Standards of quality in social cohesion in the territories within the framework of educational leisure and sociocultural action organisations
PDF (Català)
PDF (Castellano)


Google Scholar citations

How to Cite

Morata García, Txus et al. “Standards of quality in social cohesion in the territories within the framework of educational leisure and sociocultural action organisations”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 73, pp. 41-61, doi:10.34810/EducacioSocialn73id361302.


Abstract

The research project "Leisure, sociocultural action and social cohesion" (EDU2014-57212-R) presents conclusions on the correlation between educational leisure practices and sociocultural action activities aimed at children, teenagers and young people, and the degree of social cohesion in the territory. The research was conducted with participants from four neighbourhoods (Prosperitat, in Barcelona; Bellvitge, in L'Hospitalet de Llobregat; and Otxarkoaga and La Peña, in Bilbao) in two regions (Catalonia and the Basque Country). The neighbourhoods were selected based on a map of social cohesion indicators that was drawn up using validated international systems. Secondary sources enabled evidence to be gathered that identified all four as neighbourhoods in which processes for improving social cohesion have been implemented over the last ten years. The research methodology applied (DEXPLIS) was based on a sequential, explanatory, mixed participatory model. The paper suggests a series of quality standards and indicators based on the results of the study and designed to guide the work of professionals intervening in organisations of the aforementioned type.

Keywords

  • social cohesion
  • leisure activities and sociocultural action
  • neighbourhood support
  • participation
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn73id361302
PDF (Català)
PDF (Castellano)

References

Agud, I. (2014). Participació infantil i educació. Escola, Lleure i Consells d’Infants (tesi doctoral). Barcelona: Universitat de Barcelona.

Alonso, H. (2018). Arte comunitario desde el trabajo de calle para la promoción social de adolescentes en situación de riesgo social. El caso de espacio mestizo de León; una buena práctica europea en acción comunitaria intercultural (tesi doctoral). Barcelona: Universitat Ramon Llull.

Artetxe, K.; Alonso, I. (2018). Caminando hacia la inclusión desde el tiempo libre educativo. En: Artetxe, K.; Alonso, I.(Eds). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro (p. 25–33). Barcelona: Octaedro.

Balibrea, E.; Santos, A.; Lerma, I. (2002). Actividad física, deporte e inserción social: un estudio exploratorio sobre los jóvenes en barrios desfavorecidos. Apuntes. Educación Física y Deportes, 69, 106-111.

Cantó, N.; Castiñeira, A; Font, A. (2009). Les fonts del lideratge social. Barcelona: Editorial Mediterrània.

Casacuberta, D.; Rubio, N.; Serra, L. (coord). (2011). Acción cultural y desarrollo comunitario. Barcelona: Editorial Graó.

Due, P.; Morgan, A.; Currie, C.; Nic Gabhain, S.; Rasmussen, M.; Samdal, O.; Smith, R. (2008). Mental well-being in school-aged children in Europe: associations with social cohesion and socioeconomic circumstances. Social cohesion for metnal well-being among adolescents (p. 12-24). Copenhagen: World Health Organization.

Dumazedier, J.(1964). Hacia una civilización del ocio. Barcelona: Estela.

EU. (2019) COUNCIL RECOMMENDATION of on the 2019 National Reform Programme of Spain and delivering a Council opinion on the 2019 Stability Programme of Spain.

Eisenberg, R.; Huntington, R.; Hutchinson, S.; Sowa, D. (1986). Perceived organizational support.

Journal of Applied Psychology, 71(3), 500–507.

García Roca, J. (2004). Polítiques y programas de participación social. Madrid: Editorial Síntesis.

Giménez Romero, C. (2002). Dinamización comunitaria en el ámbito de la inmigración. En: Rubio, M. J.; Monteros, S. (Coord.). Apuntes y propuestas sobre participación, mediación y codesarrollo. En La exclusión social: teoría y práctica de la intervención (p. 99-128). Madrid: Editorial CCS.

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, M. del P.(2010). Metodología de la investigación.

Metodología de la investigación. México D. F: McGraw Hill.

Holden, J. (2006). Cultural value and the crisis of legitimacy. London: Demos.

Hutchinson, S.(1997). Perceived organizational support: Further evidence of construct validity. Educational and Psychological Measurement, 57, 1025-1034.

Jenson, J.; Canadian Policy Research Networks(1998). Mapping social cohesion: The state of Canadian research. Ottawa: Family Network, CPRN

Kottke, J.; Shratinski, C. (1988). Measuring perceived supervisory and organizational support. Educational and Psychological Measurement, 48, 1075-1079.

Madariaga, A.; Ponce de León, A. (ed.). (2018). Ocio y participación social en entornos comunitarios. La Rioja: Universidad de La Rioja.

Malgesini, G.; García, M. (2003). Inclusión exclusión social en el marco europeo. Madrid: Cruz Roja Española, Ed.

Markus, J. (2012). Apuntes sobre el concepto de identidad. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 5 (1), 107–114.

Martín, X. (2012). Per a una pedagogia del servei Treball per projectes i ApS. Barcelona: Minyons Escoltes Guies Sant Jordi de Catalunya.

Medir, R. M.; Geli, A. M.; Alsina, A.; Calabuig, T.; Ochoa, L.; Heras, R.; Frigola, C.; Cañabate, D.; Magin, C. (2010).

La formación de profesionales competentes en educación para la sostenibilidad: conceptualización, aplicación y evaluación. Universitat de Girona.

Morata, T.; Palasí, E.; Alonso, H.; Fernández, F. (2018). Ocio, Acción Sociocultural y Cohesión Social. En: Artetxe, K. Alonso, I. (Eds). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro(p. 25–33). Barcelona: Octaedro.

Morata, T.; Alonso, I. (2018). El tiempo libre educativo, clave en la construcción de identidades personales, ciudadanía activa y sociedades inclusivas. En: Artetxe, K. Alonso, I. (Eds). Educación en el tiempo libre: la inclusión en el centro (p. 25–33). Barcelona: Octaedro.

Morata, Pulido, Marzo, Muro, Palasí. (2018). Competencias clave desarrolladas en el tiempo libre educativo relevantes para el éxito escolar y la mejora de la ocupabilidad juvenil. Recuperat de: https://www.youtube.com/watch?v=k497Q2xOx0Qyfeature=youtu.be

Morata, T.; Sesé, A. (2011). Inserjove. Educando la ocupabilidad. En VI Congreso internacional de psicología y educación. III Congreso nacional de psicología de la educación. Valladolid.

Morata, T.; Palasí, E. (2014). Estudi de lleure educatiu. Barcelona: Fundació Pere Tarrés.

Morata, T. (2016). Animación sociocultural y exclusión social: en retorno a la comunidad. En: Morata, T. (Coord).

Pedagogía social somunitaria y exclusión social(p. 75–109). Madrid: Editorial Popular.

Morata, M. (2009). De la animación sociocultural al desarrollo comunitario: su incidencia en el ocio

(tesi doctoral). Universitat de Barcelona.

Novella, A.; Llena, A.; Noguera, E.; Gómez, M.; Morata, T.; Trilla, J.; Agud, I.; Cifre-Mas, J. (2014).

Participación infantil y construcción de la ciudadanía.Barcelona: Graó.

O’Fallon, L.; Dearry, A. (2002). Community-based participatory research as a tool to advance environmental health sciences. Environmental health perspectives, 110 (2), 155–159.

Palasí, E.(2019) Lideratge social per a la construcció de comunitats cohesionades des d’entitats de lleure educatiu i d’acció social. Estudi de casos .(tesi doctoral). Barcelona: Universitat Ramon Llull.

Parés, M.; Castellà, C.; Subirats, J.(2014). Nous lideratges en moments de canvi. Reflexions sobre lideratge i transformació social. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.

Raya, E. (2007). Exclusión social: Indicadores para su estudio y aplicación para el trabajo social. Revista Del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, 70, 155-171.

Scarinci, I. C.; Johnson, R. E.; Hardy, C.; Marron, J.; Partridge, E. E. (2009). Planning and implementation of a participatory evaluation strategy: a viable approach in the evaluation of community-based participatory pro-

grams addressing cancer disparities. Evaluation and Program Planning, 32 (3), 221–228.

Serra, L. (2018). Model de Desenvolupament Cultural Comunitari a partir de l’anàlisi d’experiències internacionals i locals d’art comunitari (tesi doctoral). Barcelona: Universitat Ramon Llull.

Soler, P. (2011). Concepto y sentido de la ASC. En: Soler, P. (Coord.). La animación sociocultural. Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades. Barcelona: Editorial UOC.

Stenseng, F.; Belsky, J.; Skalicka, V.; Wichstrøm, L. (2014). Social Exclusion Predicts Impaired Self-Regulation: A 2-Year Longitudinal Panel Study Including the Transition from Preschool to School. Journal of Personality,

(2). doi.org/10.1111/jopy.12096

Subirats, J. (Dir). (2005). Análisis de los factores de exclusión social. Bilbao: BBVA, Ed.

Subirats, J. et al. (2004). Pobresa i exclusió social. Una anàlisi de la realitat espanyola i europea. Barcelona: Col·lecció Estudis Socials. Fundació ”la Caixa”.

Tierney, J.; Resch, N.(2000). Making a Difference Making a Difference. Philadelphia: PA: Public/Private Ventures.

Tra Bach, M.; Huberman, L.; Sulser, F. (1995). A research report the educational impact of scouting : three case studies. Geneva, Suiza: World Scout Bureau.

Trilla, J. (1997). Animación sociocultural. Teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel.

Walsh, K.; O′Shea, E.; Scharf, T.; Shucksmith, M. (2014). Exploring the Impact of Informal Practices on Social Exclusion and Age-Friendliness for Older People in Rural Communities. Journal of Community y Applied Social

Psychology, 24 (1), 37–49. doi.org/10.1002/casp.2176

World Scout Bureau Inc.(2018). World organization of the scout movement: Measuring Scouting’s Impact on the Development of Young People. Kuala Lumpur, Malaysia: World Scout Bureau Inc