Casos oberts de la història de l’art: la tasca dels artistes a la fàbrica
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article qüestiona el context en el qual la producció artística en relació amb la història industrial pot entrar a formar part de les narratives oficials de l’art. Prenent com a exemples la sèrie escultòrica Voltron de David Smith (1962), la performance Carriage Discreteness (1966) d’Yvonne Rainer i el treball d’Stuart Brisely a Hille Fellowship Poly Wheel (1970), proposo que observar la producció d’obres d’art en entorns industrials implica un doble compromís per a la història de l’art. D’una banda, investigar obres d’art construïdes amb materials i formes de producció industrials exigeix una anàlisi dels “indicis concrets i directes” que proporcionen els materials (Didi-Hubermann, 2015; Rubio, 2012). D’altra banda, conviden a la valoració d’arxius informals i “indicis dubtosos” relacionats amb el coneixement tàcit de la producció, l’autodocumentació subjectiva i la història oral (Rosnow i Fine, 1976).
Des d’aquesta perspectiva, la producció dels artistes en el context de la cultura industrial i les pràctiques d’autogestió del temps dels treballadors aporten un altre punt de vista sobre com es duu a terme la inscripció en l’àmbit de l’alta i la baixa cultura en la història de l’art. En un moment en què les pràctiques artístiques i comissarials contemporànies mostren un interès renovat pels artefactes “forans”, els models i les formes de treball diferents adoptats pels casos d’estudi proposats permeten contemplar narratives històriques de l’art potencials, a través de l’òptica dels estudis de la classe treballadora i el gir material contemporani.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Federica Martini, ECAV – Ecole Cantonale d’Art du Valais/Sierre
Federica Martini (PhD) is an art historian and curator. She was a member of the CuratorialDepartments of the Castello di Rivoli Museum of Contemporary Art, Musée Jenisch Vevey and
Musée cantonal des Beaux-Arts, Lausanne.
Since 2009, Martini has been head of the Master’s programme MAPS at the ECAV. In 2015-
16 she was a fellow at the Swiss Institute in Rome. Her publications include: Vedi alla voce:
traversare (in press, 2016); Tourists Like Us: Critical Tourism and Contemporary Art (with V.
Mickelkevicius, 2013); Pavilions/Art in Architecture (with R. Ireland, 2013); Just Another Exhibition:
Stories and Politics of Biennials (with V. Martini, 2011).
Articles similars
- Sonia 1972 Ríos Moyano, Leticia Crespillo Marí, Javier 1979 González Torres, Narratives antropològiques de l’alteritat maquínica en les albors de les teories posthumanes i transhumanes. Una primera aproximació des del cinema i les sèries streaming , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Emillie V de Keulenaar, Marc Tuters, Ivan Kisjes, Kaspar Beelen, Sobre les altpèdies: epistemologia partidista en les enciclopèdies de fets alternatius , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Margit Rosen, Al principi, estava l’analògic. Una història alternativa dels començaments de l’art computacional , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Nuria Peist, Les obres d'art, les persones i els materials. Una anàlisi fenomenològica i sistèmica de l'art actual , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Tatiana Méndez Fernández, Belidson Dias, Aigües turbulentes: la trobada entre el gir educatiu en l'art i el gir de la visualitat en l'educació , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.