Mitjans obsolets, tecnologia i temps en l’art sonor experimental de William Basinski
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Com un dels artistes sonors més singulars de l’escena estatunidenca, William Basinski ha mantingut des de principis de la dècada de 1980 una desafiadora aproximació al so, que ha contribuït a configurar noves estètiques de l’escolta. Les seves composicions, si aquest és el terme adequat, són creades principalment mitjançant el registre, el tall, l’assemblatge i la repetició en bucle de melodies enregistrades en cintes antigues. Aquest text examina dues de les obres més intrigants de Basinski: The Disintegration Loops (2002) i On Time Out of Time (2019). Ambdues peces exploren les nocions de temps, obsolescència i tecnologia mitjançant estratègies creatives altament experimentals. El primer d’aquests treballs va sorgir inesperadament, quan, intentant digitalitzar el contingut de les velles cintes, el material magnètic es va esquerdar i es va desprendre, la qual cosa va provocar que el so morís lentament. El segon va ser un encàrrec de l’Observatori de detecció d’ones gravitatòries (LIGO, per les sigles en anglès; operat per l’Institut Tecnològic de Califòrnia i l’Institut Tecnològic de Massachusetts), i transforma les ones de so generades per la col·lisió de dos forats negres, que es va produir fa 1,3 bilions d’anys. Així, aquest text assenyala com l’obra de l’artista s’imbrica en una investigació activa sobre les eines d’enregistrament sonor i la temporalitat. En última instància, els treballs de Basinski demostren que els mitjans obsolets i les noves tecnologies poden fusionar-se per produir obres d’art intricades, emotives i visionàries que qüestionen els límits de la nostra comprensió del so i la seva experiència.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Salvador Jiménez-Donaire Martínez, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Salvador Jiménez-Donaire Martínez, Universitat de Sevilla
Graduat en Belles Arts per la Universitat de Sevilla (Premi Extraordinari de Fi de Carrera; beca de col·laboració en el Departament de Dibuix pel Ministeri d’Educació i Cultura d’Espanya; premi Real Maestranza a l’Excel·lència acadèmica), màster en Tècniques gràfiques (DT. Printmaking) a la Cambridge School of Art de la Universitat Anglia Ruskin de Cambridge, Regne Unit (esment a l’Excel·lència-Distinction), i màster en Investigació i creació en Belles Arts per la Universitat Complutense de Madrid (beca d’Excel·lència; millor expedient acadèmic). Ha rebut beques de mobilitat per fer estades d’investigació predoctoral a la Universitat Bordeaux-Montaigne, a França, i a la Universitat Laval del Quebec, al Canadà. En l’actualitat gaudeix d’una beca d’investigació predoctoral PIF a la Universitat de Sevilla, on desenvolupa la seva tasca investigadora i docent en paral·lel a l’escriptura de la tesi, que s’articula entorn dels processos d’acceleració característics de les societats contemporànies, la densificació de la iconosfera i el binomi temps-percepció. Com a artista visual ha rebut beques i premis de la Fundació Miró Mallorca, de la històrica Residencia de Estudiantes de Madrid, de la Fundació de Arte y Pensamiento Martín Chirino o de la Fundación Antonio Gala.
Bächer, Hanna. “Interview: William Basinski”. Redbull Music Academy Daily, October 15 (2015). https://daily.redbullmusicacademy.com/2015/10/william-basinski-interview.
Balfour, Lindsay. “Traumatic Ruins and the Archeology of Sound: William Basinski’s The Disintegration Loops”. Journal of Sonic Studies, no. 16, May 8 (2018). https://www.researchcatalogue.net/view/455115/455116.
Beaumont-Thomas, Ben. “‘I wanted to be David Bowie’: music maverick William Basinski”. The Guardian, April 10 (2019). https://www.theguardian.com/music/2019/apr/10/music-william-basinski-interview-9-11-the-disintegration-loops.
Beta, Andy. “Twenty Years Ago, William Basinski Witnessed 9/11–and Memorialized It in Music”. Texas Monthly, vol. 49, no. 9, September (2021). https://www.texasmonthly.com/issue/september-2021/.
Basinski, William. Disintegration Loops Deluxe Box Set. New York: Temporary Residence, 2012.
Bromfield, Daniel. “William Basinski: On Time Out of Time”. Spectrum Culture, March 12 (2019). https://spectrumculture.com/2019/03/12/william-basinski-on-time-out-of-time-review/.
Cage, John. Silence: Lectures and Writings. Hanover, New Hampshire: Wesleyan University Press, 1961.
Friedlander, Emilie. “Interview: William Basinski”. The Fader, September 11 (2012). https://www.thefader.com/2012/09/11/interview-william-basinski.
FT. “Sentimental Duration”. Artforum, December 3 (2019). https://www.artforum.com/music/fuck-theory-on-william-basinski-at-issue-project-room-81514.
Habib, André, Brady-Savignac, Charlotte. “Rendering Time (Basinski): an Interview with William Basinski”. Intermédialités, Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques, no. 33, Spring (2019). DOI: https://doi.org/10.7202/1065023ar.
Hegarty, Paul. Noise/Music: A History. New York and London: Continuum, 2007. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501382826.
Howe, Brian. “Lamentations: William Basinski”. Pitchfork, Novemeber 12 (2020). https://pitchfork.com/reviews/albums/william-basinski-lamentations/.
Indiana, Jake. “William Basinski: Time after time”. Crack, October 15 (2020). https://crackmagazine.net/article/profiles/william-basinski/.
Kelly, Caleb. Sound Art: Documents of Contemporary Art. London: Whitechapel Gallery, 2011.
Kahn, Douglas. “The Latest: Fluxus and Music”. In. Armstrong, Elizabeth and Rothfuss (eds.). In the Spirit of Fluxus (1993): 102-08. Minneapolis: Walker Art Center.
Klein, Yves. Yves Klein 1928-1962: Selected Writings. London: The Tate Gallery, 1974.
LaBelle, Brandon. Background Noise. New York and London: Continuum, 2006.
Lander, Dan. “Introduction”. In: Lander, Dan and Lexier, Micah (eds.). Sound by Artists (1990): 10-14. Toronto: Art Metropole.
Licht, Alan. Sound art: beyond music, between categories. New York: Rizzoli, 2007.
Licht, Alan. “Sound Art: Origins, development and ambiguities.” Organised Sound 14, no. 1, April (2009): 3-10. DOI: https://doi.org/10.1017/S1355771809000028.
Miller, Edwin Haviland. Walt Whitman’s” Song of myself”: a mosaic of interpretations. Iowa: University of Iowa Press, 1989.
Parks, Andrew. “The Self-titled Interview: William Basinski”. Self-titled Magazine, October 29 (2012). https://www.self-titledmag.com/the-self-titled-interview-william-basinski/.
Russolo, Luigi. The Art of Noise: Futurist Manifesto, 1913. New York: Something Else Press, 1967.
Thoreau, Henry David. Winter: from the Journal of Henry D. Thoreau. Boston, New York: Houghton, Mifflin and Company, 1888.
Viola, Bill. Reasons for Knocking at an Empty House. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1995.
Yoo, Noah. “William Basinski on Bringing The Disintegration Loops Back to Life”. Pitchfork, March 4 (2019). https://pitchfork.com/thepitch/william-basinski-interview-bringing-the-disintegration-loops-back-to-life/.
Articles similars
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Albert Alcoz, Jugabilitat asíncrona. Els trets del videojoc al cinema experimental i la videocreació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Eduard Aibar, Imaginació tecnològica i ideologia de la innovació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Maximilian Lehner, Les cooperacions entre l'art i la tecnologia poden aportar un paradigma en la investigació artística? , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Moisés Mañas Carbonell, María José Martínez de Pisón Ramón, Laboratorio de Luz. Més de 30 anys de recerca en art, ciència i tecnologia en el panorama espanyol , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Sara Coleman, Travessant la xarxa. Art, tèxtils i tecnologia digital , Artnodes: Núm. 30
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.