El caràcter transfigurable dels objectes digitals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
A causa de l'augment d'internet i del que és digital, cada vegada hi ha més patrimoni cultural que adopta la forma d'operacions basades en les TIC, cosa que contradiu les pràctiques i els arxius tradicionals. En referir-se a aquests nous objectes digitals, l'article presenta el seu caràcter transfigurable basant-se en el fet que es poden editar, són interactius, oberts i es poden distribuir, i en la textura altament modular i granular dels mitjans binaris i dels processos de les TIC. En altres paraules, els objectes digitals són operacions tècniques més que entitats fixes. Són fluids, amorfs i efímers, són només representacions momentànies d'objectes. En aquest context, un desafiament clau per a les institucions de patrimoni cultural és la domesticació d'objectes digitals. Després de juxtaposar dos exemples extrems, la pàgina de resultats del motor de cerca i la instantània arxivada d'una pàgina web, l'article conclourà amb l'argument que la persistència no es presenta amb l'objecte digital, sinó que s'ha d'imposar després mitjançant tecnologies de segon ordre que també es basin en el paradigma del caràcter transfigurable. En altres paraules, encara que s'ha de conservar la persistència dels objectes materials, s'ha de generar la persistència dels objectes digitals.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles similars
- Alex Adriaansens, Producció i tria de continguts. Què cal conservar? , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Martin Caeiro Rodríguez, Antonia María Muñiz de la Arena, La cognició expressiva com a experiència de relació de l’art i la ciència a l’educació preuniversitària , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Phaedra Shaunbaum, Tu ets qui controla: interfícies ubiqües i instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius. , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Diego Díaz, Clara Boj, Pràctiques artístiques en l’època del datacè. Data Biography: rastres digitals per a l’exploració biogràfica de la identitat personal , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Sergio Martínez Luna, De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i disciplines , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Claudia Giannetti, La producció de continguts culturals (2): art, patrimoni, canals de difusió , Artnodes: Núm. 3 (2004): NODE 3. Heterotopies
- Amador Vega, L’arxiu Armènia. Un projecte de Ramon Llull , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Judith Doyle, Simone Jones, Elizabeth Lopez, Experimentalisme pandèmic: desconstruint l’educació de belles arts enmig d’una emergència global , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Jan Distelmeyer, De l’objecte al procés. Interfície política d’informatització en xarxa , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Marcelino García, Nous mites i ciència-ficció. Pensant l'objecte tecnològic des de l'art , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.