L'experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives

Main Article Content

Diego Luna Delgado

La «convergència cultural» diagnosticada per Henry Jenkins planteja l'existència de certs textos construïts a través de diferents mitjans i manifestacions creatives, continguts els processos de configuració dels quals requeririen una atenció que superés qualsevol determinisme tecnològic. Aquest treball ofereix precisament una reflexió entorn de la naturalesa de l'experiència transmèdia a partir de l'anàlisi de tres conceptes amb els quals la seva propietat –la transmedialitat– compartiria context discursiu i, per tant, certes consonàncies semàntiques: la transestètica, com a perspectiva teòrica sorgida a partir de la dissolució de l'art en la resta d'esferes de la realitat social; la transmodernitat, com a etapa cultural que supera el relativisme postmodern; i la transpersonalitat, com a mètode psicològic d'autorealització. Per a això es recorre a alguns dels autors més destacats en cada cas (Jean Baudrillard, Rosa M. Rodríguez Magda i James Fadiman, respectivament), les principals idees dels quals són exposades de manera sintètica. Aquest procés desemboca en la constatació que el prefix trans- refereix en efecte una sèrie de transformacions esdevingudes en les últimes dècades en els àmbits de l'art, la cultura i la personalitat, que afecten directament la pràctica de l'experiència transmèdia. Tot això és canalitzat a través de cinc preguntes que obren noves vies possibles d'investigació.

Paraules clau:

transmedialitat, transmèdia, transestètica, transmodernitat, transpersonalitat

Article Details

Com citar
Luna Delgado, Diego. “L’experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives”. Artnodes, no. 18, doi:10.7238/a.v0i18.3050.
Biografia de l'autor/a

Diego Luna Delgado, Programa de doctorat en Filosofia Universitat de Sevilla

Professor de Ciències Socials d'Educació Secundària. Llicenciat en Història de l'Art, estudis que va finalitzar a la Universitat Complutense de Madrid, màster en Filosofia i Cultura Moderna i màster en Professorat (MAES, especialitat Geografia i Història) per la Universitat de Sevilla. Ha participat amb ponències en més d'una dotzena de trobades, seminaris i congressos nacionals i internacionals, diversos celebrats a la Universitat Bordeaux-Montaigne de Bordeus, on ha gaudit d'una estada de recerca de tres mesos. És autor d'una desena d'articles científics i de diversos capítols de llibre i del monogràfic titulat ZAJ. Arte y política en la estética de lo cotidiano (Athenaica, 2015). Així mateix, ha desenvolupat diversos projectes com a artista, comissari d'exposicions i crític d'art. Pròximament defensarà la seva tesi doctoral en Filosofia sobre el treball de l'artista Antoni Muntadas.

Articles similars

<< < 1 2 3 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.