Los modelos de la ciencia para explicar la visión y el color : las complejidades asociadas a su aprendizaje
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Bettina Bravo
Marta A. Pesa
Juan Ignacio Pozo
The conceptions about sight and the perception of colour were studied in compulsory and non cumpulsory secondary school education with students in their last year of studies (14-15 and 17-18 years old). It was also done with potencial natural science teachers. The exam consisted of multiple choice answers and the results were analysed taking into account the explicative model chosen with higher probability and the ontologic, conceptual and epistemic principles (and ways of reasoning associated) that underlie in the shared knowledge. In this practically semi-experimental study, a factorial design is implemented and this allows for the study of the influence of the educational level and content (independent variables) on the type of conception used with more probabilities (independent variable). It was found that although the tendency to use intuitive ideas diminishes as the academic level increases, both students and potencial teachers end up explaining the perceptive phenomena in analogical terms: based on the everyday knowledge. So traditional teaching does not favour a change in the way knowledge is gained by students from intuitive to coherent knowledge with science. For this reason, this article concludes with the idea of presenting a didactic strategy that favours learning science through an ontological, epistemic and conceptual change in the way of interpreting and explaining these phenomena. The most relevant characteristics in the methodology of the designed teaching are described.
Article Details
Com citar
Bravo, Bettina et al. “Los modelos de la ciencia para explicar la visión y el color : las complejidades asociadas a su aprendizaje”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 28, no. 1, pp. 113-26, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/189100.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Juan Ignacio Pozo, Más allá del cambio conceptual : el aprendizaje de la ciencia como cambio representacional , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1999: Vol.: 17 Núm.: 3
- Juan Ignacio Pozo, M. Carretero, El adolescente como científico : pensamiento formal y concepciones espontaneas , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1987: Extra. Part 1: II Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- Leonor C. de Cudmani, Marta A. Pesa, Julia Salinas, Hacia un modelo integrador para el aprendizaje de las ciencias , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2000: Vol.: 18 Núm.: 1
- Silvia Bravo, Marta A. Pesa, M. Concesa Caballero Sahelices, Representaciones de alumnos universitarios sobre propagación de ondas mecánicas , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2009: Vol.: 27 Núm.: 3
- M. A. Gómez Crespo, Juan Ignacio Pozo, A. Sanz, La comprensión de la conservación de la materia en problemas de disoluciones , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1993: Extra. Part 3 : IV Congreso Internacional Investigación Didáctica Ciencias y Matemáticas
- María Maite Andrés, Marta A. Pesa, Jesús Ángel Meneses Villagrá, Efectividad de un laboratorio guiado por el modelo de aprendizaje matlaf para el desarrollo conceptual asociado a tareas experimentales , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2008: Vol.: 26 Núm.: 3
- Stella Maris Islas, Marta A. Pesa, ¿Qué rol asignan los profesores de física de nivel medio a los modelos científicos y a las actividades de modelado? , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2003: Extra
- Bettina Mariel Bravo, Marta Pesa, Juan Ignacio Pozo, La enseñanza y el aprendizaje de la ciencias. un estudio sobre «qué, cuándo y cuánto» aprenden los alumnos acerca de la visión , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2012: Vol.: 30 Núm.: 3
- A. Sanz, M. A. Gómez Crespo, Juan Ignacio Pozo, Influencia de la instrucción en la utilización del modelo de partículas , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1993: Extra. Part 3 : IV Congreso Internacional Investigación Didáctica Ciencias y Matemáticas
- A. Sanz, Juan Ignacio Pozo, María del Puy Pérez Echeverría, M. A. Gómez Crespo, Influencia de la instrucción y el contenido en el razonamiento proporcional , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1993: Extra. Part 4 : IV Congreso Internacional Investigación Didáctica Ciencias y Matemáticas