinó també, i principalment, en la forma en què dispositius concrets, obres d’art, mitjans i els protocols experimentals s’han concebut i desenvolupat al llarg de la història. Aquest article proposa una epistemologia de temps profund dels mitjans basada en l’anàlisi d’alguns dispositius nodals que mobilitzen tant el moviment com el color: els experiments òptics d’Isaac Newton, el fenaquistoscopi de Joseph Plateau i els projectes de mitjan segle XIX de Charles Cros per al registre del color i el moviment. Aquests mostraran com el color i el moviment s’han pensat junts en la cultura occidental.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Benoît Turquety, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Benoît Turquety, Universitat París 8
Professor de la Universitat de París 8 i director de projectes de recerca de SNF sobre càmeres Bolex i gravadores de so Nagra. El seu treball se centra principalment en la història i l’epistemologia de les tecnologies cinematogràfiques i dels mitjans, explorant les seves implicacions mediambientals i polítiques des d’una perspectiva basada en la filosofia de Gilbert Simondon.
Albera, François and Maria Tortajada (eds). Cinema Beyond Film. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.1017/9789048508075
Albera, François and Maria Tortajada. Cine-Dispositives. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9789048523443
Arcy, Patrice d’. “Mémoire sur la durée de la sensation de la vue”. Histoire de l’Académie royale des sciences. (Paris: Imprimerie royale, 1768), 439-451.
Baudelaire, Charles. “The Salon of 1846”. Selected Writings on Art and Literature. (London: Penguin, 1972), 47-107.
Baudelaire, Charles. “Morale du joujou”. In: Claude Pichois (ed.). Œuvres complètes 1. (Paris: Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1975), 581-587.
Baudelaire, Charles. The Painter of Modern Life and Other Essays. London: Phaidon, 1995.
Brewster, David. Treatise on the Kaleidoscope. Edinburgh: Archibald Constable & Co, 1819.
Cros, Charles. Tristan Corbière, Charles Cros: Œuvres complètes. Edited by Louis Forestier & Pierre-Olivier Walzer. Paris: Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade, 1970.
Fihman, Guy. “De la ‘Musique chromatique’ et des ‘Rythmes colorés”. Fotogenia 1, “Il colore nel cinema” (1995): 319-323.
Goethe, Johann Wolfgang von. Theory of Colours. Translated by Charles Lock Eastlake. London: John Murray, 1840.
Guillerme, Jacques and Jan Sebestik. “Les commencements de la technologie”. Thalès, no. 12 (1968): 1-72.
Newton, Isaac. Opticks: or, a Treatise of the Reflexions, Refractions, Inflexions and Colours of Light. Also Two Treatises of the Species and Magnitude of Curvilinear Figures. London: Sam. Smith and Benj. Walford, 1704. DOI: https://doi.org/10.5479/sil.302475.39088000644674
Plateau, Joseph. Sur quelques propriétés des impressions produites par la lumière sur l’organe de la vue. Liège: Henri Dessain, 1829.
Plateau, Joseph. “Des illusions d’optique sur lesquelles se fonde le petit appareil récemment appelé Phénakisticope”. Annales de chimie et de physique, no. 53 (1833): 305
Plateau, Joseph. “Troisième note sur des applications curieuses de la persistance des impressions de la rétine”. Bulletin de l’Académie royale des sciences de Belgique, no. 7 (1849): 30-39.
Roque, Georges. “Couleur et mouvement”. In: Raymond Bellour (ed.). Cinéma et peinture. Approches. (Paris: Presses universitaires de France, 1990), 11-30.
Turquety, Benoît. “Cinéma, couleur, mouvement: Kinemacolor et abstraction”. Eu-topías. Revue d’interculturalité, de communication et d’études européennes, no. 1-2 (2011): 25-37.
Turquety, Benoît. “‘Implicit Conceptual Structures:’ The Non-Human Dimension”. In: Rebecca Boguska, Guilherme Machado, Rebecca Puchta, and Martin Reljic (eds.). Tacit Cinematic Knowledge: Approaches and Practices. (Lüneburg: Meson Press, 2024), 31-46.
Young, Thomas. “The Bakerian Lecture: On the Theory of Light and Colours”. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, no. 92 (1802): 12-49. DOI: https://doi.org/10.1098/rstl.1802.0004
Young, Thomas. A Course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanical Arts in Two Volumes. Volume 1. London: Joseph Johnson, 1807. DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.22458
Articles similars
- Pau Alsina, Fa deu anys que cartografiem les interrelacions entre art, ciència i tecnologia , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Pau Alsina, La imaginació material, o els deu anys d'Artnodes , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Tin Wilke, Invocant els fantasmes de l’AnArxiu , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Pau Alsina (Coord.), Història de l'art dels mitjans. Introducció , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Daniel López del Rincón, Lourdes Cirlot, Historiant el bioart o els reptes metodològics de la història de l'art (dels mitjans) , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Augusto Zubiaga, Lourdes Cilleruelo, Jocs d'emulació: marc ideològic per a una arquitectura neuronal electrònica d'inspiració biològica , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Santiago Rementeria-Sanz, El factor estètic en l’automatització de tasques lògiques: el cas dels escacs , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Slavko Kacunko, Immediació , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.