Mitjans obsolets, tecnologia i temps en l’art sonor experimental de William Basinski

Main Article Content

Salvador Jiménez-Donaire Martínez

Com un dels artistes sonors més singulars de l’escena estatunidenca, William Basinski ha mantingut des de principis de la dècada de 1980 una desafiadora aproximació al so, que ha contribuït a configurar noves estètiques de l’escolta. Les seves composicions, si aquest és el terme adequat, són creades principalment mitjançant el registre, el tall, l’assemblatge i la repetició en bucle de melodies enregistrades en cintes antigues. Aquest text examina dues de les obres més intrigants de Basinski: The Disintegration Loops (2002) i On Time Out of Time (2019). Ambdues peces exploren les nocions de temps, obsolescència i tecnologia mitjançant estratègies creatives altament experimentals. El primer d’aquests treballs va sorgir inesperadament, quan, intentant digitalitzar el contingut de les velles cintes, el material magnètic es va esquerdar i es va desprendre, la qual cosa va provocar que el so morís lentament. El segon va ser un encàrrec de l’Observatori de detecció d’ones gravitatòries (LIGO, per les sigles en anglès; operat per l’Institut Tecnològic de Califòrnia i l’Institut Tecnològic de Massachusetts), i transforma les ones de so generades per la col·lisió de dos forats negres, que es va produir fa 1,3 bilions d’anys. Així, aquest text assenyala com l’obra de l’artista s’imbrica en una investigació activa sobre les eines d’enregistrament sonor i la temporalitat. En última instància, els treballs de Basinski demostren que els mitjans obsolets i les noves tecnologies poden fusionar-se per produir obres d’art intricades, emotives i visionàries que qüestionen els límits de la nostra comprensió del so i la seva experiència.

Paraules clau
William Basinski, so experimental, tecnologia, obsolescència, temps

Article Details

Com citar
Jiménez-Donaire Martínez, Salvador. “Mitjans obsolets, tecnologia i temps en l’art sonor experimental de William Basinski”. Artnodes, no. 30, pp. 1-10, doi:10.7238/artnodes.v0i30.402027.
Biografia de l'autor/a

Salvador Jiménez-Donaire Martínez, Universitat de Sevilla

Graduat en Belles Arts per la Universitat de Sevilla (Premi Extraordinari de Fi de Carrera; beca de col·laboració en el Departament de Dibuix pel Ministeri d’Educació i Cultura d’Espanya; premi Real Maestranza a l’Excel·lència acadèmica), màster en Tècniques gràfiques (DT. Printmaking) a la Cambridge School of Art de la Universitat Anglia Ruskin de Cambridge, Regne Unit (esment a l’Excel·lència-Distinction), i màster en Investigació i creació en Belles Arts per la Universitat Complutense de Madrid (beca d’Excel·lència; millor expedient acadèmic). Ha rebut beques de mobilitat per fer estades d’investigació predoctoral a la Universitat Bordeaux-Montaigne, a França, i a la Universitat Laval del Quebec, al Canadà. En l’actualitat gaudeix d’una beca d’investigació predoctoral PIF a la Universitat de Sevilla, on desenvolupa la seva tasca investigadora i docent en paral·lel a l’escriptura de la tesi, que s’articula entorn dels processos d’acceleració característics de les societats contemporànies, la densificació de la iconosfera i el binomi temps-percepció. Com a artista visual ha rebut beques i premis de la Fundació Miró Mallorca, de la històrica Residencia de Estudiantes de Madrid, de la Fundació de Arte y Pensamiento Martín Chirino o de la Fundación Antonio Gala.

Referències

Bächer, Hanna. “Interview: William Basinski”. Redbull Music Academy Daily, October 15 (2015). https://daily.redbullmusicacademy.com/2015/10/william-basinski-interview.

Balfour, Lindsay. “Traumatic Ruins and the Archeology of Sound: William Basinski’s The Disintegration Loops”. Journal of Sonic Studies, no. 16, May 8 (2018). https://www.researchcatalogue.net/view/455115/455116.

Beaumont-Thomas, Ben. “‘I wanted to be David Bowie’: music maverick William Basinski”. The Guardian, April 10 (2019). https://www.theguardian.com/music/2019/apr/10/music-william-basinski-interview-9-11-the-disintegration-loops.

Beta, Andy. “Twenty Years Ago, William Basinski Witnessed 9/11–and Memorialized It in Music”. Texas Monthly, vol. 49, no. 9, September (2021). https://www.texasmonthly.com/issue/september-2021/.

Basinski, William. Disintegration Loops Deluxe Box Set. New York: Temporary Residence, 2012.

Bromfield, Daniel. “William Basinski: On Time Out of Time”. Spectrum Culture, March 12 (2019). https://spectrumculture.com/2019/03/12/william-basinski-on-time-out-of-time-review/.

Cage, John. Silence: Lectures and Writings. Hanover, New Hampshire: Wesleyan University Press, 1961.

Friedlander, Emilie. “Interview: William Basinski”. The Fader, September 11 (2012). https://www.thefader.com/2012/09/11/interview-william-basinski.

FT. “Sentimental Duration”. Artforum, December 3 (2019). https://www.artforum.com/music/fuck-theory-on-william-basinski-at-issue-project-room-81514.

Habib, André, Brady-Savignac, Charlotte. “Rendering Time (Basinski): an Interview with William Basinski”. Intermédialités, Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques, no. 33, Spring (2019). DOI: https://doi.org/10.7202/1065023ar.

Hegarty, Paul. Noise/Music: A History. New York and London: Continuum, 2007. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501382826.

Howe, Brian. “Lamentations: William Basinski”. Pitchfork, Novemeber 12 (2020). https://pitchfork.com/reviews/albums/william-basinski-lamentations/.

Indiana, Jake. “William Basinski: Time after time”. Crack, October 15 (2020). https://crackmagazine.net/article/profiles/william-basinski/.

Kelly, Caleb. Sound Art: Documents of Contemporary Art. London: Whitechapel Gallery, 2011.

Kahn, Douglas. “The Latest: Fluxus and Music”. In. Armstrong, Elizabeth and Rothfuss (eds.). In the Spirit of Fluxus (1993): 102-08. Minneapolis: Walker Art Center.

Klein, Yves. Yves Klein 1928-1962: Selected Writings. London: The Tate Gallery, 1974.

LaBelle, Brandon. Background Noise. New York and London: Continuum, 2006.

Lander, Dan. “Introduction”. In: Lander, Dan and Lexier, Micah (eds.). Sound by Artists (1990): 10-14. Toronto: Art Metropole.

Licht, Alan. Sound art: beyond music, between categories. New York: Rizzoli, 2007.

Licht, Alan. “Sound Art: Origins, development and ambiguities.” Organised Sound 14, no. 1, April (2009): 3-10. DOI: https://doi.org/10.1017/S1355771809000028.

Miller, Edwin Haviland. Walt Whitman’s” Song of myself”: a mosaic of interpretations. Iowa: University of Iowa Press, 1989.

Parks, Andrew. “The Self-titled Interview: William Basinski”. Self-titled Magazine, October 29 (2012). https://www.self-titledmag.com/the-self-titled-interview-william-basinski/.

Russolo, Luigi. The Art of Noise: Futurist Manifesto, 1913. New York: Something Else Press, 1967.

Thoreau, Henry David. Winter: from the Journal of Henry D. Thoreau. Boston, New York: Houghton, Mifflin and Company, 1888.

Viola, Bill. Reasons for Knocking at an Empty House. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1995.

Yoo, Noah. “William Basinski on Bringing The Disintegration Loops Back to Life”. Pitchfork, March 4 (2019). https://pitchfork.com/thepitch/william-basinski-interview-bringing-the-disintegration-loops-back-to-life/.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.