Discurs videolúdic i transhumanisme en SOMA

Main Article Content

Álvaro Pina Arrabal

En aquest treball es realitza una anàlisi del discurs videolúdic de SOMA (2015), seleccionat per la seva alta càrrega diegética, filosòfica i, en última instància, discursiva. Les idees sobre l'ètica del transhumanisme i la consciència humana que planteja s'estudien com a part d'un discurs major: els límits morals de la ciència i la tecnologia. Així, s'ofereix un marc teòric en el qual s'assenyala la potencialitat discursiva dels videojocs a partir de la seva càrrega narrativa. En concret, s'advoca per una concepció del videojoc com a discurs multimodal electrònic, de manera que per a analitzar un discurs videolúdic calgui atendre els diferents elements multisemiòtics que l'integren i no sols al text (el que suposaria esbiaixar i/o limitar l'anàlisi del discurs en qüestió). Es parteix de pressupostos narratológicos i es proposen set indicadors discursius que canalitzen el discurs multimodal de SOMA: cronotopos diegéticos, elements metamòrfics narratius, elements narratius opcionals, actants amb potencial cesativo, diàlegs, decisions morals i el qüestionari. Es conclou que els videojocs, en tant que “sistemes afectius” (Anable, 2018), propicien la representació i consegüent transmissió de sentiments humans complexos (com els derivats de la proposta transhumanista) que cal estudiar des d'una anàlisi del discurs multimodal que atengui els diferents components semiòtics que integren el videojoc.

Paraules clau:

videojocs, multisemiòtica, consciència, utopia, apocalipsi

Article Details

Com citar
Pina Arrabal, Álvaro. “Discurs videolúdic i transhumanisme en SOMA”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/artnodes.v0i28.385626.
Biografia de l'autor/a

Álvaro Pina Arrabal, Universitat de Jaén

Graduat en Estudis Anglesos i en Filologia Hispànica per la Universitat de Jaén, on també ha cursat el màster de Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes i el màster en línia en English Studies. Doctorand en Llengües i Cultures amb una tesi sobre l’autor nord-americà Russell Edson. S’adscriu a l’àrea de Teoria de la literatura i la literatura comparada. Ha publicat uns deu articles i capítols de llibre sobre la literatura del segle xix, d’ara endavant, la semiòtica del còmic en relació amb la literatura o els videojocs. Ha fet una estada de recerca a la Université Paul Valéry 3 de Montpeller (França) i ha participat en més d’una vintena de congressos científics.

Referències

Anable, Aubrey. «Introduction: Video games as structures of feeling». Playing with feelings: Video games and affect, 7-21. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2018. DOI: https://doi.org/10.5749/j.ctt20mvgwg

Bajtín, Mijaíl. «Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica». En Teoría y estética de la novela, 237-409. Madrid: Taurus, 1989.

Bobes, María del Carmen. La novela. Madrid: Síntesis, 1993.

Caillois, Roger. Man, play and games. Urbana / Chicago: University of Illinois Press, 2001.

Cuzens, Donnie. «SOMA: Philosophy of unanswered questions». Medium, 2015. https://medium.com/@Donnie.C/soma-philosophy-of-unanswered-questions-63e23575e589.

García, Shaila, Aarón Rodríguez y Marta Martín. «Aprender de la caída, hacer con el des-garro: paradojas de la melancolía lúdica en “Gris”». Artnodes 27 (2021): 1-10. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i27.374909 .

García Trabazo, José Virgilio. «Un acercamiento al soma en los textos del Ṛgveda». Archivum 70, n.º 2 (2020). DOI: https://doi.org/10.17811/arc.70.2.2020 .

Grip, Thomas y Jens Nilsson. SOMA. Suecia: Frictional Games, 2015.

Hocking, Clint. «Ludonarrative dissonance in bioshock». Click Nothing, 2007. https://clicknothing.typepad.com/click_nothing/2007/10/ludonarrative-d.html .

Hulm, George, Robert Poncelet, Vitor Rodrigues y Graham Donnelly. «break». Proce-edings of the 30th International BCS Human Computer Interaction Conference (HCI), 2016. DOI: http//dx.doi.org/10.14236/ewic/HCI2016.53.

Humphrey, Nicholas. Seeing red. A study in consciousness. Harvard: University Press, 2006.

Mejeur, Cody. «Neuroqueer: Contextualizing narrative through embodied experience». Modern Language Association Annual Convention 2020, 2020a. DOI: http://dx.doi.org/10.17613/pnt3-6z04.

Mejeur, Cody. «The hunt for queer spaces: Mainstream indie games, representation and limited worlds». En Indie games in the Digital Age, 161-183, editado por M. J. Clarke y Cynthia Wang. Nueva York: Bloomsbury, 2020b. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501356421.0014

Moriconi, Jey. «Nice, but not necessary: An examination of narrative in horror games». Trabajo Fin de Grado presentado en la University of Iowa, 2017. https://ir.uiowa.edu/honors_theses/319/.

Moura, Rafael de. «“Ser” ser humano: projetando o futuro através do humano-máquina nas narrativas dos jogos Call of Duty: Black Ops III, Soma e The Talos Princi-ple». Trabajo Fin de Máster presentado en la Universidade Federal de Pelotas, 2019. http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/5582 .

Pereira, Felipe y Teresa Alonzo. «Hacia una conceptualización de los videojuegos como discursos multimodales electrónicos». Anagramas 15, n.º 30 (2017): 51-64. DOI: https://doi.org/10.22395/angr.v15n30a2

Planells, Antonio J. Videojuegos y mundos de ficción. De Super Mario a Portal. Madrid: Cátedra, 2015.

RabidRetrospectGames. «SOMA full game walkthrough no commentary gameplay lets play», 2015. https://www.youtube.com/watch?v=IfkpxJmSk_E.

Reid, Thomas. «Unpublished letters of Thomas Reid to Lord Kames, 1762-1782». Texas Studies in Literature and Language 7, n.º 1 (1965): 17-65. https://www.jstor.org/stable/40753844.

Torre, Ezequiel de la. Aproximación desde el cibertexto a los espacios narrativos del videojuego. El walking simulator. Trabajo Fin de Máster en Comunicación y Cultura. Universidad de Sevilla, 2018. https://idus.us.es/handle/11441/79077.

Webber, Jordan Erica. «Personal identity and survival». Ten things video games can teach us (about life, philosophy, and everything), version Kindle. Londres: Robinson, 2019.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.