Mapatge digital de llocs en la novel·la bizantina espanyola
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La geografia literària és un encreuament interdisciplinari entre teoria de la literatura, geografia, cartografia digital i anàlisi espacial. En aquesta contribució analitzem les possibilitats i les limitacions de les tecnologies digitals per a la quantificació i la visualització de l’espai narratiu dels textos ficticis. L’anàlisi es basa en un corpus específic adscrit al gènere de la novel·la bizantina espanyola del Segle d’Or, el cronòtop de l’aventura del qual està marcat per viatges, travessies marítimes, exotisme, trobades transculturals, etc. A aquesta característica espacial singularitzadora s’hi afegeix la influència directa de la cartografia històrica en la creació artística. Ens hem servit de l’extracció automàtica de llocs (Stanford i Freeling), de la georeferenciació (Qgis), de la geolocalització (GeoNames, Pelagios), del tractament de dades (R) i de la visualització de mapes (leaflet maps en R). Tot i que podríem dir que un acostament quantitatiu comporta limitacions que impedeixen explicar com funciona el gènere bizantí, una visualització associada amb la superposició de mapes històrics podria servir, en el nostre cas, per a afegir coneixement a l’anàlisi de l’espai literari.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
José Luis Losada Palenzuela, Universitat de Wroc?aw (Polonia)
José Luis Losada Palenzuela és professor titular a l’Institut de Filologia Romànica de la Universitat de Wroc?aw (Polònia). Va obtenir la seva tesi doctoral amb un estudi de la traducció de Schopenhauer de l’escriptor i moralista barroc Baltasar Gracián. Els seus interesos en investigació i docència inclouen la literatura del Segle d’Or, la literatura comparada hispano-alemanya i les humanitats digitals.
Articles similars
- Shaila García Catalán, Aarón Rodríguez Serrano, Marta Martín Núñez, Aprendre de la caiguda, fer amb l’esquinçament: paradoxes de la melancolia lúdica a «Gris» , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Juana María González, Anàlisi quantitativa de la revista Índice Literario (1932-1936) , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Santiago Ortiz, Narrativa, vida, art i codi , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Olga Paraskevopoulou, Dimitris Charitos, Charalampos Rizopoulos, Pràctiques artístiques basades en la localització que desafien la noció tradicional de cartografia , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
- Marie-Laure Ryan, Narratologia transmèdia i transmedia storytelling , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Dolores Romero López, L'Edat de Plata en la tarima digital. Cap a la transdisciplinarietat i la cultura smart , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Antonio Castro Balbuena, Narrativitat i hipermedialitat en el videojoc de món obert. Una proposta d’anàlisi de l’espai (virtual) narratiu , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Pedro Luengo, Javier Luengo, Fotogrametria i anàlisi lumínica. Interaccions en l’estudi de l’arquitectura barroca , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Jordi Alberich Pascual, Francisco-Javier Gómez-Pérez, Exploracions transmèdia en la creació cinematogràfica col·laborativa iberoamericana contemporània , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.