Pràctiques artístiques difractives: la informàtica i els complicats embolics entre l'art contemporani convencional i l'art dels nous mitjans
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Adoptem la noció de difracció proposada per Karen Barad (2007) per reavaluar les relacions entre l'art contemporani convencional (ACC) i l'art dels nous mitjans (ANM), sobre les quals s'ha discutit durant molts anys com a part d'un debat un xic controvertit. La nostra lectura difractiva posa en relleu diferències, grans i petites però conseqüents, entre aquestes pràctiques artístiques. No suavitzarem les tensions que destaquen en anteriors debats sobre ANM i MCA, sinó que utilitzarem el terme de Barad, «embolic», per suggerir que hi ha «embolics» generatius, així com diferències productives, entre aquestes pràctiques. Ampliem el debat considerant quines diferències importen, per a qui (artistes, galeristes, científics) i com aquestes diferències emergeixen a través d'intraaccions materials i discursives. Propugnem un nou terme, «pràctiques artístiques difractives», i suggerim que aquestes pràctiques artístiques van més enllà de la bifurcació d’ANM i MCA per a reconfigurar parcialment les pràctiques entre art, informàtica i humanitats.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Helen Pritchard, Universitat de Londres Queen Mary Universitat de Londres Goldsmiths
Helen is an artist and researcher whose work is interdisciplinary and brings together the fields of Computational Aesthetics, Software Studies, Environmental Practice and Material Feminisms. She is a PhD candidate at Queen Mary, University of London and a researcher in the Department of Sociology at Goldsmiths, University of London.
Jane Prophet, School of Creative Media, Universitat de la Ciutat de Hong Kong
Jane Prophet is a visual artist committed to interdisciplinary collaborative research. She uses a wide range of ‘old’ and ‘new’ media in the production of her art. She is Associate Dean for Research, Postgraduate Programmes and Administration in the School of Creative Media at City University, Hong Kong
Articles més llegits del mateix autor/a
- Jane Prophet, L'artista en el laboratori: una cooperació raonablement traïdora , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
Articles similars
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.