La virtualitat augmentada: processos emergents, art i mitjans digitals

Main Article Content

Umberto Roncoroni Osio
Veronica Crousse Rastelli

Últimament es publiquen molts assajos crítics sobre Internet, les xarxes socials i els nous mitjans en general. De l'art digital es critica el llenguatge barroc i repetitiu dels seus capricis biogenètics sense suport: emergència i interactivitat, aspectes clau de la seva estètica, són simulacres, tal i com evidenciarem mitjançant la comparació amb allò que és pintoresc i romàntic. És la relació equivocada entre natura i art, pilar d'aquest kitsch romàntic i informàtic, la qual cal corregir en sentit estètic i computacional. D'altra banda, cal portar l'esfera digital més enllà de l'abstracció de les simulacions cap al que podríem definir com a virtualitat augmentada. Per a fer-ho, es discutiran les relacions entre natura, artista, obra i procés; des del punt de vista digital, es posarà en dubte la pròpia possibilitat de la complexitat i l'emergència tecnològica, posant en evidència tant els problemes epistemològics generats per les interfícies com el conflicte plantejat per la contraposició entre la llibertat indispensable en la interactivitat i el determinisme imposat pels algorismes. Per fer front a aquests problemes, el fet de girar la vista cap al llegat visual de les cultures ancestrals (en el nostre cas la cultura precolombina) pot ser una aportació essencial, tal i com en certa manera van intuir les avantguardes artístiques. Aquestes consideracions permeten d'implementar estratègies per posar els mitjans digitals realment al servei de la llibertat i la creativitat dels usuaris. En aquest sentit, conclourem mostrant que els processos de substitució recursiva, com els sistemes L, basats teòricament en les gramàtiques generatives, permeten de desenvolupar eines digitals obertes i creatives, en les quals la natura, la tradició, l'art i la tecnologia poden treballar de forma harmònica i coherent.

Paraules clau:

complexitat, emergència, pintoresc, investigació artística, art generativa

Article Details

Com citar
Roncoroni Osio, Umberto; and Crousse Rastelli, Veronica. “La virtualitat augmentada: processos emergents, art i mitjans digitals”. Artnodes, no. 17, doi:10.7238/a.v0i17.2743.
Biografies de l'autor/a

Umberto Roncoroni Osio, Universidad de Lima

Nace en Italia 1956. Profesor investigador de la Universidad de Lima, Lima, Perú.

Licenciado en Arte. Master en Ciencias de la Computación. Doctor en Filosofía.

Veronica Crousse Rastelli, Pontificia Universidad Católica del Perú

Nace en Lima en 1969. Profesora Principal de la Facultad de Arte Pontificia Universidad Católica del Perú

Licenciada en arte, magister en Diseño Urbano, doctora en Espacio Público y Regeneración Urbana.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.