L’art visual en els moviments pedagògics del segle XX: la concreció de l’educació artística en els llibres escolars

Main Article Content

Eulàlia , 1970- Collelldemont Pujadas
Les tradicions escolars d’educació artística s’han construït des de la transmissió oral i escrita de projectes i programes. Tanmateix, la concreció de les propostes legislatives, ideacionals i teòriques s’ha expressat, fonamentalment, a través dels documents. Tant és així que, per exemple, la cultura escolar a l’entorn de l’educació artística s’ha anat conformant des dels projectes codificats en els llibres per a mestres i per a infants. Per aquest motiu en aquest article es proposa una aproximació a aquests llibres a fi de conèixer quines són les característiques dels discursos de l’aprenentatge artístic que s’han consolidat al llarg del segle XX en el nostre entorn; aproximació que s’assaja a partir d’encreuar les petjades que han deixat els llibres escolars amb la seva imbricació o, fins i tot, negació amb les tendències de la pedagogia contemporània.

_____________________________________________


Les traditions scolaires d’éducation artistique se sont construites sur la base de la transmission orale et écrite de projets et de programmes. Toutefois, la concrétisation des propositions législatives, idéationnels théoriques s’est exprimée, fondamentalement, au travers des documents. Il en est tellement ainsi que, par exemple, la culture scolaire dans l’environnement de l’éducation artistique s’est conformée petit à petit à partir des projets codifiés dans les ouvrages destinés aux maîtres et aux enfants. C’est la raison pour laquelle nous proposons, dans cet article, d’effectuer une approcher de ces ouvrages afin d'y découvrir les caractéristiques des discours de l’apprentissage artistique qui se sont consolidés au fil du XXe siècle dans notre environnement. Il s’agit d’une approche qui est tentée à partir du croisement des traces qu’ont laissées les livres scolaires avec leur imbrication ou, même, leur négation des tendances de la pédagogie contemporaine.

Article Details

Com citar
Collelldemont Pujadas, Eulàlia , 1970-. “L’art visual en els moviments pedagògics del segle XX: la concreció de l’educació artística en els llibres escolars”. Temps d’Educació, no. 37, pp. 113-30, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/186882.

Articles més llegits del mateix autor/a