L'experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives

Main Article Content

Diego Luna Delgado

La «convergència cultural» diagnosticada per Henry Jenkins planteja l'existència de certs textos construïts a través de diferents mitjans i manifestacions creatives, continguts els processos de configuració dels quals requeririen una atenció que superés qualsevol determinisme tecnològic. Aquest treball ofereix precisament una reflexió entorn de la naturalesa de l'experiència transmèdia a partir de l'anàlisi de tres conceptes amb els quals la seva propietat –la transmedialitat– compartiria context discursiu i, per tant, certes consonàncies semàntiques: la transestètica, com a perspectiva teòrica sorgida a partir de la dissolució de l'art en la resta d'esferes de la realitat social; la transmodernitat, com a etapa cultural que supera el relativisme postmodern; i la transpersonalitat, com a mètode psicològic d'autorealització. Per a això es recorre a alguns dels autors més destacats en cada cas (Jean Baudrillard, Rosa M. Rodríguez Magda i James Fadiman, respectivament), les principals idees dels quals són exposades de manera sintètica. Aquest procés desemboca en la constatació que el prefix trans- refereix en efecte una sèrie de transformacions esdevingudes en les últimes dècades en els àmbits de l'art, la cultura i la personalitat, que afecten directament la pràctica de l'experiència transmèdia. Tot això és canalitzat a través de cinc preguntes que obren noves vies possibles d'investigació.

Paraules clau
transmedialitat, transmèdia, transestètica, transmodernitat, transpersonalitat

Article Details

Com citar
Luna Delgado, Diego. “L’experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives”. Artnodes, no. 18, doi:10.7238/a.v0i18.3050.
Biografia de l'autor/a

Diego Luna Delgado, Programa de doctorat en Filosofia Universitat de Sevilla

Professor de Ciències Socials d'Educació Secundària. Llicenciat en Història de l'Art, estudis que va finalitzar a la Universitat Complutense de Madrid, màster en Filosofia i Cultura Moderna i màster en Professorat (MAES, especialitat Geografia i Història) per la Universitat de Sevilla. Ha participat amb ponències en més d'una dotzena de trobades, seminaris i congressos nacionals i internacionals, diversos celebrats a la Universitat Bordeaux-Montaigne de Bordeus, on ha gaudit d'una estada de recerca de tres mesos. És autor d'una desena d'articles científics i de diversos capítols de llibre i del monogràfic titulat ZAJ. Arte y política en la estética de lo cotidiano (Athenaica, 2015). Així mateix, ha desenvolupat diversos projectes com a artista, comissari d'exposicions i crític d'art. Pròximament defensarà la seva tesi doctoral en Filosofia sobre el treball de l'artista Antoni Muntadas.

Articles similars

<< < 1 2 3 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.