What educational research in the physics classroom is published in Spain? : A critical review of the last decade for the case of secondary education
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Alejandro F. Manchón-Gordón
Universidad de Sevilla. Departamento de Física de la Materia Condensada
Antonio García-Carmona
Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales
An explorative and descriptive study about educational research concerning physics teaching in secondary education, published in Spain during the last decade, is presented. When focusing on those studies oriented towards the analysis of some aspects of the teaching/learning processes within classroom, it is found that they constituted a minority in the frame of the consulted literature. It is also found that the number of studies on physics education authored by secondary teachers is relatively low. Likewise, an approach to physics teaching guided by disciplinary contents is predominant in these studies, which is not in tune with those approaches based on the development of competences. All this reveals a certain disconnection between research and practice in physics education.
Keywords
Literature, Secondary education, Physics education, Educational research, Research-teaching practice relationship
Article Details
How to Cite
Manchón-Gordón, Alejandro F.; and García-Carmona, Antonio. “What educational research in the physics classroom is published in Spain? : A critical review of the last decade for the case of secondary education”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 36, no. 2, pp. 125-41, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/342052.
Most read articles by the same author(s)
- Antonio García-Carmona, Ana M. Criado, Teaching the topic of energy to 6-12 year olds: an approach using machines from the science curriculum , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2013: Vol.: 31 Núm.: 3
- Antonio García-Carmona, Ángel Vázquez Alonso, Maria Antònia Manassero Mas, Students’ understanding about nature of science : analysis of current situations and perspectives , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2012: Vol.: 30 Núm.: 1
- Antonio García-Carmona, José Antonio Acevedo-Díaz, Comprensión de futuro profesorado de ciencia del concepto de teoría científica a partir de la controversia Pasteur-Liebig sobre la fermentación , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Antonio García-Carmona, Relaciones CTS en la educación científica básica. II. Investigando los problemas del mundo , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2008: Vol.: 26 Núm.: 3
- María del Mar Aragón-Méndez, José Antonio Acevedo-Díaz, Antonio García-Carmona, Hacia una visión holística de la naturaleza de la ciencia en la formación inicial del profesorado de ciencia , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Antonio García-Carmona, Ana María Criado, Enfoque CTS en la enseñanza de la Energía Nuclear : análisis de su tratamiento , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2008: Vol.: 26 Núm.: 1
- Granada Muñoz-Franco, Ana Mª Criado García-Legaz, Antonio García-Carmona, Indagando la formación de imágenes en la retina con ayuda de la cámara oscura : una experiencia con futuros maestros , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Antonio García-Carmona, Relaciones CTS en la educación científica básica. I. Un análisis desde los textos escolares en la enseñanza de la electrónica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2008: Vol.: 26 Núm.: 3