Analysis of the textual structure of chemistry textbooks regarding their teaching role
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
In this research we analyze a sample of three textbooks containing a chemical discourse with a didactic intent that we want to characterize. The aim is to identify the conceptual content and to represent the information network to be built along the text, exploring the possibilities of comprehension that offers to readers this textual structure.
We have applied a model of reading comprehension to explore the textual basis of the Chemistry book, deepening in the analysis of the theoretical relationships that exist between these concepts, which has allowed us to demonstrate the construction overly theoretical of Chemistry in school textbooks, which is then detached from the real world phenomena and loses its explanatory and predictive power and the various teaching styles that are intended to facilitate the reader student the understanding of the information they contain.
Article Details
Ainoa Marzabal Blancafort, Pontificia Universidad Católica de Chile
Profesora Asistente
Departamento de Didáctica
Facultad de Educación
UC
Mercè Izquierdo Aymerich
Profesora emérita
Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals
Most read articles by the same author(s)
- Carlos Agudelo Carvajal, Mercè Izquierdo Aymerich, Un instrumento para analizar el concepto de elemento químico en la enseñanza de la tabla periódica : el legado de Mendeleiev , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Ainoa Marzabal Blancafort, Alejandro Rocha Narvaez, Caracterización de la epistemología profesional de profesores de ciencias a partir de la confrontación entre sus modelos didácticos y su práctica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Edith Herrera San Martín, Mercè Izquierdo Aymerich, Aprender a indagar y modelizar con el diagrama Uve de Gowin en la formación inicial del profesorado de ciencias de secundaria , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Álvaro García Martínez, Mercè Izquierdo Aymerich, Contribution of History of Science to professional development of university teachers , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 1
- Antònia Via Giménez, Mercè Izquierdo Aymerich, Learning by competences (I). Identification of competences’ profiles , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 34 No. 3 (2016)
- Ainoa Marzábal Blancafort, Virginia Delgado Chang, Patricia Moreira Seguel, Evaluación del desarrollo de las competencias científicas en los estudiantes chilenos para la construcción de mapas de progresión del aprendizaje , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Mercè Izquierdo Aymerich, Alma Adrianna Gómez Galindo, S. Lizette Ramos de Robles, Nora Bahamonde, Pamela Diaco, Joan Aliberas Maymí, Rufina Gutierrez, Mercè Izquierdo Aymerich, Mariona Espinet, Modelización del fenómeno de alimentación humana: de la mirada disciplinar a la multirreferencialidad , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Ainoa Marzabal Blancafort, Mercé Izquierdo Aymerich, Análisis del libro de textos de Química como discurso didáctico , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Ainoa Marzábal Blancafort, Virginia Delgado Chang, La progresión de las planificaciones de profesores de química en formación : hacia una secuación de actividades con orientación constructivista , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Mercè Izquierdo Aymerich, Joaquín Giménez Rodríguez, Three masters have left us , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 No. 3 (2020)