Intermèdia / Transmèdia (litat) com a models d'un mètode de recerca literari i cultural
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Els avenços tecnològics interactuen amb la literatura, la cultura i les arts d'una manera molt significativa en l'última dècada. D'aquí se n'ha derivat un marc d'estudi, denominat Humanitats digitals, que es caracteritza, entre d'altres, per paràmetres d'una «convergència cultural», oferint noves possibilitats i desafiaments per a la comprensió més clàssica de la cultura, que camina cap a una cultura digital i una connectivitat global. Aquest article analitza diferents conceptes, com els d'intermèdia, o transmèdia, entre d'altres, com a models que introdueixen pràctiques i oportunitats per a l'estudi de la literatura i la cultura. Juntament amb aquests dos conceptes, es reprendran igualment els d'hibridació, performativitat, dissolució i obertura del relat, il·lustrant-los amb exemples de diversos autors, com Celia Parra, Mónica Ezquerra o Aram Bartholl.
El fet de definir en quina mesura la literatura i les humanitats o les arts s'han convertit en un camp expandit, que ha servit de model semiòtic de discurs per a altres mitjans emergents, des d'una perspectiva intermedial i transmedial, amb una embranzida agonística, d'energeia, de tensió, ens obliga a alterar les nostres maneres d'observar i insisteix en la transcendència d'un esforç col·laboratiu, que és el principal exponent de la nostra intel·ligència col·lectiva.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
María Teresa Vilariño Picos, Professora titular de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada, departament de Llengua i Literatura Espanyola, Teoria de la Literatura i Lingüística General. Universitat de Santiago de Compostel·la.
Per a més informació, vegeu <http://www.nar-trans.com/proyecto/miembros/29/maria-teresa-vilarino-picos>.
Articles similars
- José Luis Reyes-Criado, Formats situats entorn del debat de ciència-art-tecnologia: una introducció als Festivals Europeus d’Art Digital (DAF) , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Nuria Rodríguez-Ortega, Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Nuria Rodríguez Ortega, Humanitats digitals, història de l'art digital i cultura artística: relacions i desconnexions , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Alessandro Manetti, Pablo Lara-Navarra, Jordi Sánchez-Navarro, Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències , Artnodes: Núm. 30
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.