Com es conceptualitza l'energia en les unitats didàctiques de biologia?
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Marta Pérez Murugó
Universitat Autònoma de Barcelona
Anna Marbà Tallada
Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals UAB Experimentales. UAB
Mercé Izquierdo
Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals UAB Experimentales. UAB
El present treball reflexiona sobre la visió biològica del concepte energia que s'aplica actualment a les aules a partir de l'anàlisi de diversos llibres de text, en paper i digitals. Es pretén analitzar quin és el concepte d'energia que apareix en els textos i en els exercicis del final de la unitat didàctica, així com identificar una possible relació entre la demanda cognitiva dels exercicis de final d'unitat i la manera de presentar el concepte d'energia. Els resultats mostren una multiplicitat d'idees respecte al concepte d'energia tant en els textos com en els exercicis analitzats, sent les més comunes les relacionades amb la idea de flux i magatzematge, arribant a detectar diferents idees del concepte d'energia dins d'una mateixa unitat didàctica. Respecte a l'anàlisi de la demanda cognitiva dels exercicis de final d'unitat, els resultats mostren un clar domini de les activitats de menor demanda cognitiva, destacant el fet que majoritàriament en ells no es treballa el concepte d'energia sinó que, per exemple, es limiten a sol·licitar a l'alumnat definicions o l'elaboració de llistes d'òrgans i orgànuls.
Paraules clau
energia, nutrició cel·lular, entropia, demanda cognitiva, exercicis de final de capítol
Article Details
Com citar
Pérez Murugó, Marta et al. “Com es conceptualitza l’energia en les unitats didàctiques de biologia?”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 34, no. 1, pp. 73-90, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/306637.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Concepció Ferrés Gurt, Anna Marbà Tallada, Evaluación de habilidades de indagación , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)
- M. Guerra Ramos, Anna Marbà Tallada, Los órganos de los sentidos y el sistema nervioso en los libros de texto de primaria , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2009): VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
- Joan Aliberas, Rufina Gutiérrez, Mercè Izquierdo, Introducció a un mètode per a la conducció i anàlisi de diàlegs didàctics basat en l'avaluació de models mentals , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 35 Núm. 2 (2017)
- Joan Aliberas, Mercè Izquierdo, Rufina Gutierrez, Diseño de una secuencia didáctica sobre hidrostática, teóricamente fundamentada: el papel de la modelización y de la emoción , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Joan Aliberas, Mercè Izquierdo, Rufina Gutierrez, El papel de la conversación didáctica en la modelización y progresión del conocimiento escolar: el caso de la hidrostática en ESO , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Cristian Merino, Mercè Izquierdo, Los modelos teóricos en el diseño de una “química para todos” , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Anna Marbà Tallada, Conxita Márquez, ¿Qué factores influyen en la decisión de estudiar ciencias? , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2009): VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias