Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest assaig se centra en l'obra inacabada Mysterium del compositor Alexander Scriabin (1871-1915) com a exemple d'un mitjà imaginari. S'hi demostra com la creació de Mysterium va dependre de les pràctiques discursives de l'època, del paisatge dels mitjans (media landscape) del 1900, tal com el va definir Kittler, a més d'una evolució particular de l'esfera local, tal com la va conceptualitzar Peter Sloterdijk. D'altra banda, s'hi revela de quina manera Mysterium interacciona tant amb mitjans acabats com imaginaris del seu propi temps i de temps posteriors. La complexitat estructural de Mysterium serveix per debatre sobre les limitacions i les possibilitats del concepte de mitjans imaginaris, i el concepte wagnerià carregat de connotacions històriques del Gesamtkunstwerk s'utilitza per fer la contextualització historiogràfica. Amb això, l'article proporciona una comprensió crítica dels límits d'allò tecnològic dins del concepte dels mitjans i, a més, ofereix una nova perspectiva sobre una obra artística i musical important des del punt de vista històric, però rarament tractada i que sovint ha deixat els entesos maldant per entendre el seu caràcter inacabat i incomplet.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mira Stolpe Törneman, Universitat de Linköping (Suècia)
Mira Stolpe Törneman és doctoranda en Història dels Mitjans per la Universitat de Linköping (Suècia) i membre del grup de recerca “Literatura, Mitjans, Sistemes d'Informació”. A més, ha estat professora visitant a la Universitat de Stanford (EUA). El seu projecte de recerca, Synaesthesia and New Media: 1880-1930, tracta sobre el fenomen de la sinestèsia com a resposta dels artistes, poetes i músics a la nova organització dels espectres sensorials que va tenir lloc amb l'arribada de les noves tecnologies de mitjans com el fonògraf o el cinema. Entre les seves publicacions recents, hi ha l'article “Queering Media Archaeology”, al número especial de la revista Communication +1 sobre arqueologia de mitjans i interseccionalitats (vol. 7, 2018) i una entrevista amb Hans Ulrich Gumbrecht sobre el temps, la tecnologia i l'epistemologia.
Articles similars
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Benoît Turquety, Color-moviment: moments en una epistemologia de temps profund dels mitjans , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Alicia Peñalba, Rubén López-Cano, Jaime Del Val, Neurodiversitat i cognició musical 4E en entorns tecnològics Metatopia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Matthew Bernico, Mitjans apòcrifs: arqueologia d’una presència paranormal intervinguda , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Siegfried Zielinski, Daniel Irrgang, Declaració del node de materiologia i variantologia: invitació al diàleg , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ricardo Dal Farra, L'arxiu de música electroacústica llatinoamericana... deu anys després , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.