Resum
El consum de substàncies tòxiques per part dels joves és un fenomen social molt present. Des de l’administració pública i també des d’entitats socials i del tercer sector es duen a terme diversitat de campanyes i iniciatives orientades a la prevenció d’aquests consums amb orientacions i objectius diversos. En aquest article presentem una programa de prevenció que es desenvolupa a la Unitat Terapèutica i Educativa del Centre Penitenciari de Villabona, en el qual participen les persones internes, els professionals de la unitat i estudiants de centres d’educació secundària d’Astúries. La seva principal eina de conscienciació i de prevenció és la història de vida narrada en primera persona pels mateixos interns, centrada en la seva història de consum i en les conseqüències personals, de salut, relacionals i socials. A través d’aquestes experiències els joves s’apropen a la realitat més dura del consum de drogues i tenen l’oportunitat de valorar-ne les conseqüències.
Paraules clau
Referències
Ayuso, A. (2000). “La intervención socioeducativa en el tratamiento penitenciario”. En: Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 6-7, 73-99.
Bandura A. (1982). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa-Calpe.
Becoña E. (2002). Bases científicas de la prevención de las drogodependencias. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas. Ministerio del Interior. Madrid
Botvin G. J.; Baker E.; Dusenbury L.; Tortu S.; Botvin E. M. (1990). Preventing adolescent drug abuse through a multimodal cognitive-behavioral approach: Results of a 3-year study. J Consult ClinPsychol; 58: 437-446.
Bouffard, J. A.; Petkovse, M. A. (2013). “Testing Hirschi’s Integration of Social Control and Rational Choice: Are Bonds Considered in Offender Decisions?”. En: Journal of Crime and Justice, Online First.
Catalano R.; Hawkins D. (1996), “The social development model: A theory of antisocial behavior”. En: Hawkins JD, ed. Delinquency and crime. Current theories. Nova York: Cambridge University Press Consell d’Europa. Estrategia en materia de lucha contra la droga 2005 – 2012.
Escohotado, A. (2008) Historia General de las drogas. Espasa Calpe. Madrid. ESTUDES 2012-2013. Plan Nacional sobre las drogas. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Madrid.
Funes, J. (2005). “El mundo de los adolescentes: propuestas para observar i comprender”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 29, 77-97,
García Averasturi, M. A. (2010). Prevención efectiva del consumo de sustancias psicoactivas en chicos y chicas adolescentes. Una revisión actualizada de la materia. Colegio Oficial de Psicólogos de las Palmas. Las Palmas de Gran Canaria, Islas Canarias.
Generalitat de Catalunya (2008). Llibre Blanc de les drogodependències: consum de drogues i problemes associats. Direcció General de Salut Pública. Barcelona.
Govern Illes Balears (2008). Pla d’Actuació en Drogodependències i Addiccions de les Illes Balears.
Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Laertes. Barcelona.
Laub, J.; Sampson, R. (2001). “Understanding desistance from crime”. En: Crime and Justice, núm. 28, p. 1-69. Prochaska, J.; DiClemente, C. (1982). Transtheorical therapy: Toward a more integrative model of change. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 19, 276-288.
Programa Decideix (1999). Mallorca: Govern Illes Balears.
Santos Diez, P.; González Martínez, G.; Fons Brines, M. R.; Forcada Chapa, R.; Zamorano García, C. (2001). “Estadios y procesos de cambio en drogodependientes en tratamiento ambulatorio”. En: Adicciones, vol. 13, núm. 2, p. 147/152.
Servicios de Investigación Social. Análisis de los anuncios televisivos de las campañas de prevención de drogodependencias y su incidencia en la población adolescente y juvenil, 2010. Gobierno Vasco.
Tizio, H. (2005). “El uso de las drogas en la adolescencia”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 29, 33-38.
Unidad Terapéutica Educativa: www.utevillabona.es [Consulta: 8 de març de 2014].
Valverde, J. (2014). Exclusión Social. Bases teóricas para la intervención.Editorial Popular. Madrid.
Valverde, J. (1997). La cárcel y sus consecuencias: la intervención sobre la conducta desadaptada. Ed. Popular. Madrid.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull