Characterization of human digestion models from its representations and analysis of its progress in a group of teachers and supporting academic team
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Nora Bahamonde
Universidad Nacional de Río Negro
Alma Adrianna Gómez Galindo
Unidad Monterrey - Cinvestav
The characterization of representations -drawings and 3d models- of the school scientific models about human digestion of a group of teachers and its evolution in a training workshop is presented. There are analyzed using two levels: descriptive and interpretative. On interpretative level four key ideas are generated: Continuity, interaction, transformation and integration. These ideas allow a classification of four initial models and one final model. The initial model IV shows completeness for the idea of continuity; the other initial models present disorganization and bias in the four ideas. The final model presented completeness for continuity and interaction, partial changes for transformation and absence of the idea of integration. The influence of semiotic support, the usefulness of the four ideas proposed for the analysis of representations and the development of educational interventions on human digestion models are discussed.
Keywords
models, representations, human digestion, teacher professional development
Article Details
How to Cite
Bahamonde, Nora; and Gómez Galindo, Alma Adrianna. “Characterization of human digestion models from its representations and analysis of its progress in a group of teachers and supporting academic team”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 34, no. 1, pp. 129-47, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/306640.
Author Biographies
Nora Bahamonde, Universidad Nacional de Río Negro
Profesora - InvestigadoraAlma Adrianna Gómez Galindo, Unidad Monterrey - Cinvestav
Profesora Investigadora
Unidad Monterrey
Centro de investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional
Most read articles by the same author(s)
- Gastón Pérez, Alma Adrianna Gómez Galindo, Leonardo González Galli, The regulation of epistemological obstacles in the learning of evolution , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 39 No. 1 (2021)
- Alma Adrianna Gómez Galindo, Explicaciones narrativas integradas y modelización en la enseñanza de la biología , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2013: Vol.: 31 Núm.: 1
- Alma Adrianna Gómez Galindo, Estudio del papel de la experimentación y la mediación analógica en un proceso de modelización en la enseñanza de la Biología , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Alma Adrianna Gómez Galindo, Alejandra García Franco, Marina Koller Hernández, Relevancia de los hechos del mundo en la modelización : la milpa como hecho paradigmático para la selección artificial , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Mercè Izquierdo Aymerich, Alma Adrianna Gómez Galindo, S. Lizette Ramos de Robles, Nora Bahamonde, Pamela Diaco, Joan Aliberas Maymí, Rufina Gutierrez, Mercè Izquierdo Aymerich, Mariona Espinet, Modelización del fenómeno de alimentación humana: de la mirada disciplinar a la multirreferencialidad , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Nora Bahamonde, Eduardo Lozano, El diseño, implementación y evaluación de una unidad didáctica sobre el modelo de presión arterial advertido por ideas metacientíficas en la formación de profesorado de Biología , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)