Progrés cognitiu en la investigació artística
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Tradicionalment, s'ha entès que l'art no és una forma de coneixement del mateix tipus que el coneixement empíric, científic o tecnològic. Per aquesta raó, no es pot parlar del progrés de l'art en cap sentit a excepció del progrés en certes tècniques. No obstant això, els artistes que defensen la idea d'investigació artística estan trencant aquestes idees tradicionals, ja que entenen que almenys alguns tipus de projectes artístics sí que produeixen coneixement en un sentit fort. Per tant, almenys pel que fa a alguns projectes d'investigació artística, és possible afirmar que representen un progrés cognitiu del mateix tipus que trobem en les ciències. Proposo tres exemples: Duty-free Art, de l'artista alemanya Hito Steyerl; una investigació de les checas de Barcelona durant la Guerra Civil espanyola des del 1936 fins al 1939 de l'artista espanyol Pedro G. Romero; i finalment, el treball participatiu El Camp de la Bota de l'artista català Francesc Abad. Aquests projectes contribueixen al coneixement en un sentit molt literal. Són obres d'art que generen coneixement proposicional susceptible a ser debatut i refutat, com el de les ciències socials o les humanitats, i experimenten processos cognitius similars. No obstant això, aquest tipus de progrés de l'art és, en qualsevol cas, minoritari. En general, el progrés a les pràctiques d'investigació artística té, a excepció d'aquelles semblances més fortes, des del punt de vista cognitiu, amb el progrés cognitiu de la filosofia. La meva tesi aborda el fet que el concepte de progrés cognitiu que s'usa en filosofia com una interminable reflexió i com proliferació de perspectives i nous conceptes pot ser aplicat a les pràctiques d'investigació artística en general. Aquest procés no es pot visualitzar com una metàfora lineal, sinó com una successió de cercles concèntrics que s'expandeixen en qualsevol direcció.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Articles similars
- Maximilian Lehner, Les cooperacions entre l'art i la tecnologia poden aportar un paradigma en la investigació artística? , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Mika Elo, La síndrome de la investigació artística , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Borja Muntadas Figueras, Alba Torrents, El futur està per crear: temporalitat i imaginació a l’Antropocè , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Florian Vanlee, Tractats sobre recerca artística a Flandes: perspectives no acadèmiques sobre la recerca en les arts , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Teresa Marín García, Claus per a prendre posició en els debats sobre investigació artística: conflictes i reptes d'un saber múltiple, canviant i qüestionador. Context espanyol (1978-2017) , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Víctor G. Peco, Nerea Garzón-Arenas, José Carlos Espinel, Concha Herrero, Escultura i noves tecnologies en la divulgació científica i educativa: models 3D de foraminífers com a referents de l’acidificació dels oceans i el canvi climàtic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- María Teresa Galarza-Neira, Recerca artística en l’educació superior: context d’inclusió i modalitats , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.