Introducció a un mètode per a la conducció i anàlisi de diàlegs didàctics basat en l'avaluació de models mentals
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Joan Aliberas
Universitat Autònoma de Barcelona
Rufina Gutiérrez
Mercè Izquierdo
Universitat Autònoma de Barcelona
Hem desenvolupat un mètode d'anàlisi i conducció de diàlegs didàctics a les classes de ciències utilitzant com a marc teòric el model ONEPSI (Ontològic, Epistemològic, Psicològic). També hem usat el mateix mètode tant en la regulació d'un diàleg entre professor i alumne, com en la seva posterior anàlisi. La regulació, efectuada mitjançant la tècnica teachback, basada en el treball de Pask, s'ha mostrat plenament compatible amb el model ONEPSI, i ha mostrat la seva efectivitat tant per aconseguir que l'alumne identifiqui les seves dificultats i sigui capaç de superar-les, com per aconseguir que acabi raonant de manera compatible amb el coneixement científic. Finalment es discuteixen algunes de les possibles conseqüències de la seva utilització a les classes de ciències d'ESO.
Paraules clau
diàleg didàctic, regulació, model mental, emoció, motivació
Article Details
Com citar
Aliberas, Joan et al. “Introducció a un mètode per a la conducció i anàlisi de diàlegs didàctics basat en l’avaluació de models mentals”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 35, no. 2, pp. 7-28, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/324220.
Biografia de l'autor/a
Joan Aliberas, Universitat Autònoma de Barcelona
Profesor de Secundaria jubiladoArticles més llegits del mateix autor/a
- Marta Pérez Murugó, Anna Marbà Tallada, Mercé Izquierdo, Com es conceptualitza l'energia en les unitats didàctiques de biologia? , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 34 Núm. 1 (2016)
- Joan Aliberas, Mercè Izquierdo, Rufina Gutierrez, Diseño de una secuencia didáctica sobre hidrostática, teóricamente fundamentada: el papel de la modelización y de la emoción , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Joan Aliberas, Mercè Izquierdo, Rufina Gutierrez, El papel de la conversación didáctica en la modelización y progresión del conocimiento escolar: el caso de la hidrostática en ESO , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Cristian Merino, Mercè Izquierdo, Los modelos teóricos en el diseño de una “química para todos” , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Mercè Izquierdo Aymerich, Alma Adrianna Gómez Galindo, S. Lizette Ramos de Robles, Nora Bahamonde, Pamela Diaco, Joan Aliberas Maymí, Rufina Gutierrez, Mercè Izquierdo Aymerich, Mariona Espinet, Modelización del fenómeno de alimentación humana: de la mirada disciplinar a la multirreferencialidad , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Rufina Gutierrez, , Denise Whitelock, , Diseño de un curso de formación de profesores para introducir el concepto de modelo científico. Un estudio exploratorio , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències