Sobre la revista
Focus i abast
Temps d'Educació és una revista científica i acadèmica que publica treballs referits a la Pedagogia, les Ciències de l’Educació i la formació en tots els àmbits i nivells. Per tant, acollirà, de forma proporcionada —no necessàriament en cada número, però sí en el seu conjunt— els diferents continguts, àrees científiques i línies de recerca de les mencionades disciplines globalment considerades. Com a publicació universitària vetlla especialment pel rigor científic i el nivell intel·lectual del contingut.
El caràcter institucional d'aquesta publicació creiem que obliga, si no a la neutralitat, sí al pluralisme. Això no obstant, entenem que la revista ha d'optar decididament per una línia pedagògica renovadora i crítica. Aquesta, per altra banda, no és contradictòria amb la voluntat rigorosa i científica que ha de tenir. Igualment, la redacció no sempre ha de compartir les interpretacions i les orientacions del contingut dels treballs que s'hi publiquin. Es vetllarà perquè tinguin prou qualitat intel·lectual, però sense interferir en les interpretacions o valoracions que cada autor introdueixi en els seus treballs.
Temps d’Educació es proposa com a objectius fonamentals:
- Facilitar i estimular la comunicació, la interdisciplinarietat i la discussió científica entre les diferents línies de treball i àrees disciplinàries de les Ciències de l'Educació.
- Ésser un òrgan científic obert a la comunitat dels qui conreen, des de la recerca, el pensament o la pràctica, les Ciències de l'Educació.
El contingut de la revista el componen articles inèdits en llengua catalana, castellana o anglesa, els quals es distribueixen en diferents seccions que poden variar en funció del número i de la temàtica:
- Monografia. S’aborda un tema d’estudi des de diverses perspectives amb una vocació interdisciplinar.
- Dossier. Consisteix en un tema monogràfic tractat per un mínim de tres especialistes sobre una qüestió determinada.
- Estudis i recerques. Inclou treballs empírics, de caràcter més objectiu, que fan ús de metodologies qualitatives i quantitatives.
- Testimonis pedagògics. Formada per històries de vida de persones rellevants que sistematitzen algun aspecte de l’educació i/o la pedagogia.
- Reflexions i assaigs. Articles de caire interpretatiu, hermenèutic, antropològic i històric, entre d’altres.
- Notes de lectura. Inclou recensions i comentaris en profunditat d’obres importants aparegudes recentment.
Política d’accés obert
Temps d'Educació proporciona accés immediat i gratuït al text complet de tots els seus articles. Un cop publicats, l’autor/a pot difondre una còpia dels seus articles al seu web i en repositoris institucionals i temàtics sempre que en citin la font original.
Equip
Direcció
Conrad Vilanou (Universitat de Barcelona)
Consell científic
Margarida Cambra (Universitat de Barcelona); Àngel Castiñeira (ESADE, Universitat Ramon Llull); Agustín Escolano (Universidad de Valladolid); Mercè Izquierdo (Universitat Autònoma de Barcelona); Miquel Martínez (Universitat de Barcelona); António Novoa (Universidade de Lisboa); Larry Nucci (University of Illinois at Chicago); Joan Perera (Universitat de Barcelona); Delio del Rincón (Universidad de León); Jaume Trilla (Universitat de Barcelona); Miguel Ángel Zabalza (Universidade de Santiago de Compostela)
Cap de redaccióEnric Prats (Universitat de Barcelona)
Consell de redacció
Elena Cano (Universitat de Barcelona), Marina Castells (Universitat de Barcelona), Teresa Lleixà (Universitat de Barcelona), Francesc Martínez (Universitat de Barcelona), Núria Rosich (Universitat de Barcelona)
Consell editorial
Xavier Triadó (director de l’Institut de Desenvolupament Professional–ICE), Mercedes Gracenea (cap de la Secció de Publicacions), Roser Boix (degana de la Facultat d’Educació), Mercè Puig Rodríguez-Escalona (vicerectora d’Estudiants i Política Lingüística), Amelia Díaz Álvarez (vicerectora de Docència i Ordenació Acadèmica)
Compaginació, correcció i traducció de textos
Cristian Frutos i Judit Sabido (Secció de Publicacions de l’Institut de Desenvolupament Professional–ICE); Maria Casals i Barnaby Noone (Serveis Lingüístics de la UB)
Coordinació tècnica
Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona
Procés editorial
Tots els textos enviats a la revista han de complir les pautes establertes a les normes de publicació. A l’hora d’enviar els articles, queda implícita l’acceptació per part de l’autor dels criteris i requisits que regeixen el procés de participació. La revista no es fa responsable de les idees i opinions expressades en els articles.
Una vegada s’ha rebut l’article, es durà a terme una revisió editorial en la qual es revisaran minuciosament els aspectes formals, especificats a les normes de publicació i d’obligat compliment, i els de contingut.
Posteriorment, es designaran dues persones expertes de reconegut prestigi, en la modalitat d’avaluació cega (Blind Peer Review), que informaran sobre la idoneïtat i en podran emetre suggeriments. Els resultats de les avaluacions externes seran comunicats als autors.
Els articles que hagin superat aquesta fase d’avaluació seran enviats a l’equip tècnic per iniciar el procés de maquetació, en el qual s’adaptaran els textos al format de publicació de la revista.
Finalment, l’article serà publicat en el corresponent número de la revista a la pàgina web.
Al llarg del procés, l’equip editorial i/o tècnic podrà posar-se en contacte amb els autors per sol·licitar les modificacions necessàries als articles.
El Consell de Redacció es reserva la facultat d’introduir les modificacions pertinents en els textos, en l’aplicació de les normes de publicació disponibles al web de la revista.
Freqüència de publicació
De forma bianual, els mesos de gener i de juliol, es publicarà un número que recollirà els articles acceptats durant el darrer període.
Càrrecs econòmics del procés editorial
L’enviament d’articles a la revista, així com el seu processament i/o la seva publicació no tenen cap cost per l’autor o l’autora.
Indexacions
Temps d’Educació està indexada a RACÓ, CBUC (Universitats de Catalunya), Ulrich (Pro Quest), In-Recs (Universidad de Granada), CARHUS (Generalitat de Catalunya), ISOC (CSIC), Dialnet (Universidad de la Rioja), Latindex (UNAM, Mèxic), ERIH (European Science Foundation), Francis-Inist (CNRS), Sociological Abstracts (Pro Quest, Bathesda), OEI (Estados Iberoamericanos), DICE (CSIC), MIAR (UB), RESH (CCHS) i REDINET (MECD).
Política d'accés obert
L’accés als articles a text complet inclosos a la pàgina web, i a plataformes com RACÓ, és gratuït.
Tots els continguts inclosos a la revista Temps d’Educació estan subjectes a la llicència Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0) que permet copiar i redistribuir el material en qualsevol mitjà o format, així com REMESCLAR, transformar i crear a partir del material. L’autor està obligat a referenciar sempre la font d’origen, enllaçar la llicència i indicar si s’han realitzat canvis. Així mateix, l’autor no podrà fer un ús comercial de cap article. Per obtenir més informació sobre la llicència, podeu visitar el següent enllaç: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Temps d’Educació segueix un codi de conducta professional afí al proposat per l’Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA). És a dir,
- Temps d’Educació publica regularment, de forma bianual, els mesos de gener i de juliol, investigacions i reflexions originals en Codi Obert.
- La revista presenta les dades de contacte i les normes de publicació per als autors de forma clara.
- Es duu a terme un procés d’avaluació cega (Blind Peer Review) i es disposa d’un consell editorial i científic.
- En referència a la política d’Accés Obert, Temps d’Educació fa difusió de les recerques i altres articles originals, sense cap càrrec econòmic ni restriccions d’accés. Així mateix, es permet reproduir, distribuir i comunicar el contingut seguint la llicència Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0).
Política de detecció de plagi
Els articles que es remetin a Temps d’Educació han de ser originals no publicats i, alhora, han de procedir de recerques, reflexions i assaigs igualment inèdits, de manera que es perseguirà el plagi (propi o d’altri) fins el punt de rebutjar qualsevol indici del mateix. En qualsevol cas, els treballs hauran d’incorporar el corresponent aparell crític, i així la seva originalitat s’haurà de justificar tot assenyalant la procedència de la recerca, qui l’ha finançat i les persones que hi han participat a fi de fer palesa la transparència de qualsevol aportació. Igualment, s’indicaran les fonts primàries i secundàries utilitzades, per tal que quedi constància de quines han emprat els autors en l’elaboració dels articles en qüestió.
Ètica i codi de conducta
La revista s'acull al Codi ètic d'integritat i bones pràctiques de la Universitat de Barcelona, segons l’acord del Consell de Govern de la Universitat de Barcelona d’octubre de 2018: http://crai.ub.edu/sites/default/files/reglaments/codi_etic.pdf
Subscripcions
Per demanar informació sobre les subscripcions a la revista, utilitzeu un dels següents mitjans:
- Correu electrònic: economicsice@ub.edu
- Telèfon: (+34) 934 035 178
- Fax: (+34) 934 021 016
Història de la revista
La revista Temps d’Educació (ISSN edició impresa: 0214-7351; ISSN edició electrònica: 2014-7627; Dipòsit legal: B-23.289-2012) és una publicació tant electrònica com en paper de la Secció de Publicacions de l’Institut de Desenvolupament Professional – ICE de la Universitat de Barcelona.
Temps d’Educació va néixer l’any 1989, sota els auspicis de la Divisió de Ciències de l’Educació, de la Universitat de Barcelona. Ha estat dirigida successivament pel Dr. Jaume Trilla (1989-1992), per la Dra. Margarida Cambra (1993-1996) i pel Dr. Conrad Vilanou (des de 1997). És una revista que ha posat (i ho segueix fent) en valor l’educació com un dels reptes centrals d’aquesta època, en consonància amb el que han vingut declarant els organismes internacionals des de fa unes dècades. Tot mantenint el nervi humanista, està alerta de les contingències dels temps i es presenta com a tribuna dels moviments pedagògics de cada moment, més enllà de les modes circumstancials.
La revista és oberta a tota la comunitat universitària, més enllà de la Universitat de Barcelona, caracteritzant-se per l’abast temàtic de caire generalista, que comprèn tot el ventall de la Pedagogia o les Ciències de l’Educació; el caràcter rigorós, renovador i crític que no vol, ni pot, competir amb publicacions de caràcter divulgatiu ni d’actualitat, a les que es valora molt positivament per la gran tasca que fan en l’àmbit de l’educació i, per últim, pel sentit pluralista a fi de respectar les diferents sensibilitats i donar cabuda a tots els corrents de pensament, sense bandejar —ans al contrari— la recerca i la pràctica. En definitiva, seguint el postulat del primer número, la revista aspira a conjuminar l’obertura i el pluralisme, la reflexió i l’acció, en un tot on es resumeix el pensament, la investigació pedagògica i la pràctica educativa.