El caràcter transfigurable dels objectes digitals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
A causa de l'augment d'internet i del que és digital, cada vegada hi ha més patrimoni cultural que adopta la forma d'operacions basades en les TIC, cosa que contradiu les pràctiques i els arxius tradicionals. En referir-se a aquests nous objectes digitals, l'article presenta el seu caràcter transfigurable basant-se en el fet que es poden editar, són interactius, oberts i es poden distribuir, i en la textura altament modular i granular dels mitjans binaris i dels processos de les TIC. En altres paraules, els objectes digitals són operacions tècniques més que entitats fixes. Són fluids, amorfs i efímers, són només representacions momentànies d'objectes. En aquest context, un desafiament clau per a les institucions de patrimoni cultural és la domesticació d'objectes digitals. Després de juxtaposar dos exemples extrems, la pàgina de resultats del motor de cerca i la instantània arxivada d'una pàgina web, l'article conclourà amb l'argument que la persistència no es presenta amb l'objecte digital, sinó que s'ha d'imposar després mitjançant tecnologies de segon ordre que també es basin en el paradigma del caràcter transfigurable. En altres paraules, encara que s'ha de conservar la persistència dels objectes materials, s'ha de generar la persistència dels objectes digitals.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles similars
- Mónica Rikić Fusté, Crisis existencials de màquines conscients: reflexions sobre la condició maquínica mitjançant l'art i la filosofia especulativa , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Vanina Hofman, Pau Alsina, Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?» , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Søren Bro Pold, Noves maneres d’amagar-se: cap al realisme de la metainterfície , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Nina Wenhart, Racionalització imaginativa i arxiu especulatiu. Idees sobre el llenguatge en bases de dades d’art multimèdia , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Juana María González, Anàlisi quantitativa de la revista Índice Literario (1932-1936) , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Narcís , 1966- Parés, Roc Parés i Burguès, Una estratègia basada en la interacció per a aplicacions de realitat virtual , Artnodes: Núm. 1 (2002): NODE 1. Art, ciència i tecnologia
- Andreas Broeckmann, El programari artístic és material artístic genuí? , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- José Luis Losada Palenzuela, Mapatge digital de llocs en la novel·la bizantina espanyola , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Norberto Fabian Diaz Duarte, Ana Teresa Arciniegas Martínez, NODOS: una proposta de recerca per a divulgar els projectes transmèdia i multiplataforma desenvolupats a Colòmbia entre 2009 i 2020 , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Annabel Castro, Outside in: exile at home, un sistema de discriminació algorítmica , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.