La virtualitat augmentada: processos emergents, art i mitjans digitals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Últimament es publiquen molts assajos crítics sobre Internet, les xarxes socials i els nous mitjans en general. De l'art digital es critica el llenguatge barroc i repetitiu dels seus capricis biogenètics sense suport: emergència i interactivitat, aspectes clau de la seva estètica, són simulacres, tal i com evidenciarem mitjançant la comparació amb allò que és pintoresc i romàntic. És la relació equivocada entre natura i art, pilar d'aquest kitsch romàntic i informàtic, la qual cal corregir en sentit estètic i computacional. D'altra banda, cal portar l'esfera digital més enllà de l'abstracció de les simulacions cap al que podríem definir com a virtualitat augmentada. Per a fer-ho, es discutiran les relacions entre natura, artista, obra i procés; des del punt de vista digital, es posarà en dubte la pròpia possibilitat de la complexitat i l'emergència tecnològica, posant en evidència tant els problemes epistemològics generats per les interfícies com el conflicte plantejat per la contraposició entre la llibertat indispensable en la interactivitat i el determinisme imposat pels algorismes. Per fer front a aquests problemes, el fet de girar la vista cap al llegat visual de les cultures ancestrals (en el nostre cas la cultura precolombina) pot ser una aportació essencial, tal i com en certa manera van intuir les avantguardes artístiques. Aquestes consideracions permeten d'implementar estratègies per posar els mitjans digitals realment al servei de la llibertat i la creativitat dels usuaris. En aquest sentit, conclourem mostrant que els processos de substitució recursiva, com els sistemes L, basats teòricament en les gramàtiques generatives, permeten de desenvolupar eines digitals obertes i creatives, en les quals la natura, la tradició, l'art i la tecnologia poden treballar de forma harmònica i coherent.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Umberto Roncoroni Osio, Universidad de Lima
Nace en Italia 1956. Profesor investigador de la Universidad de Lima, Lima, Perú.
Licenciado en Arte. Master en Ciencias de la Computación. Doctor en Filosofía.
Veronica Crousse Rastelli, Pontificia Universidad Católica del Perú
Nace en Lima en 1969. Profesora Principal de la Facultad de Arte Pontificia Universidad Católica del Perú
Licenciada en arte, magister en Diseño Urbano, doctora en Espacio Público y Regeneración Urbana.
Articles similars
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Maximilian Lehner, Les cooperacions entre l'art i la tecnologia poden aportar un paradigma en la investigació artística? , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marc Kosciejew, Documentació i materialització de l’art: mètodes conceptuals de documentació per a la materialització de la informació artística , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.