Música i escola a terres de parla catalana: influències de la metodologia Segarra en la seva implementació
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Llorenç Gelabert Gual
Universitat de les Illes Balears. GEDHE-IRIE (Espanya)
Xavier Motilla Salas
Universitat de les Illes Balears. GEDHE-IRIE (Espanya)
L’ensenyament de la música a l’escola, si bé ja comptava en la dècada dels setanta del segle passat amb un text legislatiu ambiciós i amb noves concepcions actives ja experimentades a altres països d’Europa, no fou implementat de forma generalitzada ni a terres de parla catalana ni arreu de l’Estat espanyol fins ben entrada la dècada dels noranta. Amb tot, a Catalunya i a les Illes Balears es va anar creant aleshores la llavor d’una línia de treball que amb el pas del temps ha esdevingut el nucli metodològic del treball de la música a l’escola per part de molts mestres. La metodologia proposada per Ireneu Segarra es difongué a Catalunya i a les Illes Balears a partir d’iniciatives i institucions emmarcades en l’àmbit de l’educació no formal. A través de l’Escola de Pedagogia Musical-Mètode Ireneu Segarra (EPM-MIS), dels Cursos de Pedagogia Musical de la Universitat de les Illes Balears i de l’Escola de Pedagogia Musical de Palma, milers de mestres i músics inquiets reberen eines per a treballar la música a l’escola des d’una nova perspectiva. Aquest nou enfocament, que partia del substrat cultural propi tot i que estava obert alhora a la universalitat, encara ara perdura. Analitzem seguidament aquestes propostes formatives des de diverses perspectives i a partir de fonts diverses com el testimoni dels seus precursors, materials editats o documentació interna pertanyent a les mateixes institucions.
Paraules clau: Pedagogia musical; Escola de Pedagogia Musical-Mètode Ireneu Segarra; Cursos de Pedagogia Musical de la Universitat de les Illes Balears; Escola de Pedagogia Musical de Palma.
Paraules clau: Pedagogia musical; Escola de Pedagogia Musical-Mètode Ireneu Segarra; Cursos de Pedagogia Musical de la Universitat de les Illes Balears; Escola de Pedagogia Musical de Palma.
Article Details
Com citar
Gelabert Gual, Llorenç; and Motilla Salas, Xavier. “Música i escola a terres de parla catalana: influències de la metodologia Segarra en la seva implementació”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 37, pp. 195-20, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/379416.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Llorenç Gelabert Gual, Francesca Comas Rubí, El Fons fotogràfic de l'Escolania de Lluc , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 23: (gener-juny 2014)
- Xavier Motilla Salas, Sara González Gómez, Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, L'Ateneu Científic, Literari, Artístic i la culturització musical a Menorca (1905-1936) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 22: (juliol-desembre 2013)
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, Imatge, formació religiosa i educació a la revista il·lustrada Lluc (1921-1973) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- Xavier Motilla Salas, Un regeneracioista a Menorca: el pensament pedagògic de José Pérez de Acevedo (1861-1917) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 6: (2003)
- Llorenç Gelabert Gual, Dues iniciatives en l'àmbit no formal de l'ensenyament musical a Mallorca (1977-1995) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 20: (juliol-desembre 2012)
- Pere Capellà Simó, Llorenç Gelabert Gual, Presentació. Infantesa, arts i educació: reptes metodològics en la historiografia educativa , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 37: gener-juny de 2021
- Xavier Motilla Salas, Presentació: premsa periòdica i història de l'educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- Xavier Motilla Salas, La Conservació i l'estudi del patrimoni historicoeducatiu a Espanya en l'actualitat = The conservation and study of historical and educational heritage in Spain today , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 17: (gener-juny 2011)
- Xavier Motilla Salas, Escoltisme, lleure i educació a Menorca (1913-1936) = Scouting, leisure and education in Menorca (1913-1936) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 14: (juliol-desembre 2009)