Invocant els fantasmes de l’AnArxiu
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Memorial Matter és un projecte de recerca artística que mostra la sòlida condició material de la nostra cultura digital, que es basa en mil·lennis de capes de temps profund, que contenen l’escriptura de la vida terrestre. És la base geològica en la qual està inscrit l’arxiu de la nostra memòria col·lectiva, des de tecnologies de dades antigues fins a modernes. En el context de la Human-Machine Fellowship 2023 a l’Acadèmia de les Arts de Berlín, aquesta recerca combina pel·lícula analògica i tecnologia digital, utilitzant un arxiu trobat de pel·lícula de 16 mm de l’època de la Guerra Freda. Les imatges de les pel·lícules revelen l’ús de la tecnologia industrial per a extreure recursos naturals a través de la mineria i l’automatització com una visió i objectiu de progrés. Utilitzant xarxes neuronals artificials i biomaterials, els imaginaris progressius del segle XX van ser interpretats per una IA i transformats en escultures 3D a partir de restes de l’era del carboni.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Tin Wilke, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Tin Wilke, artiste i cineaste
Tin Wilke és une artiste i cineaste indisciplinarie de l’est de Berlín que explora la construcció de la memòria col·lectiva, la política de l’arxivat, les pràctiques dissidents i les narratives especulatives. Treballant principalment col·laborativament en la intersecció dels nous mitjans digitals, el material orgànic i metratge trobat en instal·lacions, reunions, trobades i pel·lícules experimentals, la pràctica híbrida de Wilke qüestiona les maneres de producció binaries i explotadores dins de les estructures patriarcals. La formació de Wilke està molt influenciada pel pensament i la pràctica del sud, on Wilke va estudiar el postgrau Teatre amb nous mitjans i interactivitat en la Universitat Nacional de les Arts (UNA) a Buenos Aires. A Berlín, es va graduar en Art i Mitjans a la Universitat de les Arts de Berlín (UdK). Wilke forma part del col·lectiu d’actuació queer CC_Lab i és membre del consell de les associacions per al canvi social-ecològic (VSOW e.V.), els mitjans mòbils e.V., així com membre de l’Associació d’Art dels Mitjans de Mkv Berlin (medienkunst e.V.).
Referències
Bennet, Jane. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham, NC: Duke University Press, 2010. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv111jh6w
Cvetkovich, Ann. An Archive of Feelings: Trauma, Sexuality, and Lesbian Public Cultures. Durham, NC: Duke University Press, 2003. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv113139r
Colectivo Electrobiota. “Tejiendo colectividades multiespecie”. In: Nadía Cortez (ed.). REESCRITURAS TECNOLÓGICAS. Imaginar otros territorios. (National Autonomous University of Mexico (UNAM), 2022): 95-110.
Haraway, Donna J. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Experimental Futures. Durham, NC: Duke University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822373780
Haraway, Donna J. “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective”. Feminist Studies, vol. 14, no. 3 (1988, Autumn), 575-599. DOI: https://doi.org/10.2307/3178066
Munguía, Gabo.“SEÑALES DE ULTRAMAR: INMERSIONES AL FONDO DEL MAR”. “Eterno Retorno” Toda la Teoría del Universo (TTU) (2023): 28-47.
Tsing, Anna Lowenhaupt, Nils Bubandt, Elaine Gan and Heather Anne Swanson (eds.). Arts of Living on a Damaged Planet. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 2017.
Yıldırım, Umut. “War-torn Ecologies: Human and More-than-Human Intersections of Ethnography and the Arts”. In: Umut Yıldırım (ed.). War-torn Ecologies, An-Archic Fragments: Reflections from the Middle East. Cultural Inquiry, no. 27, (2023): 1-25. Berlin: ICI Berlin Press. DOI: https://doi.org/10.37050/ci-27_1
Zielinski, Siegfried. “AnArcheology for AnArchives: “Why Do We Need—Especially for the Arts—A Complementary Concept to the Archive?”. Journal of Contemporary Archaeology, vol. 2, no. 1, (2015): 1-147. DOI: https://doi.org/10.1558/jca.v2i1.27144
Zielinski, Siegfried. Prospective Archaeologies – Traveling through Deep Time of the Media – From the Past into the Future. Beijing University (School of Fine Arts) Media Archaeologies conference (2019, December 2-3).
Related links
Exhibition “Broken Machines and Wild Imaginaries” as part of the AI Anarchies program at Academy of the Arts Berlin (02-06-2023 to 09-07-2023): https://aianarchies.net/broken-machines-and-wild-imaginings
E-Werk Luckenwalde artist-in-residence-program: https://www.kunststrom.com/laura-fong-prosper-tin-wilke-de.html
Articles similars
- María Teresa Galarza-Neira, Recerca artística en l’educació superior: context d’inclusió i modalitats , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Diego Díaz, Clara Boj, Pràctiques artístiques en l’època del datacè. Data Biography: rastres digitals per a l’exploració biogràfica de la identitat personal , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Pilar Rosado Rodrigo, Ferran Reverter Comes, Vistes panoràmiques sobre el patrimoni visual col·lectiu mitjançant les xarxes neuronals convolucionals. Les exposicions Revolutionary Arkive i Mnemosyne 2.0 de Pilar Rosado , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Melissa Lima Caminha, Judit Vidiella Pagès, Pallasses & Xoxo Clown Show: marcs teòrics, metodològics i epistemològics d’una recerca social i artística , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Florian Vanlee, Tractats sobre recerca artística a Flandes: perspectives no acadèmiques sobre la recerca en les arts , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Teresa Marín García, Claus per a prendre posició en els debats sobre investigació artística: conflictes i reptes d'un saber múltiple, canviant i qüestionador. Context espanyol (1978-2017) , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.