Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin

Main Article Content

Mira Stolpe Törneman

Aquest assaig se centra en l'obra inacabada Mysterium del compositor Alexander Scriabin (1871-1915) com a exemple d'un mitjà imaginari. S'hi demostra com la creació de Mysterium va dependre de les pràctiques discursives de l'època, del paisatge dels mitjans (media landscape) del 1900, tal com el va definir Kittler, a més d'una evolució particular de l'esfera local, tal com la va conceptualitzar Peter Sloterdijk. D'altra banda, s'hi revela de quina manera Mysterium interacciona tant amb mitjans acabats com imaginaris del seu propi temps i de temps posteriors. La complexitat estructural de Mysterium serveix per debatre sobre les limitacions i les possibilitats del concepte de mitjans imaginaris, i el concepte wagnerià carregat de connotacions històriques del Gesamtkunstwerk s'utilitza per fer la contextualització historiogràfica. Amb això, l'article proporciona una comprensió crítica dels límits d'allò tecnològic dins del concepte dels mitjans i, a més, ofereix una nova perspectiva sobre una obra artística i musical important des del punt de vista històric, però rarament tractada i que sovint ha deixat els entesos maldant per entendre el seu caràcter inacabat i incomplet.

Paraules clau
arqueologia dels mitjans, mitjans imaginaris, Alexander Scriabin, Mysterium, música de color, sinestèsia

Article Details

Com citar
Stolpe Törneman, Mira. “Mitjans imaginaris: Mysterium d’Alexander Scriabin”. Artnodes, no. 21, doi:10.7238/a.v0i21.3181.
Biografia de l'autor/a

Mira Stolpe Törneman, Universitat de Linköping (Suècia)

Mira Stolpe Törneman és doctoranda en Història dels Mitjans per la Universitat de Linköping (Suècia) i membre del grup de recerca “Literatura, Mitjans, Sistemes d'Informació”. A més, ha estat professora visitant a la Universitat de Stanford (EUA). El seu projecte de recerca, Synaesthesia and New Media: 1880-1930, tracta sobre el fenomen de la sinestèsia com a resposta dels artistes, poetes i músics a la nova organització dels espectres sensorials que va tenir lloc amb l'arribada de les noves tecnologies de mitjans com el fonògraf o el cinema. Entre les seves publicacions recents, hi ha l'article “Queering Media Archaeology”, al número especial de la revista Communication +1 sobre arqueologia de mitjans i interseccionalitats (vol. 7, 2018) i una entrevista amb Hans Ulrich Gumbrecht sobre el temps, la tecnologia i l'epistemologia.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.