Canvi del coneixement sobre l'ensenyament de les ciències de futurs mestres
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Ana Rivero
Unversidad de Sevilla
Rosa Martín del Pozo
Universidad Complutense de Madrid
Emilio Solís
Universidad de Sevilla
Pilar Azcárate
Universidad de Cádiz
Rafael Porlán
Universidad de Sevilla
En aquest article es descriuen i analitzen les propostes elaborades per 92 equips de futurs mestres per ensenyar continguts concrets de ciències en iniciar i finalitzar un curs de formació inicial d'orientació constructivista i prenent com a referència el model de recerca escolar. Per estudiar el canvi en el seu coneixement sobre l'ensenyament de les ciències es van seleccionar quatre categories: la presentació dels continguts als alumnes, la utilització didàctica de les seves idees, la seqüència metodològica seguida i la finalitat de l'avaluació. Els resultats mostren que tots els equips menys un se situen a l'inici en un enfocament transmisiu de l'ensenyament, mentre que al final del curs 55 equips se situen en transició cap a la recerca escolar amb diferents graus de progressió i 37 equips es mantenen en el primer enfocament. En tots ells la seqüència metodològica és la categoria que més progressa, mentre que la finalitat de l'avaluació és la més resistent al canvi. Finalment, s'assenyalen les implicacions en la formació inicial de mestres.
Paraules clau
coneixement del professorat, continguts escolars de ciències, metodologia d'ensenyament, avaluació, ensenyament de les ciències per recerca
Article Details
Com citar
Rivero, Ana et al. “Canvi del coneixement sobre l’ensenyament de les ciències de futurs mestres”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 35, no. 1, pp. 29-52, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/319567.
Biografies de l'autor/a
Ana Rivero, Unversidad de Sevilla
Dpto. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Prof. Titular de UniversidadRosa Martín del Pozo, Universidad Complutense de Madrid
Dpto. Didáctica de las Ciencias Experimentales. Prof. Titular de UniversidadEmilio Solís, Universidad de Sevilla
Dpto. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Prof. AsociadoPilar Azcárate, Universidad de Cádiz
Dpto. de Didáctica. Catedrática Escuela Universitaria.Rafael Porlán, Universidad de Sevilla
Dpto. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Catedrático de Universidad.Articles més llegits del mateix autor/a
- Paula Daza, Nuria Pastor, Ana Rivero, Fátima Rodríguez, Educación científica en la universidad : semejanzas y diferencias entre futuros maestros y biólogos acerca de la naturaleza de la ciencia , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)
- R. Porlán Ariza, A. Rivero García, Rosa Martín del Pozo, Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1997: Vol.: 15 Núm.: 2
- Rosa Martín del Pozo, Ana Rivero García, Emilio Solís Ramírez, La progresión en el aprendizaje de la enseñanza de las ciencias de futuros maestros , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2017)
- Rafael Porlán, Rosa Martín del Pozo, Ana Rivero, Joao Harres, Pilar Azcárate, Michelle Pizzato, El cambio del profesorado de ciencias I : marco teórico y formativo , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 28 Núm. 1 (2010)
- R. Porlán Ariza, A. Rivero García, Rosa Martín del Pozo, Conocimiento profesional y epistemología de los profesores, II: estudios empíricos y conclusiones , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1998: Vol.: 16 Núm.: 2
- M. Mercedes Martínez Aznar, Rosa Martín del Pozo, Maximiliano Rodrigo Vega, María Paloma Varela Nieto, M. P. Fernández Lozano, Antonio Guerrero Serón, ¿Qué pensamiento profesional y curricular tienen los futuros profesores de ciencias de secundaria? , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2001: Vol.: 19 Núm.: 1
- Ana Rivero, Soraya Hamed, Gabriela Delord, Rafael Porlán, Las concepciones de docentes universitarios de ciencias sobre los contenidos , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 Núm. 3 (2020)
- Pilar Azcárate, J. M. Cardeñoso, R. Porlán Ariza, Concepciones de futuros profesores de primaria sobre la noción de aleatoriedad , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 1998: Vol.: 16 Núm.: 1
- Rafael Porlán, Rosa Martín del Pozo, Ana Rivero, Joao Harres, Pilar Azcárate, Michelle Pizzato, El cambio del profesorado de ciencias II : itinerarios de progresión y obstáculos en estudiantes de magisterio , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2011: Vol.: 29 Núm.: 3
- Ana Rivero García, Soraya Hamed Al-lal, Rosa Martín del Pozo, Emilio Solís Ramírez, Jorge Fernández Arroyo, Rafael Porlán Ariza, Fátima Rodríguez Marín, Carmen Solís Espallargas, Pilar Azcárate Goded, Ángel Ezquerra, La formación inicial de maestros de primaria: qué hacer y cómo en didáctica de las ciencias , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Núm. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències