El caràcter transfigurable dels objectes digitals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
A causa de l'augment d'internet i del que és digital, cada vegada hi ha més patrimoni cultural que adopta la forma d'operacions basades en les TIC, cosa que contradiu les pràctiques i els arxius tradicionals. En referir-se a aquests nous objectes digitals, l'article presenta el seu caràcter transfigurable basant-se en el fet que es poden editar, són interactius, oberts i es poden distribuir, i en la textura altament modular i granular dels mitjans binaris i dels processos de les TIC. En altres paraules, els objectes digitals són operacions tècniques més que entitats fixes. Són fluids, amorfs i efímers, són només representacions momentànies d'objectes. En aquest context, un desafiament clau per a les institucions de patrimoni cultural és la domesticació d'objectes digitals. Després de juxtaposar dos exemples extrems, la pàgina de resultats del motor de cerca i la instantània arxivada d'una pàgina web, l'article conclourà amb l'argument que la persistència no es presenta amb l'objecte digital, sinó que s'ha d'imposar després mitjançant tecnologies de segon ordre que també es basin en el paradigma del caràcter transfigurable. En altres paraules, encara que s'ha de conservar la persistència dels objectes materials, s'ha de generar la persistència dels objectes digitals.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles similars
- Umberto Roncoroni Osio, Veronica Crousse Rastelli, La virtualitat augmentada: processos emergents, art i mitjans digitals , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Andrés Senra, Entre allò viu i allò no viu. Edatisme, capacitisme, LGTBIQ*fòbia i artivisme antiracista a l’Estat espanyol durant els primers mesos de la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Pau Alsina (Coord.), Història de l'art dels mitjans. Introducció , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Predrag Nikolić, Ruiyang Liu, La metafísica de les màquines: de la interacció humà-robot-robot a la capacitat d’abstracció filosòfica de la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Álvaro Pina Arrabal, Discurs videolúdic i transhumanisme en SOMA , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Notes sobre la sobreproducció d'art, la postfotografia i allò digital , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Nuria Peist, Les obres d'art, les persones i els materials. Una anàlisi fenomenològica i sistèmica de l'art actual , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- McKenzie Wark, Al·legories digitals (sobre The Sims) , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Sagrario López Poza, Ángeles Saavedra Places, Symbola: divises històriques (emblemàtica personal) a l’Europa medieval i moderna. Disseny i implantació de la base de dades i la interfície de consulta , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.