Intermèdia / Transmèdia (litat) com a models d'un mètode de recerca literari i cultural
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Els avenços tecnològics interactuen amb la literatura, la cultura i les arts d'una manera molt significativa en l'última dècada. D'aquí se n'ha derivat un marc d'estudi, denominat Humanitats digitals, que es caracteritza, entre d'altres, per paràmetres d'una «convergència cultural», oferint noves possibilitats i desafiaments per a la comprensió més clàssica de la cultura, que camina cap a una cultura digital i una connectivitat global. Aquest article analitza diferents conceptes, com els d'intermèdia, o transmèdia, entre d'altres, com a models que introdueixen pràctiques i oportunitats per a l'estudi de la literatura i la cultura. Juntament amb aquests dos conceptes, es reprendran igualment els d'hibridació, performativitat, dissolució i obertura del relat, il·lustrant-los amb exemples de diversos autors, com Celia Parra, Mónica Ezquerra o Aram Bartholl.
El fet de definir en quina mesura la literatura i les humanitats o les arts s'han convertit en un camp expandit, que ha servit de model semiòtic de discurs per a altres mitjans emergents, des d'una perspectiva intermedial i transmedial, amb una embranzida agonística, d'energeia, de tensió, ens obliga a alterar les nostres maneres d'observar i insisteix en la transcendència d'un esforç col·laboratiu, que és el principal exponent de la nostra intel·ligència col·lectiva.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
María Teresa Vilariño Picos, Professora titular de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada, departament de Llengua i Literatura Espanyola, Teoria de la Literatura i Lingüística General. Universitat de Santiago de Compostel·la.
Per a més informació, vegeu <http://www.nar-trans.com/proyecto/miembros/29/maria-teresa-vilarino-picos>.
Articles similars
- Ricardo González García, L'art i la seva educació en l'era de la hipermediació digital , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Attila Márton, El caràcter transfigurable dels objectes digitals , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- José María de Luelmo Jareño, La màquina iconoclasta en la era digital , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Claudia Giannetti, La producció de continguts culturals (2): art, patrimoni, canals de difusió , Artnodes: Núm. 3 (2004): NODE 3. Heterotopies
- José Ramón Alcalá Mellado, La narrativa digital al MIDE. Cas d'estudi: Sotos, un multimèdia interactiu de Fred Adam , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Anthony Schrag, El descarrilament o Fallades d'infraestructura: reflexions al voltant d'un projecte sobre persones i llocs creatius , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Santiago Ortiz, Narrativa, vida, art i codi , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Mauricio Vásquez Arias, Variantologia del transmèdia entre Espanya i Llatinoamèrica: espectacles públics i hibridació mediàtica als segles XVIII i XIX , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.