Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Xavier Motilla Salas
Universitat de les Illes Balears (Espanya)
Sara González Gómez
Universitat de les Illes Balears (Espanya)
L’estudi de la formació rebuda per les elits forma part d’una línia temàtica que desperta l’interès dels investigadors. La pràctica escolar i educativa dels futurs governants, amb les seves senyes distintives pròpies, resulta un tema atractiu i sobre el qual encara resulten necessaris treballs en profunditat. En el present article pretenem acostar-nos a una etapa concreta de la formació del príncep Joan Carles durant el franquisme ianalitzar la que correspon als seus primers anys de formació secundària i batxillerat a l’Estat espanyol, en tornar de l’exili, el 1948, fins a l’any 1954. Concretament, ens centrarem en la imatge i projecció pública que des de la dictadura franquista es va transmetre iconogràficament d’aquest període formatiu del príncep, a través de l’anàlisi del fons fotogràfic que es conserva a l’Agència EFE. Metodològicament, es farà un abordatge de l’estudi de les fonts mitjançant una anàlisi de la imatge, referències al context històric i interpretació de les dades. El lector trobarà dos grans apartats: el primer, dedicat al repàs succint del panorama general de l’ensenyament secundari a l’Estat espanyol i la seva legislació durant el període en què el príncep Joan Carles va realitzar els seus estudis; el segon, enfocat a l’estudi de la iconografia de l’educació secundària cursada pel príncep, mitjançant l’anàlisi d’una mostra de fotografies pertanyents a la fototeca de l’Agència EFE.
Paraules clau: ensenyament mitjà, batxillerat, elits, fotografia, franquisme.
Paraules clau: ensenyament mitjà, batxillerat, elits, fotografia, franquisme.
Article Details
Com citar
Motilla Salas, Xavier; and González Gómez, Sara. “Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954)”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 35, pp. 181-06, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/367022.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, Música i escola a terres de parla catalana: influències de la metodologia Segarra en la seva implementació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 37: gener-juny de 2021
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, L'Ateneu Científic, Literari, Artístic i la culturització musical a Menorca (1905-1936) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 22: (juliol-desembre 2013)
- Sara González Gómez, Historia de la Universidad en España durante el franquismo: análisis bibliográfico , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 26 (juliol - desembre 2015)
- Gabriel Barceló Bauzà, Sara González Gómez, Presentació. La pràctica educativa en els règims dictatorials durant el segle XX , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, Imatge, formació religiosa i educació a la revista il·lustrada Lluc (1921-1973) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- Sara González Gómez, José Luis Hernández Huerta, La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Xavier Motilla Salas, Un regeneracioista a Menorca: el pensament pedagògic de José Pérez de Acevedo (1861-1917) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 6: (2003)
- Xavier Motilla Salas, Presentació: premsa periòdica i història de l'educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- José Luis Hernández Huerta, Sara González Gómez, Opinión pública y educación durante la transición a la democracia en Argentina. Primeras consideraciones y quía de fuentes documentales , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- Xavier Motilla Salas, La Conservació i l'estudi del patrimoni historicoeducatiu a Espanya en l'actualitat = The conservation and study of historical and educational heritage in Spain today , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 17: (gener-juny 2011)