Casos oberts de la història de l’art: la tasca dels artistes a la fàbrica

Main Article Content

Federica Martini

Aquest article qüestiona el context en el qual la producció artística en relació amb la història industrial pot entrar a formar part de les narratives oficials de l’art. Prenent com a exemples la sèrie escultòrica Voltron de David Smith (1962), la performance Carriage Discreteness (1966) d’Yvonne Rainer i el treball d’Stuart Brisely a Hille Fellowship Poly Wheel (1970), proposo que observar la producció d’obres d’art en entorns industrials implica un doble compromís per a la història de l’art. D’una banda, investigar obres d’art construïdes amb materials i formes de producció industrials exigeix una anàlisi dels “indicis concrets i directes” que proporcionen els materials (Didi-Hubermann, 2015; Rubio, 2012). D’altra banda, conviden a la valoració d’arxius informals i “indicis dubtosos” relacionats amb el coneixement tàcit de la producció, l’autodocumentació subjectiva i la història oral (Rosnow i Fine, 1976).


 


Des d’aquesta perspectiva, la producció dels artistes en el context de la cultura industrial i les pràctiques d’autogestió del temps dels treballadors aporten un altre punt de vista sobre com es duu a terme la inscripció en l’àmbit de l’alta i la baixa cultura en la història de l’art. En un moment en què les pràctiques artístiques i comissarials contemporànies mostren un interès renovat pels artefactes “forans”, els models i les formes de treball diferents adoptats pels casos d’estudi proposats permeten contemplar narratives històriques de l’art potencials, a través de l’òptica dels estudis de la classe treballadora i el gir material contemporani.  

Paraules clau:

cultura fabril, pérruques, història de l’art contemporani i el gir material, producció basada en processos

Article Details

Com citar
Martini, Federica. “Casos oberts de la història de l’art: la tasca dels artistes a la fàbrica”. Artnodes, no. 19, doi:10.7238/a.v0i19.3099.
Biografia de l'autor/a

Federica Martini, ECAV – Ecole Cantonale d’Art du Valais/Sierre

Federica Martini (PhD) is an art historian and curator. She was a member of the Curatorial
Departments of the Castello di Rivoli Museum of Contemporary Art, Musée Jenisch Vevey and
Musée cantonal des Beaux-Arts, Lausanne.
Since 2009, Martini has been head of the Master’s programme MAPS at the ECAV. In 2015-
16 she was a fellow at the Swiss Institute in Rome. Her publications include: Vedi alla voce:
traversare (in press, 2016); Tourists Like Us: Critical Tourism and Contemporary Art (with V.
Mickelkevicius, 2013); Pavilions/Art in Architecture (with R. Ireland, 2013); Just Another Exhibition:
Stories and Politics of Biennials (with V. Martini, 2011).

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.