Aigües turbulentes: la trobada entre el gir educatiu en l'art i el gir de la visualitat en l'educació
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En les últimes dècades del segle XX van començar a sentir-se canvis de paradigma en el camp de l'art i de l'educació, provocats per les transformacions culturals, socials i polítiques en el món. Entre aquests canvis, es troben el gir de la visualitat en l'educació i el gir educatiu en l'art. Durant la primera dècada del segle XXI, aquests girs se situen, com en una trobada d'aigües turbulentes, en un espai de coincidència: l'educació en cultura visual. En aquest esdeveniment es configuren també noves possibilitats per a l'educació i per a l'art perquè es posen en evidència els conflictes, les tensions, les contaminacions i les hibridacions entre art i educació. Són tres les principals implicacions que sorgeixen de la trobada entre aquests girs per a artistes i educadors: polítiques, metodològiques i existencials. Aquestes discussions porten un canvi en la manera en què entenem les àrees i el que significa ésser artista i educador en contextos llatinoamericans. Les implicacions polítiques manifesten relacions d'equitat entre els participants en els processos de construcció del coneixement. Les implicacions metodològiques afavoreixen els processos estètics i poètics en les formes de construir aquest coneixement. Les implicacions existencials revelen identitats en flux entre l'artista, l'educador i l'investigador, així com la de l'estudiant o espectador com a investigador participant.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Tatiana Méndez Fernández, Universidade de Brasília, UnB
Profesora Asistente, Departamento de Artes Visuais, Instituto de Artes, Universidade de BrasíliaBelidson Dias, Universidade de Brasília, UnB
Dr. Belidson Dias es Profesor Asociado en el Departamento de Artes Visuales del Instituto de Artes de la Universidad de Brasilia, UnB. Es especialista en estudios críticos de la sexualidad y Teoria Queer. Su interés de investigación incluye educación y visualidad, currículo, transculturalismo, multiculturalismo, post-colonialismo, pedagogías culturales, sexualidad y género. Dirige el grupo de investigación Transviações: Educação e Visualidade (UnB/DF), es miembro de los grupos de investigación Cultura Visual e Educação (UFG/GO) y Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura, GEPAEC (UFSM/RS). Es miembro y Representante para América Latina en el Consejo Mundial de InSEA (International Society for Education through Art) Es autor del libro I/Mundo da Educação em Cultura Visual, (PPG/ARTE, UnB, 2011), de los capítulos de libro En cada beso una revolución: Manifestaciones de la pedagogía queer e invisualidad (FASANELLO, 2014), Fora do Eixo Penetro no Sistema: pornografia, educação da cultura visual e justiça social (MARTINS e MARTINS, 2014)entre otros. Es coautor con Rita Irwin del libro Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia (UFSM, 2013).Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Sonia 1972 Ríos Moyano, Leticia Crespillo Marí, Javier 1979 González Torres, Narratives antropològiques de l’alteritat maquínica en les albors de les teories posthumanes i transhumanes. Una primera aproximació des del cinema i les sèries streaming , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.