Nova proposta teòrica sobre obstacles epistemològics de aprenentatge. El cas del metabolisme dels carbohidrats
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Sofía Judith Garófalo
Departamento de Ciencias Biológicas
Ciclo Básico Común
Universidad de Buenos Aires
Manuel Alonso
Departamento de Ciencias Biológicas
Ciclo Básico Común
Universidad de Buenos Aires
Lydia Galagovsky
Instituto Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias,
Facultad de Ciencias Exactas y Naturales
Universidad de Buenos Aires
La utilització de tres models científics definits ad hoc sobre el metabolisme dels hidrats de carboni va permetre analitzar nombrosos errors detectats en l'aprenentatge d'estudiants universitaris. Aquesta anàlisi va portar a considerar l'existència de dues classes diferents d'obstacles epistemològics subjacents a l'aprenentatge (OEA): els de tipus bretxa i els de tipus pont. Els primers es manifesten per la falta de models mentals en els quals els estudiants puguin ancorar o enfilar les seves aprenentatges; i els segons es correspondrien a idees consolidades per al subjecte que actuarien com a models mentals idiosincràtics, funcionals però erronis des del punt de vista científic. Aquest aportació teòrica, basat en evidències empíriques, constitueix una alternativa d'anàlisi que va més enllà de la simple enumeració dels errors dels estudiants.
Paraules clau
obstacles epistemològics d'aprenentatge, metabolisme, hidrats de carboni
Article Details
Com citar
Garófalo, Sofía Judith et al. “Nova proposta teòrica sobre obstacles epistemològics de aprenentatge. El cas del metabolisme dels carbohidrats”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 32, no. 3, pp. 155-71, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/287576.
Biografies de l'autor/a
Sofía Judith Garófalo, Departamento de Ciencias Biológicas Ciclo Básico Común Universidad de Buenos Aires
Docente auxiliar
Departamento de Ciencias Biológicas
Ciclo Básico Común
Universidad de Buenos Aires
Manuel Alonso, Departamento de Ciencias Biológicas Ciclo Básico Común Universidad de Buenos Aires
Profesor Titular Regular,Departamento de Ciencias Biológicas
Ciclo Básico Común
Universidad de Buenos Aires
Lydia Galagovsky, Instituto Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias, Facultad de Ciencias Exactas y Naturales Universidad de Buenos Aires
Profesora Adjunta Regular
Instituto Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias,Facultad de Ciencias Exactas y NaturalesUniversidad de Buenos Aires
Articles més llegits del mateix autor/a
- Valeria Carolina Edelsztein, Lydia Galagovsky, Enseñanza acerca de los sentidos químicos. Indagación sobre una experiencia motivadora , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 37 Núm. 1 (2019)
- Lydia Galagovsky, Natalia Ospina Quintero, Graciela Merino, La célula real vs. el modelo de célula : una tensión epistemológica con implicaciones didácticas , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)
- Martín Sebastián Pérgola, Lydia Galagovsky, Enseñanza en contexto , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 Núm. 2 (2020)
- Lydia Galagovsky, Valeria Edelsztein, Obstáculos de aprendizaje en niños de 10-11 años sobre el tema sistema circulatorio : una propuesta teórica en base a evidencias , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)
- Lydia Galagovsky, Martín Pérgola, Química en Contexto. Una experiencia didáctica basada en la adaptación del programa alemán Chemie im Kontext (ChiK) en España y Argentina , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)
- Sofía Judith Garófalo, María Laura Orlandini, Lydia R. Galagovsky, Manuel Alonso, Docentes novatos en ciencias naturales : biografías narrativas para identificar problemáticas emergentes en la práctica , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)